Fate/EXTELLA: The Umbral Star

Fate/Extella: The Umbral Star zal voor menig gamer een onbekende zijn. Enkele zoekopdrachten in google en wikipedia leren ons dat deze game een deel is van de Fate-reeks, en een rechtstreeks vervolg op Fate/Extra, die uitkwam op de PSP. Of wij dit vervolg konden smaken kom je hier te weten.

Setting

De Fate reeks speelt zich af in een alternatief universum, met duidelijke verwijzingen naar de Romeinse geschiedenis en mythologie. In dit universum heeft de mensheid een gigantische virtuele wereld gevonden op de maan, genaamd Automaton. In Fate/Extra, de eerste game, ontwaak jij met geheugenverlies in een virtuele oorlog waar de te winnen prijs een ‘wens’ is.

Part 2

In deze game ontwaak jij opnieuw met geheugenverlies in deze vreemde wereld. Je ontmoet al snel Nero, een dame die je wel van ergens herkent, maar niet kan plaatsen. Zij vertelt je dat je samen met haar de Holy Grail War hebt gewonnen. Ze vertelt je ook dat je een Meester bent, omdat je een Wizard bent. Een Wizard is iemand die zijn lichaam kan achterlaten en in de virtuele wereld kan stappen. Nero is een Servant. Die is, zoals je misschien kan vermoeden, iemand die een Meester dient. Je hebt dan ook meerdere Servants tot je ter beschikking, met Nero als ‘Emperor’. Als bewijs van haar heerschappij bezit zij geen kroon, maar de Regalia, de gewonnen ring uit het eerste deel. Jij bent in staat om jezelf in de ring te plaatsen en je kracht met haar samen te voegen.

IIn het verhaal wordt jullie rijk aangevallen, dus de missie is om uit te vinden wie jouw dienaars aanvalt. Blijkbaar duikt er een andere Servant op, ook met een Regalia, en raar maar waar, met jezelf aan haar zijde… Vanaf dan krijgt het verhaal een mysterieuze wending. Vooral de zoektocht naar wie jijzelf bent, maar ook je andere personae zijn de spil van het verhaal. Naast het hoofdverhaal zijn er ook nog zijmissies die je meer informatie over de andere Servants (zou moeten) geven. Jammer genoeg hebben deze weinig om het lijf.

In deze actiegame met RPG tinten zal je vooral twee gameplay-elementen kunnen onderscheiden: tekstvakken en de eigenlijke gameplay. Één van de jammere zaken in deze game zijn de eindeloze tekstvakken die je moet ondergaan, waarbij je vrij veel op het kruisje moet duwen om hierbij voortgang te boeken. Het andere gameplay-element lijkt hier zelfs op, want tijdens de strijd zal je continu op driehoekje of vierkantje rammen - lees: button bashen voor gevorderden.

Akkoord, hier en daar kan je een mooie combo op simpele wijze uit je mouw schudden, en met het stijgen in level zal je ook nieuwe ontgrendelen, die een stapje verdergaan dan hun vorige vorm. Daarnaast tonen verschillende balkjes op je scherm de status van je personage en zijn capaciteiten. Er zijn bijvoorbeeld twee balkjes links onderaan op het scherm. Beiden laad je op door vijanden in de pan te hakken, maar ze verschillen van functie. De ene die een pak sneller vult, gebruik je door op rondje te duwen. Hiermee initieert het personage een vernietigende aanval, en als je op de toets blijft drukken, dan wordt de aanval steeds destructiever. De andere balk activeer je door op L2 te duwen. Hiermee zal de speler een mystieke kracht gebruiken en tijdelijk veel sterkere aanvallen bezitten, wat ideaal is voor baasgevechten of sterkere vijanden.

Tijdens het spelen zal je ook het overzicht moeten bewaren over het strijdveld. Dit is de indicator die je rechtsboven op je scherm ziet. Het is uiteindelijk de bedoeling om het slagveld (hier Matrix genoemd) te domineren. Dit doe je door gebieden te veroveren die een soort sleutels waard zijn. Als je voldoende sleutels hebt, win je de strijd - dat zie je met behulp van de balk in het midden bovenaan je scherm. Het is dus aan jou om te kiezen welke gebieden je zal invaderen, of dat je je af en toe zal terugtrekken en een bepaald gebied zal helpen verdedigen.

Skills Installeren

Nadat je de veldslagen gewonnen hebt zal je enkele optionele vaardigheden krijgen. Een typisch voorbeeldje is het kunnen toebrengen van Frost Damage. Heb je liever een betere verdediging, of een grotere levensbalk, dan kan je die vaardigheden installeren.

Verder zal je ook QP krijgen. Dit is sterk afhankelijk van hoe je de strijd beslecht hebt: het aantal vijanden dat je hebt verslagen, hoeveel gebieden je inneemt, etc. Hiermee zal je een soort kleding kunnen craften. Hierdoor kan je tijdens de strijd met behulp van de richtingstoetsen wisselen van personage, of een gezondheidsinjectie krijgen. Elk type kledij geeft ook verschillende hulpmiddelen.

Zijverhalen

Naast de hoofdmissie - die je na verloop van tijd door de ogen van andere personages kan spelen - heb je ook verschillende zijmissies. Deze hebben steeds betrekking over je andere Servants. Jammer genoeg hebben deze bitter weinig om het lijf, aangezien ze vooral veel praten tijdens het spelen. Hoofdzakelijk volbreng je dezelfde missies, maar met een personage van een andere klasse.

Deze game maakt gebruik van verschillende grafische invalshoeken. Tijdens de eigenlijk gameplay en in sommige tussenfilmpjes kunnen we spreken van het cell shading principe. Hierbij wordt het personage als het ware op de achtergrond geplakt. Sommige tussenfilmpjes zijn mooi geïllustreerde anime’s, en zoals je al kan raden zullen de vele dialogen die de game rijk is weergegeven worden door stills en eindeloze tekstvakken. Jammer genoeg komen deze laatste veelvuldig voor, waardoor je geneigd bent om je vingers te pijnigen door het kruisje op je controller met hoge snelheid in te duwen, en waardoor je ook veel van het verhaal mist.

Een ander pijnpunt in deze game, althans voor de leken, is de Japanse spraak die je niet in het Engels kan zetten. Vooral wanneer je honderden mannetjes aan het doden bent, komt de spraak door. Aangezien mijn Japans vrij roestig is, is het moeilijk om dan ook het verhaal te volgen. Verder wordt er nog gebruik gemaakt van de typische geluidjes die we ook herkennen in Oosterse games, zoals de kinderlijke deuntjes bij een eerder erotische scène.

Fate/EXTELLA: The Umbral Star zal bij velen onder de radar vliegen, en dat is maar normaal ook. Deze game is er eentje voor de fans van games zoals Nobunaga's Ambition of de Dynasty Warrior-reeks. Opnieuw zijn er de eindeloze tekstvakken, en het geram op het kruisje om deze zo snel mogelijk over te slaan, waardoor je dan weer veel van het verhaal mist. Op zich heeft het verhaal wel een zekere charme, al is het vrij ingewikkeld. Bovendien is het nodig om de vorige game - die op de PSP uitkwam - gespeeld te hebben. Qua speelduur kan je hier een tijdje mee voort, maar of je dat zal doen is een andere vraag.

• Verhaal na een tijdje niet slecht

• Vele tekstkadertjes
  • Button Bashen voor gevorderden