LEGO Worlds

LEGO Worlds is een buitenbeentje in de franchise. In plaats van een filmverhaal op ludieke manier neer te zetten, werd nu geopteerd voor een sandbox-game. Had Tt Games het beter bij het klassieke model gehouden of niet, dat lees je hier!

Jij bent een LEGO-astronaut wiens ruimteschip het begeeft. Er zit niets anders op dan in vrije val naar de dichtsbijzijnde planeet te euh ... vallen. Eens daar aangekomen heb je gouden blokken nodig om je ruimteschip te maken. Gelukkig zijn er een heleboel kansen om deze te vergaren: namelijk door gunsten van anderen in te vullen.

Gezien het verhaalonderdeel enkel dienst doet als kapstop voor de gameplay, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere onderdelen.

De gameplay is waar het om draait in deze LEGO Worlds. Je beschikt al snel over enkele interessante apparaten. Het ontdekkingsapparaat gebruik je om planten, dieren, gereedschap, etc. te 'ontdekken'. Deze ontdekkingen vind je terug in je menu en kan je dan als het ware tevoorschijn toveren. Verder heb je ook nog onder andere een verfspuit en een kopieertoestel dat bouwwerken in één oogopslag kan kopiëren (en plakken!). Je beschikt ook al snel over bouwgereedschap om blokje per blokje te genereren en neer te zetten, en als laatste heb je ook nog een apparaat waarmee je bergen/valleien kan slopen/creëren.

Het spel op zich is vrij rechttoe rechtaan: jij moet zoveel mogelijk gouden blokken vergaren, en dit meestal door gunsten te verlenen die je dan op verschillende manieren kan inwilligen. Meestal is het de handigste manier om gebruik te maken van één of meerdere van je beschikbare apparaten en de voorwerpen die je al vrijgespeeld hebt in de wereld.

Met deze gouden blokken komen ook beloningen. Op die manier zal je in je inventaris verschillende voorwerpen kunnen bemachtigen die je dan weer verder helpen bij de queesten van de inwoners. Deze voorwerpen zijn onder andere een camera en lantaarn en ook een jetpack behoort tot de mogelijkheden.

Denk je genoeg van die wereld gezien te hebben, dan kan je je reis voortzetten naar een andere om daar alle gouden blokken te verzamelen. Deze willekeurig gegenereerde werelden kunnen zeer van elkaar verschillen. Vulkanische planeten, moerasplaneten, maar ook snoepwerelden of schrootplaneten zijn van de partij. Denk ook niet dat het water het einde betekent van de wereld, want onder het oppervlak kan je nog vele dingen vinden!

Zoals je al merkt is de gameplay zeker niet degene die we tegenkomen in de andere LEGO-games. Hier wordt vooral je creativiteit aangemoedigd door middel van de oneindige mogelijkheden die je krijgt door de vele apparaten en de vele voorwerpen die je tegenkomt. Een vergelijking met Minecraft is niet ver weg, al zal je veel sneller mooiere resultaten krijgen met deze LEGO Worlds.

Bouwen Met Anderen

Het echte plezier in deze game zal je ondervinden wanneer je online aan de slag gaat. Jammer genoeg zal je enkel andere vrienden kunnen vervoegen, en omgekeerd zullen enkel jouw vrienden je spelwereld kunnen betreden. Gelukkig heeft de game de optie dat er niets opgeslagen kan worden wat je vrienden je wereld zouden aandoen. Jammer genoeg is het niet zo dat je een spelwereld kan vervoegen van iemand die je nog niet kent. Ik had in mijn hoofd dat tientallen mannetjes heen en weer aan het bouwen zouden zijn. Jammer genoeg zijn er maar weinig gamers in mijn vriendenlijst die deze game hebben om deze utopie te bewerkstelligen.

De grafische kwaliteit is iets minder dan degene die we gewend zijn van de laatste LEGO-games. Dit heeft vooral te maken met de blokken, die ook effectief als blokken weergegeven worden. Ergens logisch, maar we keken toch liever naar bijvoorbeeld LEGO Star Wars: The Force Awakens. Wel een pluim voor de verschillende settings die in de game gegenereerd worden. Qua soundtrack mag je je verwachten aan kinderlijke, lichte, doch niet storende deuntjes. Niet ergerlijk, maar het springt ook niet boven de middenmoot uit.

Mensen uit mijn omgeving weten dat ik weinig voeling heb met het Minecraft-concept en in dat verlengde mijn creatieve ziel de vrije loop te laten gaan. Deze LEGO Worlds heeft dat opnieuw bevestigd. Ik mag mezelf ondertussen toch al wat kenner, en zelfs fan noemen van de LEGO-franchise, toch heeft deze me niet kunnen bekoren. Geef mij maar een mooi afgebakende LEGO-game die een ernstig verhaal op ludieke wijze op blokkerige manier vertaalt naar mijn tv-scherm. Ik zie hier vooral veel creatieve gamers hun aha-erlebnis ervaren, en misschien ook de jongsten onder ons, al zou het gewoon maar zijn om blokjes op elkaar te zetten met een varken op de top. Door de oneindig gegenereerde werelden en de quasi oneindig mogelijkheden spreken we wel van een heel lange speelduur.

• Veel vrijheid
  • Veel mogelijkheden

• Grafisch wat minder