Persona 5

Het is ondertussen al tien jaar geleden dat Persona 4 uitkwam op PlayStation 2. Naast enkele spin-offs bleven fans op hun honger zitten. Twee consolegeneraties verder krijgen we dan eindelijk een nieuwe volwaardige Persona. Of het wat is, dat lees je hier.

Voor fans en nieuwkomers

Heb je nog nooit Persona gespeeld? Geen nood, je kan deze game oppikken zonder enige notie van de vorige games. Persona 5 speelt zich af in een gelijkaardige universum, maar met nieuwe personages en een volledig nieuw verhaal. Persona 5 is trouwens de ideale game voor wie eens wil proeven van het jRPG-genre, zonder zijn tong te verbranden of platte stoelgang te krijgen, wat maar al te vaak het geval is bij andere games in het genre.

Good guys always end last

Jij speelt als een zestienjarige jongen, die je zelf een naam geeft. Laten we hem Fons De Spons noemen. In de proloog kom je te weten dat hij in de problemen is geraakt, nadat hij een jongedame van een perverse man redde. Tijdens een schermutseling kwam de man ten val en raakte die lichtgewond. De man werd kwaad en klaagde de protagonist aan. Het zit Fons niet mee, want hij krijgt daardoor een voorwaardelijke veroordeling. Als hij gedurende een jaar een misstap begaat, staat hem een gevangenisstraf te wachten.

Chaos in de parallelle dimensies

Fons wordt naar Tokyo gestuurd waar hij naar een kostschool gaat, terwijl hij bij Sojin, een vriend van zijn ouders verblijft.  Tijdens zijn eerste dag op school loopt het al mis. Op weg naar school ontmoet hij een probleemstudent Ryuji. Ze raken aan de praat en nog voor ze de school bereiken gebeurt er iets vreemd. De school is veranderd in een kasteel, bewaakt door mysterieuze wezens en een koning die in zijn ondergoed rondloopt. De koning lijkt wel erg veel op de turnleraar van de school, weet Ryuji op te merken. Goede intenties heeft de koning in ieder geval niet, want hij beveelt de wachters om de jongens te doden. Gelukkige weten de jongens op één of andere manier te ontsnappen en komen ze een sprekende kat tegen die hen de uitgang wijst van het kasteel, waardoor de jongens terug in de echte wereld terecht komen.

Lang verhaal kort, de turnleraar steekt vieze dingen uit met zijn leerlingen en waant zich koning van de school, zijn kasteel. Door een speciaal app op hun gsm komen de jongens in deze fantasiewereld terecht, en kunnen ze via hun persona's (hun innerlijke krachten) de zieke gedachten van de turnleraar aanvechten en misschien wel verslaan. De turnleraar is trouwens niet de enige baas die je zal moeten verslaan, er wachten namelijk nog zes andere schurken op jou. Het verhaal biedt nog veel meer dan dit, maar dat zou deze review veel te ver leiden, en zou ook voor heel wat spoilers zorgen.

Streamers worden vervolgd

En spoilers is iets wat Atlus ten alle koste wil vermijden. Ze gaan zelfs zo ver dat alle streamingfunctionaliteiten uitgeschakeld zijn in het spel. In de 'review guide' staat ook te lezen dat enige vorm van livestreamen kan leiden tot content-id claims, copyright strikes met een geblokkeerde YouTube/Twitch account als gevolg. Ik kan begrijpen dat je spoilers wil vermijden, zeker in zo een verhaalgedreven spel, maar ik vind het verkeerd om misbruik te maken van functies die daarvoor niet dienen om spoilers tegen te gaan. De 'share'-functie op PS4 is een belangrijke functie die door een heleboel gamers gebruikt wordt. Als je deze functie dan volledig uitschakelt, lever je geen volledige game af. Daar stopt het niet, ze strooien ook nog eens met copyright strikes en content-id claims op YouTube, wat compleet van de pot gerukt is.

Het vechtsysteem van Persona 5 is één van de beste turn-based stijlen die ik ooit gespeeld heb. Op een Pokémon-eske manier versla je de tegenstanders. Je hebt de keuze uit verschillende soorten aanvallen, waaronder de standaard mep-aanval, een wapenaanval of één van je persona-aanvallen. Deze zijn per personage anders en je hebt er ook verschillende types, waarbij bepaalde types effectiever zijn bij bepaalde vijanden.

Persona is natuurlijk veel meer dan alleen maar vechten, in de eerste tien uur van het spel komen er trouwens niet veel gevechten aan te pas. Je kan bijna stellen dat het een halve sim game is waarbij je de stad kan verkennen, parttimejobs kan aannemen, spelletjes kan spelen, met vrienden kan uitgaan, kan gaan studeren ... De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Het enige wat van groot belang is dat je nieuwe vrienden maakt en die relaties onderhoudt, Zij kunnen je namelijk bijstaan in de fantasiewereld.

Persona 5 vindt plaats in de loop van één jaar, waarbij je een balans zal moeten vinden tussen het studentenleven en de wereld redden. Lukt het niet om je doel te bereiken, dan is het game over.

Ook op grafisch en auditief vlak scoort deze game goede punten. Persona 5 heeft een leuke, cartooneske stijl. Van cutscènes tot gevechten is alles tot in de fijnste details afgewerkt. Zelfs de menu's, de navigatie en de algemene interface horen tot één van de betere van de afgelopen jaren.

Ondanks zijn Japans karakter heeft de soundtrack iets catchy en passend bij de game. De stemmen zijn gelukkig in het Engels, waardoor je kan luisteren naar de gesprekken en niet alles hoeft te lezen, zoals in de meeste jRPGs. Hier en daar ontbreken er wel enkele opnames waardoor er soms stiltes vallen in de tussenfilmpjes.

De 'Persona'-games zijn heer en meester in het jRPG-genre en dat is voor deze game niet anders. Persona 5 brengt een meeslepend verhaal gecombineerd met aangename gameplay, boeiende personages en een killer soundtrack. Alleen jammer dat Atlus niet mee is met zijn tijd en er alles aan doet om streaming tegen te gaan. Ik kan begrijpen dat je spoilers wil voorkomen, maar de manier waarop bevalt me totaal niet.

Door de lage instapdrempel zullen zowel 'Persona'-fans als jRPG-groentjes zich amuseren met deze game en dat voor een lange tijd. Met een gemiddelde speeltijd van 80 tot 100 uur krijg je zeker waar voor je geld.

• Boeiend verhaal, op een leuke manier gebracht
  • Leuke comic book stijl
  • Meeslepend turn-based combat systeem