Get Even

Get Even komt toch naar onze PS4 met een maandje uitstel. Hoe wij de herinneringen van Cole Black, het hoofdpersonage van deze verhaalgedreven game, hebben ervoeren, dat kan je hier lezen!

Je dwaalt rond in een verlaten industrieel gebouw met niets meer dan een smartphone en een schiettuig. Je klautert doorheen smalle openingen en schakelt menig vijand uit. Dan kom je bij je doel: het redden van de gijzelaar, een meisje in een stoel. Helaas kom je te laat! Net wanneer je de explosieven wil ontwapenen, gaan ze af…

Hierna word je wakker in een ziekenhuis, met een grondige portie geheugenverlies. Wie ben je? Wat is er gebeurd? Ene “dokter Red” spreekt je aan en vertelt je waar je terecht bent gekomen. Op je hoofd staat een grote pot, uitgerust met de laatste VR-technologie, die je zal helpen om je herinneringen opnieuw te doorlopen. Op die manier kunnen jij, en Red, achterhalen wat er gebeurd is, en wie er allemaal een rol in speelde.

Dit is een verhaal dat je vrij letterlijk bij de strot neemt. Je doorkruist als Cole Black het ziekenhuis, en diens bevolking, om zo verschillende voorwerpen te zoeken die je geheugen zouden stimuleren. Onder de zorg en leiding van Red zal je zo fragmenten van je herinneringen opnieuw moeten doorlopen. Dit kunnen puzzels zijn, maar ook actiegerichte momenten. Het spreekt voor zich dat de game bol staat van de plotwendingen, met hier en daar een climax. Het is lang geleden dat een verhaal in een game nog zo aansprak.

Get Even wisselt grosso modo drie gameplay-elementen vlot met elkaar af. Als eerste heb je het speurelement. Gewapend met een supersmartphone schuim je de instelling en je herinneringen af. Her en der liggen verschillende sporen die je helpen met het onderzoek en het achterhalen van je geheugen. Deze sporen komen onder de vorm van lichamen die je kan scannen zodat je hun identiteit kan achterhalen, een bloedspoor waaruit je DNA kan verzamelen, vingerafdrukken, en dergelijke meer.

Een tweede element dat hier nauw bij aansluit is het puzzelelement. Soms zal je met diezelfde smartphone minipuzzels moeten oplossen om voortgang te maken. Hiervoor kan je gebruik maken van de ultraviolette, of infrarode modus. Op die manier kan je de volgorde van schakelaars achterhalen, en af en toe zal je toch iets verder moeten nadenken om de oplossing van sommige keypads te vinden.

Het derde element is het 'actie/thriller'-element. Noch het ziekenhuis, noch je herinneringen zijn leuke plaatsen. Uiteraard kan je daarvoor (opnieuw) rekenen op je smartphone (pun intended). Je kan al snel een lay-out tevoorschijn toveren, of je kan hem soms uitrusten met je geweer. Met revolutionaire technologie kan je met je wapen om de hoek schieten, en je smartphone dient dan als (r)evolutionair oog.

Deze drie elementen wisselen elkaar steeds mooi af. Soms begeef je het bijna van de opgebouwde spanning, soms zal je heimelijk je weg moeten vinden in gebouwen, en soms knal je je er gewoon uit. Dit alles wordt dan nog eens afgewisseld met leuke puzzelelementen zodat dit de spanning even doorbreekt. Bovendien zal je af en toe keuzes moeten maken. Zal je bijvoorbeeld die vriendelijk uitziende patiënt loslaten? Is het wel aangeraden om op dat vreemde knopje te duwen? Alles heeft zijn gevolgen in deze game. Daarnaast geeft de game de indruk om ‘open-wereld’ te zijn, maar het leidt je toch mooi via een afgebakend pad. Door dit aspect zal je ook af en toe het gevoel hebben iets gemist te hebben in de levels.

Op grafisch vlak schiet de game wat te kort. Alles is wel voldoende weergegeven, maar anno 2017 mogen we de lat toch wat hoger leggen. Alles voelt gewoon niet scherp genoeg aan. Ook zijn er veel omgevingen die steeds terug komen. Hier mocht gerust wat meer afwisseling zijn. De auditieve kwaliteit, en vooral het stemmenwerk is prima. De beleving en het gevoel in het stemmenwerk overtuigen je van hun authenticiteit. Qua gamegeluid scoort de game matig, gelukkig is er een verschil in het aanhoren van een pistool met geluidsdemper met dat van een machinegeweer.

Wie graag een korte game wil, met veel afwisseling en een sterk verhaal, kan met deze Get Even weinig mis doen. Grafisch is de game niet meer van deze tijd, en af en toe is het geluid wat eentonig, maar dat is zeker niet als storend te ervaren. Voor een licht prijsje te downloaden in de store!

• Stevig verhaal
  • Afwisselende gameplay

• Graphics met een rare filterlaag