Mafia III

Na een jarenlange stilte introduceerde 2K Mafia III. Sindsdien kan geen enkele gamer meer rustig slapen. Is de slapeloosheid terecht? Dat zochten wij voor jullie uit!

We ontmoeten Lincoln Clay, een Vietnamveteraan die zijn weg probeert te vinden in de jaren ’60 van de US of A. Het is gemakkelijk te begrijpen dat hij bij zijn terugkomst eerst zijn vrienden opzoekt. Die hebben zich intussen allen opgewerkt in het criminele milieu waarin ze vertoefden. Sammy staat aan de hoogste trede van de ladder bij de zwarte maffia, Giorgi tracht in zijn vaders voetsporen te stappen en Elias, ja, die blijft eigenlijk het zwakke broertje. De game begint wanneer de bende vrienden bezig zijn met een bankoverval. Tijdens de verschillende fases wordt er teruggeblikt op hetgeen er zich allemaal al heeft afgespeeld sinds Lincolns terugkomst.

Na die befaamde bankoverval keren zij voldaan terug naar Sammy’s kroeg, om daar het geld te verdelen. Sal, de Italiaanse maffiabaas aan wie Sammy verantwoording moet afleggen, ziet dat opdelen niet zo goed zitten en knalt samen met zijn zoon – Giorgi – en zijn trawanten, onze zwarte vrienden overhoop. Hoewel Lincoln een kogel in het hoofd heeft gekregen, overleeft hij de tragedie toch en wil hij uiteraard maar één ding: wraak. Hij wil Sal ten gronde richten door zijn maffiapraktijken op elk vlak neer te halen, en in te nemen. It’s on, b*tch!

Het verhaal wordt op een fenomenale manier verteld. Tijdens de befaamde bankoverval zijn er niet alleen flash backs, maar ook flash forwards. Zo kom je, tijdens die bankoverval, niet alleen te weten wat er met Lincoln gebeurde voor deze feiten, maar wordt het verhaal eveneens uit de doeken gedaan door de oudere versies van de plaatselijke priester, en van andere hoofdpersonages. Ook komen er her en der beelden voor van onderzoeken die plaatsvinden na de gebeurtenissen in de jaren ’60.

Mafia 3 is een third person sandbox spel, zoals pakweg GTA, waarbij je Lincoln her en der bepaalde missies laat uitvoeren. Meestal is het zo dat je ergens naartoe rijdt, om daarna een hoop vijanden, met eventueel een soort baas (capo), te verslaan. Naast de beschikbare vuurwapens en granaten, kan je ook een bepaald elektriciteits- of telefoonnet ‘hacken’. Hierdoor is het mogelijk om niet alleen de vijanden door muren te zien, maar worden ook allerhande voorwerpen weergegeven, zoals medicijnkasten, of geld dat misplaatst is.

Lincoln wil de maffiabaas neerhalen, en doet dit door niet enkel zijn capo’s neer te halen, maar ook door hun gebieden in te nemen. Hierdoor worden er inkomsten gegenereerd, die je dan kan spenderen aan opwaarderingen van het personage, of om betere wapens te krijgen, of om gewoonweg je munitie even te laten bijvullen. Wanneer je deze gebieden inneemt zal je in staat zijn om één van je ‘vrienden’ – onder het mom van ‘de vijand van mijn vijand is mijn vriend’ – de leiding hierover te geven. Zij zullen dan zelf de plaatselijke bevolking voorzien van marihuana, of de plaatselijke stripbar uitbaten.

Op een gegeven ogenblik zullen er, naast de verhaalmissies, ook andere missies, of kleine doelen vrijgespeeld worden. Op die manier kan je de plaats innemen van een drugkoerier, om bijvoorbeeld je inkomsten te vergroten, of je kan die vervelende vakbonden ook een halt toeroepen door hun trailers af te branden. Daarnaast vind je ook nog missies terwijl je je in New Bordeaux verplaatst. Je kan een kerel volgen die geld verduisterd heeft, om hem daarna te vermoorden en het geld in te pikken.

De wereld in Mafia is zeer groot, en de afstanden die je soms moet afleggen, doe je uiteraard met één van de vele type auto’s. Lincoln zal moeiteloos een raampje breken om zich een auto toe te eigenen. Je moet echter wel opletten, want als je gezien wordt kan het zijn dat deze getuige de politie contacteert, waardoor deze een gebied afzetten en naar je op zoek gaan. In het beste geval rij je trouwens die getuige, of de telefooncel waar hij naartoe rent, omver. Let wel op, voor deze doodslag zullen misschien andere getuigen de politie willen contacteren. Er is een grote verschil tussen de verschillende merken en types van auto’s, en dat is maar goed ook. Met de melkauto zal je niet zo snel accelereren als met een volbloed muscle car. Hierdoor zal je ook al snel een lievelingsauto hebben.

Grafisch gezien is deze game zeer onderhevig aan ups en downs. Bij de gameplay zelf is de kwaliteit constant. De structuren en verzichten zijn goed uitgewerkt, en we spreken niet van een raggdoll-effect bij eventuele botsingen. Bij de tussenfilmpjes is het een ander verhaal. Langs de ene kant, en vooral in het begin van de game, is de grafische kwaliteit bij momenten echt niet goed. Lincoln die twee oogkassen heeft met verschillende groottes, de gezichtsanimaties die op niets slaan… In het tweede gedeelte van de game werden de ontwikkelaars wakker en schroefden zij deze beelden op… Gelukkig!

Het geluid van deze game kan niet beter zijn. Bij achtervolgingen spelen soundtracks zoals I fought The Law van The Bobby Fuller Hour of Bourne to be Wild van Steppenwolf, terwijl er voor dramatische scènes geopteerd wordt voor een Paint it Black van The Rolling Stones. Top!

Mafia III moet het vooral hebben van het verhaal en de schitterende setting die weergegeven wordt, en niet van de gameplay, die jammer genoeg veelal hetzelfde is. De hoofdmissies kan je het best omschrijven als ‘Lincoln betreedt een gebied, moordt iedereen uit, en neemt het in’. Gelukkig hadden de ontwikkelaars dit in de gaten en zijn er nog zijmissies, of kleinere doelstellingen in het spel gestopt. Al eindigt dit ook meermaals in een gebied bezaaid met lijken. Met Mafia, en de enorme omgevingen, zal je ettelijke tientallen uren zoet zijn als je de eindgeneriek, en de optionele doelen tot een goed einde wil brengen.

• Schitterend verhaal en verhaalvertelling
  • Muziek is subliem

• Wisselende grafische kwaliteit