Sword Art Online: Hollow Realization

Sword Art Online: Hollow Realization - gebaseerd op de gelijknamige novel reeks - is reeds de vierde game in de franchise. Is deze VRMMORPG een bezoekje waard? Dat kom je hier te weten.

De geteste versie is de standaard PS4 versie.

Sword Art Online: Hollow Realization speelt zich wederom af in een nieuwe VRMMORPG (virtualy reality massive multiplayer online roleplaying game). Deze keer noemt de game Sword Art Online: Origin. Er zijn voorzorgsmaatregelen getroffen zodat de gruwelijke feiten van Sword Art Online niet meer kunnen plaatsvinden. Kirito en zijn vrienden hebben toegang tot de bèta-fase van de game en staan te popelen om alles te verkennen. Zo ontmoeten ze Premiere. Deze laatst genoemde is een NPC in de wereld van Ainground. Het personage lijkt 'bugged' te zijn, wat natuurlijk kan aangezien het spel nog in een testfase zit. Je komt al gauw te weten dat er toch iets meer aan de hand is...

Ik vond het vooral leuk om in de huid te kruipen van... euhm onszelf. Zeker in het begin van de game is het tof om te zien hoe de personages 'hyped' zijn en over allerhande aspecten praten over hun nieuwe game. Iets wat ieder van ons meteen zou herkennen. Het verhaal wordt verteld aan de hand van 2D-sprites met dialoog. Prentjes bekijken en lezen zal je frequent mogen doen. Sommige stukken verhaalvertelling lopen zelfs makkelijk op tot vijftien minuten en langer. Alhoewel ondergetekende geen ervaring heeft met het Sword Art universum, leverde dat weinig tot geen moeite op om het verhaal te volgen. De game introduceert namelijk uitgebreid alle hoofdpersonages. Helaas kreeg ik met geen enkele van die figuren een (emotionele) band; iets wat toch typerend is voor een goede JRPG.

Je kruipt dus in de huid van een gamer die een MMORPG speelt. Samen met drie NPC's trek je op avontuur door de virtuele wereld van Ainground. De ontwikkelaars steken het niet onder stoelen of banken dat ze veel inspiratie haalden bij Final Fantasy XIV, dat is duidelijk te merken. Je personage maakt gebruik van een standaardaanval en heeft daarnaast ook 'sword skills'. Afhankelijk van het type wapen dat je hanteert kan je een heel resem van die vaardigheden ontgrendelen en gebruiken. Daarnaast kun je ook kiezen voor een bepaalde rol zoals healer, tank, buffer enzoverder. Je bent echter niet gebonden aan een bepaalde speelstijl éénmaal je voor die gekozen hebt. Door een ander wapen te gebruiken kun je diens respectievelijke vaardigheden ook aanleren, zelfs een mix van verschillende types is mogelijk. Dat introduceert wat diversiteit in de vele gevechten die je tijdens de game zal aangaan.

Zoals in een echte MMO moet je hier ook goed samenwerken. Het is mogelijk om je partyleden bepaalde commando's te geven en door 'skill chains' enorme schade toe te brengen.  Er zijn driehonderd verschillende NPC's die je kan meenemen op je trektochten indien je echter met hen een bepaalde vriendschapsrang bereikt hebt. Dit doe je door enorm veel 'fetchquests' te vervullen. Verzamelen X aantal en dood Y zijn hier schering en inslag. Veel van deze queesten kun je vervullen door een bepaald gebied te doorkruisen, bij andere zal er wat 'backtracking' aan te pas komen. Een belangrijk minpuntje in deze game is het feit dat de A.I. niet bijster slim is. Bij de standaardvijanden valt dit goed mee maar vooral bij de moeilijkere bazen kan dit soms irritant zijn.

Sword Art Online: Hollow Realization heeft ook een onlinemodus. Al in het startgebied zal je merken dat bepaalde evenementen en grote monsters geen spek voor je bek zijn. Het is mogelijk om deze met vier man te bevechten, iedere speler kan ook nog een NPC meenemen zodat het totaal op acht komt. Wie denkt om samen met een vriend er meteen in te vliegen is er aan voor de moeite. Je moet immers de eindbaas van het eerste gebied verslaan hebben eer je toegang krijgt tot het onlinegedeelte.

Ikzelf zie niet op tegen een heuse grind, doch voelde alles iets te langdradig en repetitief. Ik miste net dat gevoel van voldoende progressie te maken zodat het blijft boeien. Mijn grootste probleem met de game is echter de lay-out van de controls. Sword Art Online: Hollow Realization maakt handig gebruik van de touchpad, ideaal voor buffs, spells en potions maar niet voor je sword skills. Driehoek en cirkeltje op je controller kun je gebruiken voor deze en tevens ook in combinatie met een beweging van je linkerstick. Dit werkt voor geen meter, onbegrijpelijk dat men niet opteerde voor een combinatie met R2/L2, zeker als je weet dat FF XIV hun grote voorbeeld is; deze doet het immers wel perfect. De game houdt je ook niet bij het handje, dit is zeker geen minpunt maar hier en daar wat extra uitleg of een betere beschrijving had wel gemogen.

Sword Art Online: Hollow Realization is ook verkrijgbaar op PS Vita en dat is duidelijk merkbaar. De 2D-sprites zijn mooi verzorgd alsook de niet vaak voorkomende stukjes anime. De weinige in-game cutscènes die gebruikt worden zien er echter niet uit. De game weet ook enkele mooie vista's weer te geven maar de resolutie van de texturen in sommige omgevingen dateert uit het vorig gen tijdperk. Het geluid is dan een stuk beter. De gebruikte soundtrack past goed bij het geheel en de deuntjes blijven ook in je hoofd hangen. Het merendeel van de vele dialoog is ingesproken, maar enkel in het Japans.

Sword Art Online: Hollow Realization is net een echte Oosterse MMORPG; één groot grindfest. Maar dit hoef je niet meteen als iets negatief beschouwen. Mensen die houden van dit soort gameplay zullen vele uurtjes kunnen doorbrengen in de wereld van Ainground. Ook fans van de anime hebben een heuse brok aan nieuwe avonturen van hun teergeliefde personages. De doorsnee gamer die eens wil proeven van het JRPG genre laat deze best wel links liggen. Enkele minpunten weerhouden Sword Art Online: Hollow Realization om een heuse topper te zijn in zijn genre.

• Vrijheid in personage-ontwikkeling
  • Vele uurtjes grindplezier

• Grafisch verouderd