Touhou Genso Wanderer

Het Touhou-universum is enorm populair in Japan en zorgt voor een hele reeks games gemaakt door fans. Touhou Genso Wanderer is daar eentje van. Is deze iets voor de Europese markt of toch maar niet?

Tot mijn grote verbazing begint het verhaal met een 3D-geanimeerd filmpje en niet met de klassieke 2D-prentjes met enorm veel tekstballonnen. In het filmpje krijgen we Reim Hakurei te zien, een twaalfjarig, roodharig meisje die de winkel van Rinnosuke Morichika bezoekt, een witharige man. Hij toont haar zijn prijzigste bezit, een gouden bal. Zodra Reim de bal echter aanraakt, gutst er een mysterieuze straal licht uit de bal. Rinnosuke wordt kwaad en gedraagt zich raar. De winkel transformeert in een gigantische toren, de bevolking van het dorp wordt aangevallen door allerlei klonen en ook Reim bevindt zich opeens in het midden van een gevecht met de witharige man. Al snel blijkt dat de man te sterk is voor het meisje. Ze besluit zich terug te trekken om hulp te gaan zoeken.

Na dit introfilmpje verandert het spel in de klassieke jRPG, zowel qua gameplay als verhaalvertelling, geen geanimeerde filmpjes meer, enkel nog statische afbeeldingen met gigantisch veel tekstballonnen. Veel stelt het verhaal niet voor, en veel zal er ook niet van bijblijven, tenzij je uren wil spenderen aan het lezen van ieder gesprek.

In deze 'rogue'-achtige RPG speel je als Reimu, het kleine 12-jarige meisje dat op zoek gaat naar andere kleine meisjes om haar te helpen de door demonen bezeten man te verslaan. Tijdens die zoektocht word je aangevallen door allerlei klonen van inwoners van het dorp, die er ook toevallig uitzien als kleine jonge meisjes. De gameplay is een soort mix van het rondwandelen in een Pokémon-wereld en het klassieke 'vechtsysteem' van Diablo. Iedere keer je beweegt, kunnen je vijanden ook bewegen. Als ze in je buurt staan, kunnen ze je pas aanvallen. Jij kan hen natuurlijk ook aanvallen door herhaaldelijk op één toets te rammen of door een speciale aanval in te zetten die stamina kost.

Doorheen het verhaal ontmoet je andere meisjes die mee op avontuur kunnen gaan. Je kan echter maar één compagnon meenemen. Meisjes is niet het enige wat je kan verzamelen in deze game, zo vind je ook nog een heleboel grondstoffen, wapens en voedsel op de grond. Die je kan gebruiken om respectievelijk nieuwe items te maken of op te waarderen, te vechten en op te eten. Er zit ook een leveling-systeem in, maar dat beperkt zich tot hoe snel je iemand neerkrijgt.

Tenzij je echt fan bent van dit soort games, denk ik niet dat dit veel mensen zal aanspreken. De gameplay is te eentonig, net als het verhaal, de personages en de omgeving. Het gaat allemaal veel te snel vervelen.

Op grafisch vlak is deze game een flop. Je hebt indiegames die voor een retro-uitstraling gaan en die daar ook goed in slagen. Dat proberen ze ook met deze game, maar doen dat op een half-afgewerkte manier. De omgevingen zijn eentonig, de personage ongeïnspireerd en de conversaties met tekstballonnen vreselijk irritant. Het geluid dat je te horen krijgt is zeer Japans, maar is gelukkig niet al te storend.

Ook deze Touhou-game is er geen voor de Europese markt. Blijf uit de buurt van deze game, tenzij je echt fan bent van het jRPG-genre en je wanhopig opzoek bent naar een nieuwe fix.

• Geanimeerd introfilmpje

• Eentonig, gaat snel vervelen