Fated: The Silent Oath

Op of na release een PlayStation VR-headset aangeschaft, maar je weet niet meer wat gespeeld? Kom dan via onze review te weten of Fated: The Silent Oath de moeite waard is om aan te schaffen.

Fated: The Silent Oath is een first-person virtual reality action-adventure game die zich afspeelt in het tijdperk van de Vikingen. Geloof staat centraal en daar horen natuurlijk ook enkele natuurwonderen bij naast de nodige portie magie die in de game aanwezig is. Hoofdpersonage van dienst is Ulfer, die een tweede kans in het leven krijgt maar het voortaan wel zonder stem moet doen. Dit heeft indirect natuurlijk een invloed in de gameplay, al staat dat aspect van de game niet centraal in Fated. Het verhaal zou dat van een film moeten zijn, vol emoties en meer, die de ontwikkelaar weet op te wekken aan de hand van gesprekken met je vrouw, Freja, dochter en metgezellen. Het hoe of wat van de game wordt helaas een beetje in het gewisse gelaten en zal voor veel spelers een doorn in het oog vormen. De vier hoofdstukken die game rijk is volgen elkaar aan een sneltempo op met een totale speelduur van slechts één uurtje. Een film is tegenwoordig al langer én kent daarenboven heel wat meer inhoud en actie…

VR-games moeten het vooral hebben van hun gameplay en hoewel Fated zich wil distantiëren van andere gelijkaardige games door het verhaal (dat echt te kort is en te weinig inhoud kent) weet het toch enkele keren uit te pakken. Zo moet je vooral met Ulfer rondwandelen en je ogen de kost geven, maar weet je ook puzzels op te lossen en zelfs met pijl en boog op jacht te gaan. Dit werkt telkens zonder slag of stoot of technische mankementen, maar helaas beperkt zich dit ook tot slechts een fractie van de game waardoor we het vooral een gemiste kans vinden om meer leven in Fated te blazen.

Grafisch gezien is Fated een van de betere VR-titels tot nu toe op de PlayStation 4. Glitches vielen niet meteen op, de framerate is stabiel én het oogt allemaal ook gewoon heel erg mooi door het kleurenpalet dat bij de viertal levels werd gebruikt. Het geheel ademt sfeer uit, iets wat de ontwikkelaar zeker goed wist aan te pakken in combinatie met de soundtrack én de dubbing/lip-synch die gelukkig op punt staat.

Bij het spelen van Fated zal je slechts met mondjesmaat info te weten komen en helaas ook telkens op je honger blijven zitten. De game kent qua verhaal te weinig inhoud, is veel te kort voor zijn 10 euro en laat helaas teveel potentieel ongebruikt. Na wat opzoekwerk blijkt dit slechts een eerste hoofdstuk uit de Fated-reeks te zijn, maar daar zegt de ontwikkelaar zelf na het rare einde en de credits ook helemaal niks over. Wetende dat pc-spelers al meer dan een jaar op het vervolg, en de vele antwoorden, zitten te wachten, kunnen we dan ook niks anders dan mee te geven dat je best wacht om Fated aan te schaffen tot diens vervolgdeel afgewerkt is en ook is verschenen.

• Leuke sfeer
  • Technisch goed ontwikkeld

• Potentieel onbenut gelaten