Adam's Venture Chronicles

Heb jij je ooit afgevraagd hoe het zou zijn als we Ned Flanders loslaten op onze favoriete games? Zoek niet verder kinderen van God, Adam's Venture geeft een antwoord op al jullie vragen!

In Adam's Venture neem je, niet geheel onlogisch, de rol aan van Adam, een naamgenoot van de eerste man op aarde die erin slaagde zichzelf en zijn hele huishouden te verbannen uit het Paradijs. De gamer zal snel merken dat die naamgelijkheid weinig verrassend blijkt, aangezien het hele verhaal overgoten wordt met Bijbelse referenties. En, je raadt het nooit, Adam's vrouwelijke metgezel noemt... Evelyn. Je volgt dit duo karikaturale personages over drie verschillende episodes, waarin ze steeds op zoek gaan naar de historische overblijfselen van een Bijbelse figuur of gebeurtenis. In de eerste episode ga je op zoek naar de tuin van Eden, in de tweede episode tuimel je compleet per toeval op de ruïnes van Solomon's kasteel, en in de derde episode tracht de game de puzzelstukken een beetje aan elkaar te lijmen. Oh ja, en er zit ook een slechterik in het verhaal, al wordt nooit echt duidelijk wat die daar juist komt zoeken.

Het verhaal is eigenlijk maar een lucht vertellinkje dat wordt gebruikt om de verschillende puzzellevels aaneen te plakken. Maar de col plakt niet erg smeuïg aan elkaar. In plaats van een goeie lijm, heeft men een moeilijk hanteerbare plakband gebruikt en het in de handen gelaten van een zesjarige, die een cadeau voor Vaderdag ineen wou knutselen. Het resultaat is een halfbakken kunstwerkje dat je een paar keer goed moet herbekijken om het resultaat nog te herkennen.

Gameplay - kennis is beter dan kracht -Ecclesiastes  9:16

Adam's Venture is een game die kiest voor de geweldloze aanpak. Op wat rotsblokken na, die verwoest worden door dynamiet, wordt er niemand anders verwond. Voor een adventure game schiet er dan ook niet veel anders over dan zich te wenden tot het aanbieden van puzzels, liefst het soort puzzels waar je een beetje moet bij nadenken. Het grootste deel van de tijd treft de game hier de roos.

De puzzels die je moet oplossen kan je meestal visueel voorstellen op een A4'tje en variëren van sudoku-achtige toestanden, makkelijke versies van de Rubik's cube en mathematisch eenvoudige rebussen tot het omhalen van schakelaars en allerhande mechanismen in de juiste volgorde. Hier is zeker niks mis mee, en sommige raadsels kan je bij de moeilijkere soort rekenen die je terugvindt in een adventure game - al betekent dat tegenwoordig niet zo veel meer. De moeilijkheid van sommige puzzels zit hem in het achterhalen van de spelregels, maar eens je weet hoe een raadseltje werkt dan kan je relatief snel door de game walsen. Des te meer omdat per episode dezelfde spelletjes een drietal keer opnieuw worden gerecupereerd - maar dan steeds een beetje moeilijker.

Voor wie graag eens een boekje oppikt met een van de vermelde raadsels zijn de puzzels in Adam's Venture een leuke toets, al loopt het in deze game vooral mis  in de manier waarop deze puzzels elkaar opvolgen. Sommige puzzels worden wel erg sterk geforceerd in het geheel. Zo moet Adam op een bepaald moment op zoek naar een stuk touw in het midden van Jeruzalem. Normaal gesproken kan je dit simpelweg kopen op de marktplaats waar Adam en Evelyn net voorbij liepen, maar in plaats daarvan besluit Adam een eeuwenoude rustplaats te verstoren op zoek naar een stuk stevig touw. En je raadt het al, die tombe is natuurlijk afgesloten door vier deuren die je moet open krijgen met een... puzzel.

Op sommige momenten probeert de game ook enkele platformelementen aan te bieden, maar hoe minder we daarover vermelden, hoe beter. Adam moet af en toe springen over een afgrond of bengelen aan een slappe koord om zich te begeven naar de volgende puzzelkamer. Aangezien de besturing van deze game zich beperkt tot springen en hurken is dit even uitdagend als het vinden van een atheïst in ons heidense België. De platformelementen voelen dan ook compleet overbodig en men had sommige puzzels beter direct op elkaar doen volgen zonder al te veel tralala tussenin.

De voorstellingen van de puzzelsecties zijn eenvoudig, duidelijk en kleurrijk. Het  kleurenpalet van de game laat weinig marge voor twijfel als je de puzzels probeert op te lossen. Hier betrap je de game zelden op een fout. Maar net zoals het verhaal zijn ook de graphics waarmee dat verhaal wordt gebracht oubollig en mager geïnspireerd. Bruingele kleuren lijken dan te overheersen en vooral de voorstellingen van de (mimiek van de) personages lijkt nog uit een vorige generatie games te komen. Enig opzoekwerk leert ons weliswaar dat de eerste Adam's Venture game al werd uitgebracht in 2009 op de PC, wat voor en groot deel verklaart waarom de game enkel naar de PS3 werd gekopieerd.

Voor de soundtrack van de game wordt af en toe gebruik gemaakt van religieus getinte deuntjes. Thematisch valt daar niks op aan te merken, maar het is vooral het stemmenwerk waar een en ander misloopt. Er worden een hoop lijnen tekst opgezegd die anno 2015 al lang hun houdbaarheidsdatum hebben overschreden. "I am Adam Venture! Danger thrembles when it hears my name!" Dat klinkt als een stukje tekst uit een aflevering van de Power Rangers van de vorige eeuw. De stemacteurs slagen er dan ook niet in om deze ongeloofwaardige en karikaturale personages geloofwaardig te vertolken. Maar wie kan ze dat kwalijk nemen?

Conclusie - En God zag dat het toch niet zo goed was

Voor een game die afstand wou nemen van enige vorm van geweld is Adam's Venture uitstekend in zijn opzet geslaagd. De game kiest logischerwijze voor een puzzelrijke ervaring en levert deze puzzels ook op een aangename manier, althans gedurende het grootste deel van de tijd. Helaas zijn al de andere elementen van de game weinig hemels. Het verhaal is te karikaturaal en te incoherent gebracht en de platformelementen zijn gewoon compleet overbodig. Adam's Venture doet, bijgevolg, een beetje denken aan de games die je tegenkomt op spelletjessites waar je ook games terugvindt als Bejeweld en Tetris. Het is eerder voer voor de halftijdse gamer voor wie de instap naar een consoleplatform net te groot is. Het is daarom verwonderlijk dat de game toch de overstap waagt naar de PS3, waar het eigenlijk niet erg thuishoort. Het zal dan waarschijnlijk niet lang duren vooraleer Adam en Eva zichzelf verbannen uit het Playstation eden.

• Bij de betere puzzelgames

• Schijnbaar onnodig en karikaturaal verhaal
  • Schijnbaar onnodige platformstukjes