Marvel: Ultimate Alliance

Deze Marvel Ultimate Alliance is onlangs geremastered naar de PS4 gekomen. Kunnen we deze Marvel nog smaken of was hij beter een herinnering gebleven?

De SHIELD Helicarrier wordt aangevallen! Gelukkig kan Fury nog een noodoproep uitzenden, in de hoop zo enkele helden te bereiken. Vier helden - Captain America, Thor, Spiderman en Wolverine - geraken op tijd in het vliegend fort en schakelen heel veel voetvolk uit. Vervolgens ontdekken ze dat SHIELD aangevallen werd door een machtige groepering, The Masters of Evil genaamd. Je komt ook al snel te weten dat Dr. DOOM de leiding heeft over deze krachtige schurken, wat uiteraard nog meer slecht nieuws is. Wat deze schurken van plan zijn, kom je in deze game te weten!

Je neemt de directe controle van één superheld in een groep van vier. Je kan uiteraard steeds wisselen tussen deze helden met de pijltjestoetsen, en je team samenstellen kan je op bepaalde SHIELD-locaties die je tegenkomt in de levels. Deze locaties dienen trouwens ook als punten waar je jouw voortgang kan opslaan. Het is jammer dat er geen automatische controlepunten in de game verweven zitten. Hierdoor zal je, als je het loodje legt, of een speelsessie beëindigt en vergeet op te slaan, een groot gedeelte opnieuw moeten doen. Bij de SHIELD-locaties heb je al snel toegang tot een hoop helden waaronder Iron Man, Ms. Marvel, Spiderwoman, etc.

De aanvallen van je verschillende helden lijken behoorlijk sterk op elkaar. Deze variëren van lichte en zware uithalen tot speciale aanvallen, en je wisselt ze trouwens best zoveel mogelijk af om efficiënte combo's uit je mouw te schudden. Om speciale aanvallen uit te voeren moet je skillmeter - het blauwe balkje - voldoende opgeladen zijn, en moet je R2 en een actieknop ingedrukt houden. Je komt trouwens meer dan genoeg blauwe en rode - genezende - bollen tegen in de game. Sommige helden kunnen ook vliegen, hiervoor moet je tweemaal op de spring-toets duwen. Anderen kunnen zoals Spiderman beginnen webslingeren. Als je de combo's aan elkaar tracht te rijgen resulteer je echter al snel in het button bashen: ontwijken gebruik je amper en het voetvolk is zwak genoeg voor deze aanpak.

Jammer genoeg kan je de lay-out van je besturing niet wijzigen, want de acties herbergen zich onder niet alledaagse knoppen. Kruisje voor de zwakke, rondje voor de sterke aanval, springen met driehoekje en iets vastgrijpen met vierkantje. Het was leuker geweest als je zelf de acties aan de knoppen kon koppelen.

De drie andere helden die deel uitmaken van je team kan je ook een bepaalde attitude meegeven. Je hebt de keuze uit vier: agressief, defensief, normaal en volgen. Dit kan je zeer snel aanpassen, naargelang de situatie waarin je je bevindt.

RPG-elementen

Naarmate je meer en meer vijanden verslaat, zullen je helden ook meer en meer XP verdienen - uiteraard. Hierdoor zullen je helden ook stijgen in level. Dit genereert dan opnieuw een skillpoint die je kan investeren in één van de speciale aanvallen van de geselecteerde held. Harder slaan, krachtigere projectielen, of een grotere reikwijdte zijn enkele voorbeelden.

Je zal ook munten vinden doorheen de game die je kan gebruiken om de verdediging van je held op te waarderen, of zijn gezondheid een boost te geven. Je zal ook later in de game in staat zijn om zijn kledij te veranderen. The Thing in een lange of korte broek, aan jou de keuze. Het is wel zo dat elke outfit zijn eigen op te waarderen voor- en nadelen meebrengt. In elke outfit kan je drie kenmerken upgraden, zo zal je bijvoorbeeld in de ene je gezondheid kunnen opwaarderen, en in de tweede niet.

Nadat je krachtige vijanden hebt verslaan, of als je geluk hebt tijdens het kapotslaan van kratten, zal je her en der ook voorwerpen vinden die je kan uitrusten. Dit is dan je zogenaamde 'Gear'. Hiermee zullen één of meerdere statistieken van je held verbeteren. Bij sommige voorwerpen zal je ook de keuze krijgen om een extra missie te spelen. Aan jou om die direct te spelen, of niet. Ook zal je keuzes moeten maken tijdens conversaties, die een kleine plotwending in het verhaal kunnen teweegbrengen, maar op voorhand weet je natuurlijk niet tot wat je keuze zal leiden.

Het strijdperk aanschouw je als een top view, waarbij je jouw geselecteerde held van het team bestuurt. An sich is de grafische kwaliteit voldoende, maar verwacht geen PS4-graphics. Wat echter onder de noemer van 'zeer slecht' kan beschouwd worden zijn de tussenfilmpjes. Hierbij worden we echt teruggegooid naar het PS2-tijdperk.

Qua geluid hoef je hier ook niet veel te verwachten. Je hoort de zogenaamde geluidseffecten, en de dialogen tijdens de missies, maar deze komen zeer statisch over. Van enige emotie of belevenis merk je niet veel.

Deze Marvel Ultimate Alliance is er eentje voor de fans die deze destijds niet gekocht hebben. Je kan aan de slag met vele superhelden, die jammer genoeg ongeveer dezelfde basisaanvallen hebben. Gelukkig zit er wat variatie in de speciale aanvallen. De game profileert zich als een RPG en slaagt hier grotendeels in. Jammer genoeg is de grafische kwaliteit en het geluid niet erg opgewaardeerd, en dat mocht wel gezien het prijskaartje. Je betaalt voor deze game € 40 en gebundeld met zijn opvolger € 60. Een prijsje van € 20 - € 25 was wellicht beter geweest.

• Fan service
  • Opwaarderen gaat dieper dan initieel gedacht

• Tussenfilmpjes niet om aan te zien