Prey

Prey is de nieuwste creatie van Arkane Studios, verantwoordelijk voor de Dishonored-reeks. Hoe wij ten prooi vielen in Prey kan je hier lezen!



De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Morgan Yu wil graag via de connecties met zijn broer, Alex, tewerkgesteld worden op het ruimtestation Talos I. Na een reeks rare tests ontwaakt Morgan in zijn appartement, waar hij last krijgt van een heus déjà-vu gevoel. Het blijkt al snel dat Morgan zich eigenlijk reeds in Talos I bevindt, in een observatieruimte. Het wordt al helemaal te gek wanneer blijkt dat de wetenschappers van Talos I aan het experimenteren waren met buitenaards leven. De wetenschappers verwijzen naar deze wezens als de Typhon. Traditiegetrouw - zoals het in vele films en games gaat - loopt het ergens mis en lopen de Typhon vrij rond op het ruimtestation. Het is aan Morgan om uit te vinden wat er nu precies gebeurd is, en wat nog steeds moet gebeuren, en dit met enkel een Engelse sleutel tot zijn beschikking.



Morgan komt na een tijd te weten dat zijn broer Alex een sinistere rol speelt in zijn geheugenverlies. Het lijkt tenslotte pas gisteren dat Morgan zijn testen gedaan heeft, maar toch zijn we al enkele jaren verder. Gelukkig heeft Morgan enkele video's gemaakt van zichzelf, maar zelfs deze oplossing biedt hem niet veel soelaas. Het spreekt ook voor zich dat je ervoor moet zorgen dat de Typhon de aarde nooit mogen bereiken, met alle gevolgen van dien.

Gameplay


Prey is een 'first person shooter', met een heleboel 'stealth'-elementen. Je kan er trouwens steeds voor kiezen - en soms is dat ook zelfs aan te raden - om de confrontatie met de Typhon niet aan te gaan. Soms kom je uiteraard in situaties terecht waar je niet anders kan. Er zijn bijvoorbeeld 'Mimics', een soort Typhon die, zoals je al aan hun naam kan raden, voorwerpen kunnen nabootsen. Zo kan je als onoplettende speler een kamer vol met aliens binnenwandelen, en het zelfs niet door hebben. Naast deze kleinere Typhon heb je ook nog de Phantoms, Weavers, Nightmares en nog veel meer soorten.

Morgan zal doorheen de game verschillende wapens kunnen verzamelen. Je hebt al snel een gigantisch lijmpistool en een Engelse sleutel in je rugzakje zitten. Vele wapens hebben ook nog een secundaire functie. Het lijmpistool zal bijvoorbeeld geen schade toebrengen, maar vijanden enkel immobiliseren. Je kan dit pistool ook gebruiken om lekkages te dichten, zodat je voorbij die vuurhaard geraakt, of je kan een soort trap maken zodat je op hoger gelegen gebieden geraakt.





Het mag gezegd worden dat de moeilijkheidsgraad van Prey vrij hoog ligt. Zelfs op de normale moeilijkheidsgraad biedt de game al vrij veel weerstand en zal een confrontatie met een twee of drie aliens - en in sommige gevallen zelfs één - nefast aflopen. Ook zijn er vreemde keuzes gemaakt met de besturing, althans volgens deze reviewer. Het richten voelt wat onnatuurlijk aan, al begrijpen we de keuze wel na een vijf uur gamen. Toch had de button lay-out er naar mijn mening anders mogen uitzien.

Talos I Verkennen


Naast de hoofdmissies is er nog heel wat te doen op het ruimtestation. Het loont om af en toe eens rond te kijken op bureaus, computers, of zelfs de lichamen van de je overleden collega's. Je zal af en toe op instructies stuiten om een de keycard te vinden om afgesloten ruimtes te kunnen betreden, of toegangscodes voor kluizen waarin wel wat lekkers kan verstopt zitten. Omdat het ruimtestation enorm groot is, kan het gebeuren dat je een toegangscode vindt voor een kluis die een heel eind van je verwijderd is. Dus als je ervoor kiest om het hele ruimtestation te plunderen, dan zal je een hoop moeten 'backtracken'. Je moet er wel rekening mee houden dat vrijwaarde gebieden niet zo blijven. Eens je op je stappen terugkeert, moet je niet verwachten dat dit even levenloos is als dat je het achtergelaten hebt. Je kan zelfs nog sterkere vijanden verwachten!



Neuromods


Een belangrijk punt in deze game is het opwaarderen van Morgan. Hiervoor heb je geen 'experience' nodig, maar neuromods. Deze liggen her en der verspreid doorheen het ruimtestation, of kan je op termijn misschien zelf vervaardigen. Jouw vaardigheden zijn onderverdeeld in 'Scientist', 'Engineer' en 'Security', elk met hun verschillende onderverdelingen.



Op een bepaald punt zal je ook een gadget krijgen waardoor je de Typhon kan onderzoeken. Hierdoor komen ook de vaardigheden van deze aliens tot je ter beschikking. Op die manier kan je je vermommen als een rol wc-papier en 'ongemerkt' de gevechten ontwijken, maar je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een telekinetische slag, die je dan weer verder kan uitdiepen. Wel een kleine waarschuwing: hoe meer buitenaardse gaven je onder de knie krijgt, hoe meer het verdedigingssysteem van Talos I op jou zal reageren!

Collect, Recycle, Fabricate


Doorheen je tocht(en) zal je verschillende voorwerpen tegenkomen. Uiteraard de vele medicijnkisten, munitie en een heleboel etenswaren om niet alleen je gezondheid aan te vullen, maar ook om eventueel enkele 'boosts' te krijgen. Het zal je verbazen hoeveel rommel er zich op zo'n ruimtestation bevindt, en dat kan je ook verzamelen. Wanneer je een 'recycler' tegenkomt, kan je alles wat je in je rugzak hebt recycleren zodat deze uiteenvallen in hun rudimentaire vorm zoals mineralen, exotische of organische materialen, enzovoort. Deze materialen kan je dan opnieuw gebruiken in een fabricator om nieuwe voorwerpen te maken. De voorwaarde is uiteraard dat je voldoende materialen bij je hebt, én je de blauwdrukken van dat voorwerp al verzameld hebt.



Graphics & Sound


Het ruimtestation wordt zeer mooi in beeld gebracht. De omgevingen, kwartieren, labo's en zo meer stralen een zekere luxe met een straaltje steampunk uit. Alles is gedetailleerd en wordt vloeiend weergegeven. Ook een pluim voor de gewichtsloze omgevingen die mooi geïmplementeerd zijn. Prey bezit geen algemene soundtrack, en deze game heeft dat ook niet nodig. De game moet het eerder hebben van het minimalistische om zo zijn schrikelementen te maximaliseren. Je hoort wel de dreigende 'wind' die we kennen uit de betere sci-fi-horrorfilms. Wanneer je een gebied betreedt waar zich een sterkere Typhon bevindt, zal je wel een dreigend deuntje over je heen krijgen.

Conclusie


Bioshock, Dishonored, Dead Space ... Allemaal games die vergeleken worden met deze Prey, en daar is deze game inderdaad niet ver van verwijderd. De verschillende manieren waarop je doelstellingen kan voltooien zoals in Dishonored, het horrorelement uit Dead Space, de desolate setting en gevoel van Bioshock, vrijwel alle positieve elementen uit deze toppers zijn aanwezig in Prey. Al moet ik toegeven dat ik Dead Space nog net dat tikkeltje schrikwekkender vond destijds. Prey knalt zich op die manier een weg tussen al deze toppers!

Pluspunten


  • Sfeer/setting schitterend
  • Degelijke horrorelementen
  • Hoge speelduur/replayvalue
  • Zeer goede gameplay...


Minpunten


  • maar niets nieuw onder de zon
  • Soms rare keuzes qua besturing




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
8.5/10
Duur
9/10

Prey

Release
vr 05 mei, 2017
Genre
Shooter
Platform
ps4
Uitgever
Bethesda
Ontwikkelaar
Arkane Studios

Score

Verhaal
8.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
8.5/10
Duur
9/10