Digimon World: Next Order

Wat? Alweer een nieuwe Digimon game?! Jawel! Digimon: Cyber Sleuth verscheen nog niet zo heel lang geleden, maar met deze recentere Next Order wordt er een volledig andere koers gevaren. Konden wij deze evolutie aan of niet? Dat lees je hier!

Jij, de hoofdrolspeler van het verhaal, wordt plots getransporteerd naar een digitale wereld. Je ontmoet al snel enkele DIgimon die strijden tegen de Machinedramon, die plotseling opgedoken is. Het is aan jou om de digitale wereld te doorzoeken en de digitale wezens te helpen. Niet alleen om hen te beschermen tegen de invaderende Machinedramon, maar ook om hun leefwereld weer open te laten bloeien.

Tijdens je tochten ontmoet je steeds nieuwe Digimon die je verder op pad zullen helpen. Bovendien loop je snel enkele bekende (menselijke) gezichten tegen het lijf die ook iets te vertellen hebben. Hopelijk loopt alles goed af en ben je in staat om de digitale wereld te redden.

De vorige Digimon-game die ik gespeeld heb (Cyber Sleuth) is zeer verschillend ten opzichte van deze. Nu heb je steeds twee ‘partners’ met je mee. Deze Digimon nemen dan deel aan de gevechten met de verschillende vijandelijke digitale wezens die veelal verspreid zijn in deze wereld. Een eerste verschil merken we al snel op tijdens de gevechten. Daar waar Cyber Sleuth het turn-based systeem hanteerde, spreken we hier meer over real-time gevechten. Al ben je wel nog in staat om de twee Digimon specifieke commando’s te geven, met behulp van de schouderknoppen. Je kan ze ook toejuichen zodat er een metertje stijgt. Wanneer dit metertje voldoende hoog is, zal je in staat zijn om deze twee Digimon te combineren tot één sterkere variant.

Je zal met deze game ook veel tijd spenderen in het blij houden van je Digimon. Op tijd eten, rusten en slapen zijn immers zeer belangrijk. Zelfs de voeding heeft een belang op je statistieken. Het ene helpt je om bepaalde eigenschappen sneller te kunnen trainen, het andere zorgt voor een stijging/daling in gewicht of zelfs in moraal. En je kan deze statistieken maar beter in de gaten houden, want wanneer deze vervuld zijn dan kan je Digimon evolueren in een sterkere variant. Deze kan je immers ook zelf beïnvloeden in de Digi-fitness. Hier staat een speciaal apparaat dat je toelaat om de stats te trainen zodat de evolutie toch wat sneller in zicht komt. Gelukkig staat er ook een bed, zodat je Digimon kunnen rusten wanneer ze te vermoeid worden.

Niet alleen je Digimon evolueren, maar ook jij als trainer maakt een evolutie mee. Niet alleen de gevechten, of de trainingen dragen bij tot je persoonlijke ervaring, maar zelfs het rondstappen in de spelwereld. Wanneer je een level stijgt, krijg je enkele vaardigheidspunten toebedeeld, die je dan kan spenderen aan bijvoorbeeld het beter ontginnen van grondstoffen, of je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen dat de levensbalk van je Digimon weer vol raakt, en zo zijn er een hele hoop opties mogelijk!

Her en der in de spelwereld liggen er vele objecten verspreid. Naast voedsel zoals Digifruit, Diginoten en Digivissen is er ook nog Digihout, Digisteen, enzovoort. Hiermee kan je dan het dorp verder uitbouwen zodat je meer faciliteiten krijgt.

Naast de hoofdmissies, die veel weg hebben van fetch-quests, heb je ook nog een hoop kleinere zijmissies. Veelal zal je een Digimon een voorwerp moeten geven, zodat die zich bij je aansluit in zijn dorp. Op die manier heb je niet alleen snel een winkel tot je ter beschikking, maar speel je ook een soort fast travel functie vrij, of zullen sommigen je elke dag enkele grond- of voedingsstoffen geven.

Wil je even stoppen met hoofd- of zijmissies? Dan kan je je Digimon ook nog even online gooien en testen hoe goed ze echt zijn door ze te laten strijden tegen de Digimon van andere spelers.

Deze game is ook beschikbaar voor PSVITA, en dat is er aan te zien. We spreken zeker niet van pixels, maar van de eerder rechte en hoekige vormen. Ook de onzichtbare muren en de manieren hoe men de overgang maakt van de ene naar de andere omgeving voelen nogal gedateerd aan. Hoewel de kortfilmpjes en de evoluties zeer authentiek overkomen, is het anders op gameplayvlak. Zo wandel je doorheen vele graslandschappen, woestijnen en zelfs vulkanische gebieden, zonder dat die omgevingen echt opvallen. Men had wat meer aandacht mogen besteden aan de PS4-opwaardering.

Qua geluid komen we terecht in de typische Japanse achtergrondmuziekjes die ons vergezellen. Gelukkig is er wat variatie ingebracht, doch net iets te weinig. De voicecast is ook in het Engels, wat we toch een pak beter kunnen verteren dan de Japanse variant.

Wie een game zoals Cyber Sleuth verwacht is er aan voor de moeite, en dit op vele vlakken. Niet alleen de gameplay, maar ook de verhalen, en de speelduur liggen mijlenver uit elkaar. Waar je bij Cyber Sleuth ellenlange tekstkaders had, is dit bij deze Next Order toch beperkter gehouden. Qua graphics zijn deze dan wel weer op elkaar afgestemd: het voelt allemaal wat ouderwets aan. De fans van Digimon zullen een hele kluif hebben aan deze game. Mensen die daarentegen niets van de serie afweten, laten deze game beter links liggen.

• Grote tijdsduur
  • Blijft trouw aan het bronmateriaal

• Grafisch achterhaald