Darksiders: Warmastered Edition

Destijds was er een korte reeks die naam maakte op de PS3. Darksiders heette die en het was een 'hack and slash'-game pur sang. Het eerste deel Wrath of War is intussen al een tijdje beschikbaar op de PS4. Was de overstap succesvol of niet? Dat lees je hier!

Sinds het begin der tijden is er een oorlog gaande tussen hemel en hel. The Charred Council is een entiteit die aangetrokken werd door dit conflict. De leden van deze groepering zijn namelijk verantwoordelijk voor de balans in het universum. Zij hebben vier gevreesde ruiters tot hun dienst, waardoor hemel en hel de kracht van The Council respecteren. Tussen al dit gewoel is er de opkomst van een derde koninkrijk: dat van de mens. Er werd voorspeld dat deze mensen een belangrijke rol zullen spelen in de balans. Hierdoor werd een ongemakkelijke vrede gesloten tussen hemel en hel. Pas wanneer de zeven zegels gebroken zijn, en de mensheid klaar is voor de laatste oorlog, zal het lot van de drie koninkrijken beslecht worden ...

War is één van de vier legendarische ruiters, en hij maakt zijn opkomst naar de Aarde want het zevende zegel is gebroken. Hij vindt een aarde geïnfesteerd door demonen en engelsoldaten. Hij ontmoet al snel Abaddon, een soort generaal van het engelenleger die hem vertelt dat het zevende zegel nog niet gebroken is, dus de aanwezigheid van de ruiter is niet gewenst. Toch gaat War de strijd niet uit de weg, tot hij Straga ontmoet. Deze reusachtige demoon verslaat onze ruiter, waardoor hij zich ook moet verantwoorden tegenover The Charred Council.

Het blijkt al snel dat War erin geluisd is, en nu is het aan hem om de schuldigen van de Apocalyps niet alleen te zoeken, maar ook om zijn wraak te nemen. Tijdens zijn tocht neemt hij het niet zo nauw wie hij als vriend of vijand neemt, demoon, of goddelijke afgezant.

Darksiders is een 'hack and slash'-game met lichte RPG-elementen. Je hakt je een weg doorheen het engelen- en demonengespuis met verschillende - weliswaar secundaire - wapens die je tegenkomt doorheen de game. Je ontmoet al snel Vulgrim. Deze demoon is degene waarbij je moet gaan als je voldoende zielen hebt verzameld. Dit is immers de valuta in de game. Deze zielen kan je verzamelen door het verslaan van vijanden, of door ze te vinden in één van de talloze kisten die de game rijk is.

Naargelang de game vordert zal je nieuwe wapens krijgen. Sommige van deze wapens, zoals je iconische, uit de kluiten gewassen zwaard (Chaoseater), krijg je automatisch door de verhaallijn te doorlopen, terwijl je andere wapens dan weer kan aankopen bij Vulgrim. Op die manier zal je vlotjes kunnen afwisselen tussen je primaire, secundaire en lange-afstandswapens. Bovendien voegt de game nieuwe foltertuigen en vaardigheden toe op een zeer gebalanceerde manier. In het begin kan je nog weinig, maar je krijgt geleidelijk aan meer trucjes. Niet te snel, maar zeker ook niet te traag. Net wanneer je denkt dat je alles van gereedschap gezien hebt, zal Darksiders nog iets leuk en onverwachts uit zijn mouw schudden. In het begin zal je eerder gemakkelijk door de hordes vijanden ploegen door te 'button bashen', maar wanneer het iets moeilijker wordt, en vooral op de hogere moeilijkheidsgraden zal je toch eens moeten nadenken over je combo’s en je speelstijl, want hoewel het over een ruiter van de Apocalyps gaat, is verdediging soms de betere optie.

Doorheen de game zal je ook bepaalde artefacten vinden. Deze kan je dan aan één van je wapens koppelen en dienen eigenlijk als een soort mod. Je kan bijvoorbeeld vuurschade koppelen aan je wapens, ervoor zorgen dat je meer zielen krijgt, etc. War heeft niet alleen wapens tot zijn beschikking, hij kent ook nog een handvol magische trucs. Hiervoor heeft hij Wrath nodig. Dit verzamelt hij door vijanden te verslaan of door kistjes te openen. Je kan ook je levensbalk en 'Wrath'-meter uitbreiden door verschillende shards te vinden. Deze liggen in kistjes op meestal niet voor de hand liggende locaties.

Reeds in het PS3-tijdperk was Darksiders één van de betere games op grafisch vlak. Vooral door zijn unieke stijl op zowel het vlak van gameplay, als de tussenfilmpjes die op comic-achtige wijze weergegeven worden. Nu, current-gen, mogen we gerust zeggen dat de beelden hun mannetje staan, al zijn we uiteraard al veel beter gewend. Daar waar de sfeer echter vooral gecreëerd wordt is het auditieve gedeelte: de serene, dreigende toon van War, en de verhaalstem in het begin van de game en tijdens de tussenfilmpjes dragen vlot hun steentje bij.

Darksiders was destijds één van de betere games in zijn genre, en moet met zijn geremasterde versie zeker niet onderdoen voor de huidige generatie games. Zeker niet wegens het gebrek aan de betere 'hack and slash'-games op de PS4. Akkoord, de game biedt weinig nieuw voor gamers die de game al in de kast hebben liggen, en grafisch gezien zien we weinig verschil met zijn kleine PS3-broer. Hoewel ik de game indertijd meermaals heb uitgespeeld, heb ik me toch opnieuw geamuseerd met deze dijk van game.

• WAR!!
  • Mooi verhaal
  • Gameplay nog steeds goed