Horizon: Zero Dawn

We weten intussen al allemaal dat Horizon: Zero Dawn een puike prestatie is geworden van Guerilla Games, en veel gamers die gauw met deze open wereld-actiegame aan de slag wouden gaan, hebben hem waarschijnlijk al gekocht. Dat belet ons echter niet om nog even onze mening te geven over wat nu al een PS4-klassieker is geworden.

Het is gebeurd! De mensheid heeft het verknald! De moderne maatschappij zoals we die kennen, of misschien beter de futuristische maatschappij zoals onze nazaten die zullen kennen, is niet meer, en wat resteert van de mensheid is teruggekeerd naar een sober, prehistorisch bestaan. Hoe dat precies gebeurd is, dat weet niemand. Misschien is die informatie na al die generaties gewoonweg in vergetelheid geraakt, of misschien is de apocalyps zo onverwacht opgetreden dat geen mens de tijd nam om die gebeurtenissen te documenteren. Wie zal het zeggen? De huidige generatie is hun voeling met het verleden dan ook compleet kwijtgeraakt, en veel van die prehistorische mensen zijn de technologie die is achtergelaten door hun voorouders zelfs gaan vrezen. Relikwieën uit een ver verleden worden afgedaan als duistere magie of in het beste geval als een modieus aardigheidje, en de archeologische sites uit de elektronische tijden zijn verboden terrein. Het is enkel de mens, de natuur ... en de machines.

Midden in die setting maak je kennis met een jonge Aloy, een weeskind van wiens ouders geen spoor te bekennen is. Er zijn er die denken dat Aloy niet veel goeds betekent en anderen beschouwen haar dan weer als een godsgeschenk. Aloy groeit daardoor op in afzondering onder de voogdij van Rost, die haar leert overleven in de wildernis die wordt gedomineerd door de machines. Leven als banneling zorgt echter voor een hoop frustraties en wanneer Aloy een volwassen leeftijd bereikt, krijgt ze de kans om antwoorden te zoeken op al haar vragen. Wie is zij? Wie zijn haar ouders? Waarom zijn er individuen die haar vrezen en zelfs koste wat kost dood willen? Als ze antwoorden wil op al die vragen, dan zal ze wijde wereld moeten intrekken op zoek naar mensen met antwoorden.

Augmented Reality

Aloys leven als banneling heeft een groot voordeel met zich meegebracht. Ze is niet geïndoctrineerd door haar soortgenoten en ze heeft geen aangeboren schrik voor de technologie die is achtergelaten door haar voorouders. Sterker nog, ze lijkt er haast een speciale band mee te hebben. Als jong meisje vond ze zelfs een klein apparaatje dat haar een sterk voordeel geeft tijdens haar verkenningen en tijdens haar strijd tegen vijanden. Ze noemt dit hoogtechnologisch staaltje een Focus en het bakent haar hele leefwereld af met nuttige informatie onder de vorm van Augmented Reality. Je weet wel, zoals Pokémon Go ... maar dan beter. Hoe uit zich dat onder de vorm van gameplay? Heel simpel! Nuttige grondstoffen worden bijvoorbeeld gemarkeerd, zodat ze als een doorgewinterde Lara Croft gebruiksmiddelen kan verzamelen om munitie en nuttige items te creëren. Daarnaast duidt deze Focus enkele zwakke plekken aan op vijanden zodat Aloy een gevecht in haar voordeel kan laten uitdraaien, en wanneer ze als een stille jager haar prooien besluipt dan worden hun trajecten mooi op je scherm geprojecteerd.

De Grote Vijf

Die vijanden die je tegenkomt kunnen trouwens soortgenoten of machines zijn, en de wijze waarop je ze bekampt voelt helemaal anders. De machines kan je beschouwen als de machtige ambassadeurs van deze game. Ze dragen allemaal toepasselijke namen zoals Watchers, Striders, Scrappers, Grazers, en ga zo maar door. Die naam is gerelateerd met hun functie en gedrag en alhoewel dat steeds verschillend is, hebben ze toch steeds één ding gemeen. Ze zijn niet zo tuk op menselijke nabijheid. Nou ja, op één uitzondering na. De Tallneck is een passieve mastodont die je kan beklimmen om een beter overzicht de krijgen van de omgeving. De rest valt je ogenblikkelijk aan, gaande van de kleinste grazende Grazers tot de grootste gevaren uit Horizon. De kleinsten van die machines zijn nog verrassend makkelijk uit te schakelen, vooral wanneer ze in grazende kuddes voorkomen. Lastiger wordt het als de mechanische monsters groter, sneller en krachtiger worden. Dan wordt het pas uitdagend om als een bekwame jager uit te zoeken hoe je ze zo vlug als mogelijk onschadelijk maakt. Daarvoor beschik je over een bijzonder arsenaal gaande van een multifunctionele boog met vuurpijlen tot katapulten met ijskoude munitie en elektrische valstrikken. Elke machine heeft zijn zwaktes en als je die weet uit te buiten dan kan je hun mechanische scalpel aan je trofeeënkast toevoegen. Dat zorgt zelfs voor zo vermakelijke gameplay dat je uit eigen beweging de verschillende soorten gaat opzoeken en opjagen. Misschien stel je wel een lijst op met de grote vijf van Horizon. Ondergetekende stemt alvast voor de Tallneck, de Stormbird, de Snapmaw, de Rockbreaker, en de Deathbringer. Op wie stemmen jullie?

Van je Soortgenoten moet je het hebben

Naast de machines wordt de wereld van Horizon natuurlijk ook nog bevolkt door verschillende volksstammen. De ene al wat goedaardiger dan de andere. De mens is met andere woorden na al die eeuwen nog geen haar veranderd, want volksoorlogen en interne strubbelingen zijn kommer en kwel en dat bemoeilijkt Aloys queeste naar antwoorden aanzienlijk. Ze krijgt het dan ook frequent aan de stok met tegenstrevers en meestal houdt dat in dat je op je eentje een vijandelijk kamp moet ontdoen van opposanten. Wat opgaat voor de machines gaat echter niet op voor menselijke tegenstanders. Je moet niet bepaald op zoek gaan naar zwakke plekken want organisch materiaal kan nu eenmaal niet zoveel schade absorberen als mechanische exoskeletten. Mensen gaan dus een pak makkelijker neer, en om deze zwakte te compenseren vallen ze meestal aan in grotere groepen en hebben ze iets meer verstand als een grazende machine. Dat betekent dat ze jouw boobytraps makkelijker kunnen spotten en dat ze minder vaak de frontale aanval zullen kiezen. Niet dat het daardoor moeilijk wordt hoor. Vechten tegen de machines blijft een pak leuker en uitdagender.

Een Geoliede Machine

Alle afzonderlijke gameplay-elementen zitten dus goed in elkaar, maar bezit deze game wel het juiste weefsel om alle stukjes aan elkaar te plakken? Jawel, ook dat hebben ze goed gedaan bij Guerrilla Games, een ontwikkelaar die toch eerder bekend stond om zijn flitsende lineaire gameplay. Om dat voor elkaar te krijgen, wordt de mysterieuze verhaallijn steeds als rode draad gebruikt om de gamer een gevoel van vordering te geven. Op tijd en stond wordt er echter ruimte gemaakt voor de nodige zijsprongetjes zonder daardoor af te wijken van Aloys originele doel. Veel van de zijmissies en additionele objectieven voelen namelijk aan als logische ondernemingen en vormen het mechanische weefsel van deze geoliede machine. Zo kan je enerzijds een hoop mensen een dienst bewijzen en al doende jezelf voorzien van mooie beloningen. Anderzijds kan Aloy zich bezighouden met het bijschaven van haar vaardigheden of kan ze in afgesloten bewaarplaatsen uit het elektronische verleden op zoek gaan naar waardevolle informatie. Met dat laatste kan ze bijvoorbeeld zelf controle nemen over de machines zodat ze haar als trouwe viervoeters bijstaan in haar strijd. Je kan zelfs Striders gebruiken ter vervanging van een paard om sneller door de wildernis te geraken. Dat mocht ook wel, want klimmen en springen zijn niet direct de vlotste aspecten van deze game.

De wereld van Horizon: Zero Dawn is niet de grootste open wereld die je in een game bent tegengekomen, maar het is wel de mooiste en meest diverse. Nog niet het minste wanneer je vanop grote hoogte de wijde wereld aanschouwt. Je krijgt dan niet alleen een mooi overzicht van de betreedbare wereld, je ziet in de verte zelfs enkele torende machines bewegen die de wildernis voor jou onveilig maken. Het is best een impressionant zicht wanneer een Tallneck vanaf de horizon je scherm vult. Bovendien is er voor voldoende variëteit gezorgd als het aankomt op de verschillende biotopen. Op grote hoogtes vind je kale plateaus en besneeuwde bergtoppen, en op meer levensvatbare streken beland je in feeërieke bossen, moerassen en savannes. Een beetje contradictorisch aan deze post-apocalyptische natuurpracht vind je ook donkere, verborgen ruimtes vol kabels en machinerie waar de de invloed van de voorouders nog het sterkst doorschemert. Je kan deze Decima Engine, die Guerrilla Games heeft ontwikkeld, op bijna geen enkele fout betrappen.

Is het dan allemaal positief op audiovisueel vlak? Bijna allemaal, we kunnen namelijk over nog wat kleine dingetjes muggenziften. Zo is er in de eerste plaats geen kenmerkende themasoundtrack, wat de beste franchises toch steeds hebben. Daarnaast hebben we al betere mimiek gezien bij de personages van een heel beperkt aantal games, maar goed, dat zijn details waar alleen perfectionisten op letten.

God of War, Killzone en Uncharted. Het zijn franchises die de PlayStation groot hebben gemaakt. Horizon: Zero Dawn maakt een grote kans om dat lijstje te vervoegen, zolang het vervolg op deze game weet te bevestigen. Horizon is namelijk op alle vlakken minutieus uitgewerkt en stelt nergens teleur. Het verhaal is mysterieus, interessant en actueel, het audiovisueel design hoort bij het beste beschikbaar op de PS4, en de gameplay is vermakelijk en met momenten zelfs innoverend. Je vindt her en der raakpunten met andere games, maar bovenal heeft deze Horizon: Zero Dawn zijn eigen identiteit. Wij kijken daarom al uit naar nieuwe avonturen van Aloy!

• Originele franchise die zijn voet direct weet te zetten naast de toppers
  • Vermakelijke gameplay wanneer je de machines bekampt
  • Meeslepende, mysterieuze verhaallijn