Marvel: Ultimate Alliance 2

Ziehier het vervolg van Marvel: Ultimate Alliance dat ook onlangs zijn opmars maakte naar PS4.

De helden hebben hun belofte gehouden wanneer Nick Fury hun hulp opnieuw nodig heeft! Latveria, niet toevallig de thuislocatie van Dr. DOOM, levert wapens aan ene duistere The Tinkerer. Fury wil hier een halt aan toeroepen, maar dat gebeurt zonder het fiat van de Amerikaanse regering - want die heeft toevallig goede banden met Lucia von Bardas, de eerste minister van Latveria. Captain America, Iron Man, Spiderman en Wolverine beantwoorden Fury's oproep om het land binnen te vallen en de wapens te neutraliseren. Dit evenement is de start van een reeks gebeurtenissen die faliekant kan aflopen voor alle superhelden in de wereld...

De gameplay heeft een grote transformatie begaan ten opzichte van zijn voorganger. De basis blijft echter dezelfde: met vier superhelden waarvan je er één bestuurt, moet je verschillende doelstellingen in de levels behalen om voortgang te boeken in het verhaal. Een groot pluspunt is dat de snelle (maar minder krachtige) en trage aanvallen nu gevarieerder zijn tussen de superhelden. Zo glijdt Iceman, schopt Spiderman en beukt Juggernaut zich een weg doorheen het voetvolk. Ook de speciale aanvallen zijn een stuk spectaculairder geworden, en meer eigen aan de superheld die ze uitvoert.

What's New?

Zoals gezegd heeft de gameplay een grondige make-over gekregen en hier vatten we kort samen wat je allemaal kan verwachten.

De levels zijn, net zoals in de vorige game, lineair opgebouwd. Nu wordt je echter geholpen door een soort waypoint tijdens je missies. Bij het activeren ervan ontstaat er een pijl die duidelijk de richting aangeeft waar ons team zich naartoe moet verplaatsen.

Tijdens het vechten, zal er zich een metertje vullen. Wanneer dit metertje vol is, zal je in staat zijn om samen te werken met één van de andere helden van je team om zo een verwoestende aanval uit te voeren. Elke combinatie geeft trouwens ook verschillende uitkomsten. Zo zal de samenwerking van Juggernaut en Spiderman als volgt verlopen: Juggernaut trekt een rots uit de grond, Spiderman vangt dit met zijn web en slaat dit blok enkele malen om zich heen. Tussen Iceman en Wolverine gaat het als volgt: Iceman stuurt een ijsstraal naar Wolverine, die eerst bevriest, maar dan het ijs als het ware in alle richtingen laat exploderen, waarna Wolverine nog even een ijspantser heeft. Op die manier zijn de meeste samenwerking verschillend.

De vijanden laten nu ook af en toe een vorm van medkits vallen. Hiermee kan je van één held de levensbalk volledig laten vullen, of een gevallen vriend opnieuw tot leven brengen. Deze medkits vind je in kratten, of laten sommige vijanden vallen.

Ook een groot verschil met de vorige game is dat je nu ten allen tijde je teamsamenstelling kan wijzigen. Hiervoor moet je niet meer op specifieke punten staan. Denk je dat je beter af bent met Iron Man dan met Wolverine, aan jou om hem direct in te wisselen. Je helden kan je trouwens opnieuw upgraden, net zoals in de vorige game.
Bij het verslaan van vijanden vergaar je experience, wat leidt tot het stijgen in level en het vergaren van een skillpoint. Waarmee de game ook breekt met zijn voorganger is het spenderen van de verzamelde munten. Nu krijg je het aantal munten per held, in tegenstelling tot de vorige keer waar je jouw totaal aantal punten moest spenderen tussen al je helden. Dit zorgt ervoor dat je team al sneller verschillende vaardigheden krijgt.

Nu kan je ook de zogenaamde team boosts verzamelen. Deze manifesteren zich in de game als een soort medailles die je ofwel krijgt na het behalen van bepaalde doelstellingen, of soms vind je ze verstopt in de levels. Wanneer je deze uitrust zal het volledige team een bepaalde boost krijgen, bijvoorbeeld 'Fire Resistance'. Wanneer je bijvoorbeeld een bonus hebt zoals 'Team Mêlee + 1', dan zorg je er ook beter voor dat je helden degene zijn die graag met de vuisten werken.

Al je upgrades worden trouwens ook handig op het scherm gehaald met de drukknop op je controller. Hierdoor zie je dat er toch nagedacht is over de upgrade naar PS4.

Naast de gameplay hebben ook de graphics een grondige upgrade gekregen. Je bekijkt het strijdveld opnieuw van een top view, en hiervoor is de kwaliteit opnieuw voldoende. Het grootste verschil merk je nu bij de tussenfilmpjes. Deze komen niet meer over als een hoop pixels op elkaar gesmeten, maar ogen nu een pak beter. Nog steeds geen next-gen kwaliteit, maar een heuse sprong voorwaarts in ieder geval. De auditieve kwaliteit is ongeveer hetzelfde gebleven als het eerste deel.

Het tweede deel van Marvel: Ultimate Alliance heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Het verhaal is wel iets minder, maar aan de gameplay en de graphics is grondig gesleuteld. Hiermee krijgen we wel een PS4-waardige versie van deze game op onze console. Het heikelpunt blijft natuurlijk nog de prijs. Of € 40 een mooie prijs is voor deze, betwijfel ik, aangezien het nog steeds over een remake gaat.

• Gameplay beter uitgewerkt
  • De helden hebben nu echt verschillende aanvallen
  • Grafisch gestroomlijnd