Far Cry Primal

In Far Cry 3 mochten we vertoeven op een exotisch eiland en in deel 4 tussen de besneeuwde bergtoppen van Nepal. Deze Primal heeft echter nog een iets exotischere bestemming op het menu, namelijk de oertijd...

 

Verhaal


Eén van je medejagers gebiedt je te bukken. Als je rondom kijkt merk je dat je te midden staat van een kudde mammoeten. Dalso vertelt je dat je op zoek bent naar één van de kleinere exemplaren, zodat jullie opnieuw voeding hebben. Plots zie je een mammoetkalfje voor jou. Je groep jagers en jijzelf zonderen het dier af en doden het. Jammer genoeg heeft ook een ander roofdier wel zin in je prooi. Uit het niets daagt er een tijger op die jouw vrienden dodelijke klappen uitdeelt. Na de confrontatie ligt Dalso stervend in je armen en beveelt hij je op zoek te gaan naar Oros, naar de rest van jullie Wenja-stam. Opgejaagd door de bloeddorstige tijger loop je richting een grot in het water en tussen spelonken totdat je een blijkbaar geschifte dame tegenkomt. Geschift, want zij was net bezig om de oren van enkele lichamen te snijden. Sayla is ook lid van de Wenja-stam, en samen met haar ga je naar Oros, om op zoek te gaan naar andere stamleden, en wraak te nemen op de Udam...



Jij, Takkar bent het hoofdpersonage van dienst. Je bent een holenmens die leeft in Europa, grofweg zo'n 12 000 jaar geleden. Tijdens je tochten zal je in contact komen met de excentrieke figuren uit het verleden, zo maak je al snel kennis met Sayla, die een wraaktocht begint tegen de Udam, en een obsessie heeft voor afgesneden oren. De Udam is een stam die opvallend veel fysieke gelijkenissen vertoont met de neanderthaler, en die tijdens de laatste ijstijd geleerd heeft om mensenvlees te eten om te overleven. Uiteraard opteren zij om niet hun stamleden, maar anderen - zoals de Wenja - op te peuzelen. Een andere opvallende figuur die je tegenkomt is Tensay, de sjamaan, of misschien beter te vergelijken met de Mr. White van die tijd. Tensay herkent in jou al snel de Gwarpati, of moderner gezegd: de beestenmeester. Met zijn zelfgebrouwen drankjes, die je voorzien van de betere LSD-trip, vang je spirituele reizen aan, zodat je in staat bent om menig dier te temmen.



Naast deze twee hoofdfiguren ontmoet je ook nog Karoosh, de eenogige krijger, Wogah, de eenarmige bouwer, Jayma, de verleidelijke vrouwelijke jager en Urki, die vele dingen wil, maar daar weinig over nadenkt. Maar gedurende de game loop je nog een hele hoop andere figuren tegen het lijf die elk een, al dan niet significante, bijdrage leveren aan het verhaal.



Naast de eerder primitieve Udam kom je tijdens je tocht om meer Wenja te rekruteren en zo je nederzetting uit te bouwen ook nog in de contact met de wreedaardige Izila. Deze stam, die toch wat geavanceerder is, heeft het vuur al volledig het hunne gemaakt en gebruikt dit maar al te graag tegen de andere stammen. Zij trachten de andere stammen te onderwerpen en gaan hiervoor niets uit de weg.

Slaag jij erin om Oros te bevrijden en een veilige nederzetting voor de Wenja neer te zetten? Dat ontdek jij, in Far Cry Primal...


Gameplay


What's Old?


De gamers die de vorige delen uit de franchise hebben gespeeld zullen zich al vrij snel op hun gemak voelen. Zo is er vrij veel, al dan niet in een nieuw jasje, overgenomen uit de vorige games. Je hebt al snel een boog tot je ter beschikking, er zijn vele vijandelijke vreugdevuren, buitenposten en burchten die je kan innemen, her en der zullen mensen je om gunsten vragen, de waypoints zien er vertrouwd uit, alsook de manier hoe je de optionele missies kan aanvangen en de karakteristieke geluiden zijn terug.

Naast dit alles zijn er deze keer opnieuw de vele te verzamelen items waaronder grotschilderingen, specifieke maskers en daysha-handen.

Wapens en Uitrusting


Een punt waar menig gamer zich zorgen over maakt, is de variëteit wapens in de game. In de vorige games kon je beschikken over een hoop vuurwapens, maar hoe hebben ze dit in de prehistorie geïmplementeerd?

Het wapen dat in alle games voorkomt is de boog, en daar beschik jij uiteraard ook over. Naast deze boog heb je ook nog een knots en een speer tot jouw beschikking. Later in de game zal je deze basiswapens ook in opgewaardeerde vorm tegenkomen. Je hebt bijvoorbeeld de zwaardere, tweehandige knots die iets trager is, maar meer schade toebrengt. Naast deze wapens zal je ook in staat zijn om scherven te maken, deze doen dan dienst als werpmessen. De granaten zijn ook vervangen door onder andere bijenbommen. Simpel gezegd: je verzamelt bijen in een dierenhuid en werpt die naar één of meerdere tegenstanders. En zo zijn er wel een hoop wapens waar je gebruik van kan maken en die perfect passen in die tijdsperiode.



Deze wapens kan je trouwens zeer handig selecteren door middel van de wapencirkel die je activeert met L1. Deze cirkel is netjes in twee verdeeld met de drie basiswapens bovenaan en met de bommen en scherven onderaan. Wanneer je beschikt over een andere vorm van dat wapen hoef je dit enkel te selecteren en dan op de linker- of rechterpijltjestoets duwen.

Wat in deze game ook terug is, is het verzamelen van de vele grondstoffen. Je zal tijd kunnen doorbrengen met het plukken van blaadjes, het omver kappen van bomen, en het verzamelen van gesteente. Met al deze grondstoffen zal je in staat zijn om niet alleen wapens te vervaardigen, maar bijvoorbeeld ook kledij, zodat je niet doodvriest in de koudere gedeeltes van de game, of maak je door middel van vlees en bepaalde kruiden een krachtig geneesmiddel. De geneesmiddelen, alsook de boosts die je tijdens de game vrijspeelt, zal je trouwens vinden onder het linkerpijltje.

Expand Your Settlement


Het is jouw taak om zoveel mogelijk Wenja onder jouw hoede te verzamelen in je nederzetting. Dit doe je door de kleinere opdrachten die je tegenkomt tot een goed einde te brengen. Deze opdrachten zijn in de aard van: bevrijd de Wenja die gevangen genomen zijn, vermoord een specifieke Udam-leider, of escorteer enkele van je stamleden naar een specifieke plaats. Hoe meer mensen in je dorp, hoe beter de dagelijkse beloningen. Zo zullen er in je voorraadbuidel in je grot dagelijks meer grondstoffen verschijnen, als je meer inwoners hebt. Na een tijdje zal je beloond worden met meer experience points als je dorp nog groeit. In je grot kan je ook je voortgang aanschouwen, zoals de voortgang in het hoofdverhaal, de zijmissies, de verzamelobjecten en dergelijke meer.



Tijdens je tochten zal je ook kernfiguren tegenkomen - die ook al vermeld staan in het verhaalgedeelte van deze review - Karoosh, Wogah, Jayma, Urki, ... Deze brengen niet alleen nieuwe dorpsleden met zich mee, maar ook nieuwe verhaalmissies. Elk van deze extravagante figuren heeft zijn eigen verhaal, waarin je hem/haar kan helpen. Elk van deze heeft ook een hut in je dorp. Deze hut kan je, door middel van (soms zeldzame) grondstoffen opwaarderen, zodat hij / zij je meer vaardigheden kan leren, en je jouw materialen gelinkt aan dat personage kan opwaarderen.

My Skills Are Many


Waar de game ook breekt met zijn voorgangers is met de eenvoudige skilltree. In deze game heb je overlevingsvaardigheden, verzamelvaardigheden, vechtvaardigheden, maakvaardigheden, enzovoort. Het leeuwendeel kunnen we echter wel herkennen. Je hebt bijvoorbeeld een vaardigheid waarbij je een extra levensbalkje krijgt, of waarbij je elke grondstof meerdere malen verzamelt, of een sterkere vijand ongezien kan vermoorden, en dergelijke meer.

Om voortgang te boeken in je vaardigheden zal je moeten beschikken over één of meerdere vaardigheidspunten. Per 1000 experienxe points krijg je één vaardigheidspunt. Deze ervaringspunten verdien je uiteraard door missies te volbrengen, vijanden te doden, bepaalde punten vrij te spelen en zoveel meer.

Jagerszicht


Als prehistorische man zijn je zintuigen toch wat beter ontwikkelt dan de moderne homo sapiens. Je kan ten allen tijde je jagerszicht oproepen. Dit doe je door R3 in te houden. Hierdoor krijgt alles een grijze kleur, alles behalve de objecten die je kan verzamelen, of vijanden die zich wat verder bevinden. Het is handig om op deze manier vijanden te herkennen, en vanop een afstand neer te schieten. Occasioneel zal je ook een geurspoor volgen, wat leidt tot een zeldzaam exemplaar van een roofdier. Hopelijk is je speer scherp genoeg...



Tame The Beast


Een nieuw aspect in deze game is het temmen van de wilde beesten. In de praktijk is hier eigenlijk niets moeilijk aan. Je werpt een stuk vlees naar een roofdier, het beestje doet zich te goed aan het vleesje, en jij nadert rustig en houdt het vierkantje in. Wanneer het voortgangscirkeltje vol is, heb je dit dier getemd en kan je het altijd bij je roepen door gebruik te maken van het rechterpijltje. Het kan al leuk klinken als je vergezeld wordt van de zeldzame gestreepte wolf, maar je voelt je pas echt stoer wanneer je een ritje maakt op je sabeltandtijger en je die later op een mammoet afstuurt. De vaardigheid om specifieke dieren te temmen zal je trouwens moeten vrijspelen met de beestenmeestervaardigheden die Tensay je aanbiedt. Tijd om zijn hut wat comfortabeler te maken dus.



Takkar, The Lonely Hunter


De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om geen multiplayer en geen co-op in deze game te stoppen. Het leek ons wel leuk om met een paar oervrienden op jacht te gaan, of onze getemde beesten met elkaar te vergelijken, maar niet als het singleplayerverhaal hierbij zou moeten inboeten, want al te veel games worden uitgebracht  met een halfbakken multiplayeroptie, die meestal beter gewoonweg achterwege gelaten wordt.

Graphics & Sound


De grafische kwaliteit van deze game is opnieuw om vingers bij af te likken. Vooral de tussenfilmpjes verdienen een pluim, want zelden heb je er betere gezien. Dit neemt niet weg dat de grafische kwaliteit bij de gameplay ook zeer goed is, vooral niet als je in overweging neemt dat het over een open wereld gaat.

Waar de ontwikkelaars een hoop moeite ingestoken hebben is het geluid. Zo is de taal van de holenmens representatief voor hetgeen wat er in die tijd van toepassing was. Gelukkig hebben ze niet geopteerd om het Engels als hoofdtaal te maken, want de beleving is hierdoor des te groter. Verder hoor je wel nog de karakteristieke geluiden, wanneer je bijvoorbeeld een missie aanvangt, of tot een goed einde brengt. Hieronder kan je zien hoe de ontwikkelaars het concept van de taal in de game hebben geïmplementeerd.



Conclusie - Back to the stone age... and loving it!


Met deze Far Cry Primal slaagt Ubisoft er weer in om een zeer degelijke game af te leveren. Fans van de reeks mogen deze blindelings aankopen, nieuwelingen zullen hun weg in de oertijd even moeten zoeken, maar dat is zeker niet onoverkomelijk. De setting is zowel grafisch als auditief zeer goed weergegeven en representatief voor die tijd. Als je enkel het hoofdverhaal doorloopt ben je een tiental uurtjes bezig, maar dat zou zonde zijn want Oros heeft een pak meer te bieden. Wanneer je alles, of toch het grootste deel wil gedaan hebben ben je 25-30 uur bezig.

Of het volgende deel van de Far Cry-reeks zich afspeelt op de maan, of 10 000 jaar in de toekomst, we kijken er nu al naar uit. Maar eerst nog wat op mijn sabeltandtijger rijden!

Pluspunten


  • Geloofwaardige setting
  • Wapens en uitrusting hebben heel wat te bieden
  • Genoeg kenmerken gehouden om Far Cry te zijn


Minpunten


  • Waypoints niet altijd even duidelijk




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
9/10
Geluid
10/10
Duur
8.5/10

Far Cry Primal

Release
di 23 feb, 2016
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft

Score

Verhaal
8/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
9/10
Geluid
10/10
Duur
8.5/10

Far Cry Primal kopen?