Mass Effect: Andromeda

In Mass Effect: Andromeda laten we onze teerbeminde held Shepard achter en volgen we de avonturen van Ryder in het Andromeda-melkwegstelsel. Even episch of niet, dat lees je hier!

De beschaving van onze Melkweg beslist om zijn opmars te maken naar de Andromedanevel. Na een tocht van 600 jaar ontwaakt de bemanning van Hyperion, de menselijk ark. Toch lijkt er iets misgelopen. Blijkbaar is het ruimtetuig tegen een hoop donkere energie gebotst, met alle gevolgen van dien. Jij bent Ryder, de zoon van de Pathfinder, wiens plicht het is om de mensheid te leiden naar andere, bewoonbare werelden.

Wanneer we arriveren in Andromeda lijkt er echter iets grondig mis met de 'Gouden Werelden'. Deze werden vooraf aangeduid als bewoonbare planeten voor onze soort(en). Jouw vader beslist om de planeet waarvoor jullie zijn voorbestemd te onderzoeken, zelfs al ziet het er vanuit de ruimte niet zo goed uit. De gure 'donkere energie'-sliert heeft namelijk zijn invloed gehad. Wanneer jullie de planeet verkennen stuit je team op een onbekend ras. Deze zijn zeer vijandig van aard en krijgen al snel de naam 'Kett'. Toch identificeert jullie AI dat er nog een andere soort technologie aanwezig is op de planeet, één die heel oud blijkt te zijn. Jouw vader besluit dat het belangrijk is om deze technologie te onderzoeken, zelfs al betekent dit dat jullie je een weg moeten banen doorheen hordes Kett.

Jullie slagen in zijn opzet en ontdekken een soort supercomputer. SAM, de AI van dienst, is in staat om de Pathfinder te linken aan de terminal, maar dan gaat het plots zeer fout. Door de atmosferische verandering worden jullie weggeblazen en is jouw helm kapot. In een laatste heroïsche actie besluit jouw vader om jouw leven te redden, in ruil voor het zijne. Wanneer je ontwaakt ontdek je dat jij nu de Pathfinder bent. Dit houdt in dat SAM zich op een grondige (en illegale) wijze verbonden heeft met jouw lichaam. Nu is het jouw beurt om een thuis te vinden voor alle 20 000 zielen die je vergezeld zijn naar het Andromeda-melkwegstelsel.

Het verhaal vertoont grote gelijkenissen met de voorgaande games uit de franchise. Zo heb je een vijandige soort, de Kett, wiens beweegredenen je initieel niet kent, en is er steeds sprake van een oud, hoogtechnologisch ras die al snel bestempeld wordt als 'Remnant'. Voor degenen die de reeks kennen is de vergelijking met de Reapers en Protheans niet ver weg.

Aan de gameplay is er hier en daar iets veranderd ten opzichte van de vorige games, al blijft die grotendeels overeind. Ryder heeft een hoop primaire en secundaire missies die hij kan aanvatten. Uiteraard zal ook veel afhangen van de beslissingen die je maakt, en zullen hieraan ook gevolgen gekoppeld zijn. Het RPG-gedeelte van de game is wederom goed uitgewerkt. Je zal steeds ervaringspunten verdienen wanneer je missies volbrengt of vijanden ombrengt. Heb je er genoeg, dan stijg je in level en krijg je de zogenaamde skill points die je kan spenderen aan één of meerdere van de volgende mogelijkheden: Combat, Biotics en Tech. Een nieuw aspect in deze game zijn de zogenaamde Profiles. Wanneer je genoeg punten in één of meerdere gebieden hebt geïnvesteerd, zal je verschillende profielen ontgrendelen. Deze kunnen je nog een boost geven op specifieke vlakken, én je kan steeds van profiel wisselen, naargelang de situatie waarin je je bevindt.

Het is jouw primair doel om leefbare planeten te vinden, of om planeten te vinden en die leefbaar te maken met behulp van de Remnant-technologie. Wanneer je planeten leefbaar hebt gemaakt zal je hier kolonies kunnen starten en bepaalde 'pods' kunnen lanceren. Hoe meer missies je op een planeet voltooit, hoe meer punten je krijgt, tot wanneer je stijgt in level. Dan kan je pas een extra pod lanceren. Concreet houdt dit in dat je mag beslissen welke groep mensen - of wezens - ontdooit zullen worden. Aan alles hangt natuurlijk wel een gevolg. Op die manier zullen wetenschappers je af en toe grondstoffen kunnen geven, terwijl troepen eerder instaan voor de veiligheid. Aan jou de keuze waar je prioriteiten liggen.

Maak Je Eigen Uitrusting

Je bent in staat om verschillende voorwerpen, of vijanden te scannen waardoor je ofwel missies kan volbrengen, of in staat bent om bepaalde punten te verdienen, die je dan weer in staat stellen om bepaalde voorwerpen/tech/biotics te onderzoeken of te vervaardigen. Eerst en vooral zal je een blauwdruk moeten vinden (of onderzocht hebben), vooraleer je een nieuw wapen of deel van je uitrusting zal kunnen maken. Deze punten zijn ook onderverdeeld in drie categorieën: Milky Way, Andromeda en Heleus.  Uiteraard heb je vele grondstoffen nodig voor de verschillende voorwerpen. Deze kan je op verschillende manieren vergaren. Een eerste manier is gewoon op een planeet rondrijden, de indicatie krijgen dat er een mijngebied beschikbaar is, en naar die plaats een drone sturen. Een tweede manier is het gewoonweg ontdekken van de materialen in de vele containers die je vindt op missies. Een derde manier is het exploreren van de verschillende zonnestelsels. Soms zal je zelfs in een asteroïdegordel een mijnplaats vinden waar je bijvoorbeeld veel ijzer, of element zero, kan vinden. Je bent ook in staat om elke planeet te onderzoeken en te scannen en eventueel vanuit de ruimte een drone op een gunstige mijnlocatie te sturen.

To Fight or Not To Fight

Verder heb je nog de vechtgedeelte in deze game. Dit blijft grotendeels hetzelfde ten opzichte van de vorige games. Op die manier zal je steeds het Andromedaans gespuis overhoop knallen, dit met behulp van de vele wapens, of je technische of biotische vaardigheden. Ryder is in deze game wel in staat om te springen en te dashen, en hij zal ook automatisch dekking zoeken achter objecten. Dit werkt in theorie beter dan in de praktijk. Het is dikwijls zo dat je net wat te ver van het muurtje staat, waardoor je blootgesteld wordt voor het vijandelijk vuur.

APEX

Het onlinegedeelte van Andromeda kan je op twee manieren starten. Ten eerste kan je direct vanuit het hoofdmenu een sessie zoeken, de andere manier activeer je in-game door bepaalde missies te activeren en zélf te spelen. In het begin heb je een team dat je op verschillende missies kan sturen. Sommige van die missies zijn APEX missies, en hier heb je de keuze of je de missie zelf speelt in multiplayer, of je kan je beschikbare team op pad sturen.

De missies zijn grotendeels hetzelfde als die van Mass Effect 3: je moet zoveel mogelijk golven van vijanden overleven en hier en daar enkele doelstellingen voltooien. Die doelstellingen zijn bijvoorbeeld gewoon overleven, bepaalde doelwitten in een bepaalde tijd omleggen, of een gebied een bepaalde tijd vasthouden. Dit doe je steeds met drie anderen.

Uiteraard krijg je hier beloningen voor in de vorm van XP en multiplayercredits, die je dan kan omruilen voor 'loot boxes', waarin willekeurig gegenereerde voorwerpen zitten. Hoe meer credits je neerlegt voor een box, des te groter de beloning kan zijn met bijvoorbeeld een zeldzaam personage - meestal dan ook met hogere statistieken. Wanneer je APEX missies voltooit zal je ook APEX punten krijgen, waarmee je dan een nieuw team kan kopen - zodat je twee missies tegelijk kan activeren - of kan je ook gebruiken om de boxen te kopen.

Op grafisch vlak kent de game diepe dalen en hoge toppen. Zo zijn de beelden van de ruimteschepen, de galaxieën en de omgevingen op de planeet adembenemend. Jammer genoeg wordt die pracht niet verder getrokken tijdens de tussenfilmpjes. Hier stellen we vast dat de mensheid een merkwaardige evolutie heeft ondergaan: ogen die wat verder van elkaar staan, gezichtsverhoudingen die in het algemeen niet kloppen ... Gooi daarbij ook nog een rare mimiek en je hebt iets wat lijkt op een film met een immens budget, maar zeer slechte en raar uitziende acteurs. Daarnaast ervaren we op onze gewone PS4 ook nog de occasionele bugs en een veel te voorkomende framedrop. Jammer!

Op auditief vlak is het dan weer een pak beter, al stijgt de kwaliteit nooit boven de middenmoot uit: een vergeetachtige soundtrack en omgevingsgeluiden die best OK zijn. Gelukkig is de voicecasting wél goed, al is het dikwijls zo dat de spraak niet 100 % overeenstemt met het beeld.

Er is veel heisa geweest bij de release van deze game. Deze scoorde namelijk niet goed bij de vele media. Na vele uren gespendeerd te hebben, had ik wel de indruk dat ik het verhaal al eens gespeeld had, en vond ik het merkwaardig dat een game met die allure zo'n PS3-graphics kon afleveren. Gelukkig merk je hier weinig van wanneer je een tiental uur verder in de game bent. Ofwel was ik het gewoon geworden, ofwel was het gewoonweg beter. Toch heb ik veel plezier gehad met deze game, en had deze zelfs een verslavende invloed: nog snel die planeet scannen, nog vlug die grondstof gaan halen, of nog die zijqueeste vervolledigen. Dit is nog steeds voor mij kenmerkend voor een Mass Effect-game: je kan er moeilijk mee ophouden. Daar zijn de ontwikkelaars voor mij dan weer mooi in geslaagd. De liefhebber van de franchise mag deze gerust aankopen en zal hier zijn vele uurtjes aan spenderen. Nieuwkomers die er zich aan willen wagen kunnen dit doen, als ze de eerste uren doorheen de grafische mankementen kunnen kijken, en die zullen het verhaal dan ook weer als nieuw kunnen ervaren.

• Het eindeloze verkennen
  • Degelijk, maar niet origineel verhaal
  • Hoge verslavende factor