Tekken 7

Niet lang nadat Warner Bros zijn Injustice 2 op ons afstuurt, komt ook Bandai met de nieuwste telg van zijn franchise op de proppen. Ben je klaar voor The King of Iron Tournament 7?

Verhaal - The Michima Saga

Nadat Jin de demoon Azazel opriep om de aarde te vernietigen is de jongste van de 'Michima'-clan van de aardbol verdwenen. Heichachi ziet zijn kans om opnieuw aan het hoofd te komen van Mishima Zaibatsu, tegenover zijn grootste concurrent de G Corporation met als leider zijn zoon Kazuya.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een onbekende reporter die graaft in het verleden van de Michima’s. Daar ontdekt hij vreemde ontwikkelingen en vreemde gebeurtenissen waar Heihachi het fijne van weet. Langzaam maar zeker komen we te weten wat er gebeurd is, die bewuste avond …

In Tekken 7 zijn er geen helden, alleen maar schurken en gradaties onder hen. Je staat dus meestal aan de kant van de minst slechte. Toch benadrukt het verhaal de menselijkheid van Heihachi en de hartverscheurende keuzes die hij ooit moest maken.

In de wereld der brawlers hoort Tekken, net zoals Street Fighter en Mortal Kombat/Injustice, tot de gevestigde waarden. Toch hebben alle franchises een andere gameplay. In Tekken bestuurt je al sinds oudsher met elk van de vier knoppen de vier ledematen van de vechters. Ook hier is het van belang om de aanvallen zo efficiënt mogelijk aan elkaar te rijgen zodat je de vele combo's uit je mouw kan schudden, eventueel gecombineerd met coole grepen.

Nieuw in Tekken 7 is het gebruik van 'Rage'. Wanneer je gezondheid onder een bepaalde grens komt, wordt deze geactiveerd. Hierdoor kan je een dodelijke combo met een druk op de knop uitvoeren. Wanneer je de tegenstander ermee kan aanvallen, zal hij een grote hap uit zijn levensbalk verliezen.

Naast een verhaalmodus, die het leven van de Michima's belicht, kan je ook nog voor alle personages een miniverhaaltje vrijspelen. Veel meer dan één gevecht komt er echter niet bij te pas.
Naast deze heb je uiteraard nog enkele andere modi:
  • De beroemde online modus;
  • De Arcade Battle waar je een vijftal gevechten afrondt en het dan opneemt tegen enkele bazen;
  • De Treasure Battle waar je de tegenstanders aan elkaar rijgt én geld en uitrusting verdient;
  • De VS Battle waar je het tegen iemand anders opnemen in jouw leefruimte;
  • De Practice-mode waar je jouw kunsten kan bijschaven.

Grote afwezige in het rijtje is een eenvoudige 'tutorial' die je alles uitlegt, zoals de bediening van de vechters, de Rage-burst, de grepen en eventueel de meer speciale bewegingen en hoe je die onder de knie kunt krijgen.

Je kan de vele personages ook naar je eigen believen met verschillende kledij uitrusten. Deze kledij kan je verdienen tijdens gevechten, of aankopen met het geld dat je verdient. Uiteraard staat dit onderdeel in de kantlijn van menig liefhebber van het brawler-genre, want Tekken koop je niet om Hwoarang een gekke hoed op te zetten.

Tekken onderscheidt zich verder van de andere games uit het genre door zijn zeer korte rondes. Hiervoor zijn vooral de kleine levensbalken verantwoordelijk. De franchise is ook nog de enige die het 3D-principe aanhoudt. Daar waar anderen zich teruggeschroefd hebben naar het 2(,5)-type, kan je hier de volledige arena afschuimen. Daar schuilt dan ook het pijnpunt dat wanneer je in een driedimensionale hoek wordt gedreven, het vrij moeilijk wordt om hieruit te raken. Langs de andere kant is het dan weer gemakkelijk om je tegenstander daar af te maken door enkel wat te 'button bashen'. De game laat zich ook wat te veel verleiden voor dat principe. Je kan al snel een degelijke beweging uit je mouw schudden zonder veel na te denken. Wanneer je het tegen een echte tegenstander online opneemt, of wanneer je de moeilijkheidsgraad opschroeft, dan kom je natuurlijk tekort. Helaas lijken de bewegingen van de vechters wat stroef en lomp, zeker wanneer je Injustice 2 net tussen de kiezen hebt gehad waar alles toch net dat beetje eleganter overkomt.

Vechten Met VR

Waar Tekken wel innoverend mee voor de dag komt is de integratie van de VR-modus. Hier heb je twee onderdelen. In de ene kan je een gevecht starten. Je krijgt wel een echt gevoel van aanwezig te zijn en de 3D-omgeving komt hier wat meer tot zijn recht. Zeker wanneer het lijkt alsof één van de vechters naar jou toe gaat. Het ontbreekt hier echter aan de levensbalken en de verschillende metertjes, waardoor enige vorm van competitiviteit ontbreekt, dus leuk voor even, maar niets dat je uren zal bezighouden.

De tweede VR-modus is het bekijken van je personage. Wanneer je toch beslist om Hwoarang die gekke hoed op te zetten kan je hem van alle kanten bekijken. Leuk voor even, maar dan is alles ook gezegd.

De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om alles zeer kleurrijk in te vullen. Van de omgevingen, en diens harde lijnen, tot de extravagante kleding die je doet twijfelen aan de geaardheid van het gros van de vechters. Hoewel er wel beweging in de achtergrond te bespeuren is, doet deze ons toch grotendeels denken aan Tekken 6. Er is dus met andere woorden weinig evolutie. Wat wel mooi in beeld gebracht wordt, zijn de speciale bewegingen zoals de verschillende grepen en de 'Rage moves'. Op auditief vlak scoort Tekken vrij matig. Uiteraard zijn er de kenmerkende vechtgeluiden, zoals het gekreun van de vechters en het toebrengen van slagen en verwondingen, maar ook tijdens de verhaallijn springt er niets boven de middenmoot uit.

Hoe scoort Tekken 7? Dat is zeer afhankelijk van je verwachtingen. Het verhaal dat gebracht wordt is om van te smullen, maar met een speelduur van twee uur, drie als je er de andere personages bijneemt is dat wat te kort. De gameplay op zich is typisch Tekken, maar het principe van de Rage zorgt niet voor balans in de game, integendeel. Wie op zijn doos krijgt, kan dan de kans benutten om met een simpele beweging toch de match te winnen. Bovendien zorgt het gebruik van de 3D-arena soms voor pijnpunten overgeërfd van de vorige generatie. Al bij al een degelijke brawler, maar we blijven wat op onze honger zitten qua innovatie.

• Goed verhaal
  • Gameplay is (grotendeels) Tekken

• Rage is niet gebalanceerd