Overwatch

Na 17 lange jaren komt Blizzard eindelijk op de proppen met een compleet nieuw spel genaamd Overwatch. Of de kip van Blizzard nog steeds gouden eieren legt dat kom je in deze review te weten.

Ooit was er een legendarisch team van helden dat de wereld beschermde tegen het kwaad, maar na een tijd beschouwden mensen hen meer als criminelen dan helden. Overwatch werd stop gezet, en er kwam een wet dat het niet hervormd kon worden. De leden van het heldenteam gingen elk hun eigen weg en Overwatch werd een mythe. Nu chaos weer over de wereld heerst is het tijd voor Overwatch om terug te keren, ook al is dit tegen de wet. Het verhaal kom je niet in het spel te weten maar aan de hand van animated shorts. Deze zijn prachtig afgewerkt op het niveau van animatiefilms zoals The Incredibles, Toy Story... Via deze link kan je de filmpjes bekijken en met deze link de comics lezen.

Op het eerste zicht lijkt Overwatch een simpele shooter maar je komt er al snel achter dat dit niet het geval is. Daarom dat vele gamers spelen in het begin alsof ze Call Of Duty of Battlefield aan het spelen zijn. Na enkele matchen wordt het al snel duidelijk dat dit een diepere shooter is met diepere mechanismen. Welke hero draagt het meeste bij tot mijn team? Zou ik mid-game niet beter wisselen van hero om zo de bovenhand te krijgen? Allemaal vragen die je jezelf stelt tijdens het spelen van deze 5 à 10 minuten durende matchen.

Team Overwatch

Bij de launch bestaat het rooster van helden uit 21 ingedeeld in vier klassen: Offense, Defence, Tank en Support. Deze klassen veranderen telkens de dynamiek van een match, de ene keer speel je aanvallend de andere keer verdedigend. Een goed gebalanceerd team is cruciaal voor het winnen van een match. Teamwork is de sleutel tot succes in dit spel en een "lone wolf" zal snel het deksel op de neus krijgen.

Modus

Quickplay
Quickplay is waar je het meeste van je tijd zal doorbrengen. Dit is de main mulitplayer mode waar je op één van de 12 maps terecht komt met telkens een andere gamemodus.
  • Escort
  • In deze modus moet je team een object (payload) begeleiden naar een eindstation of moet je verhinderen dat het andere team dit succesvol uitvoert.
  • Assault
  • Het doel van deze modus is het aanvallen of verdedigen van twee punten (A, B) op de map.
  • Hybrid
  • In deze modus worden Escort en Assault gecombineerd. Je verovert eerst een punt waarna een escort van een voertuig begint.
  • Control
  • In deze modus vecht elk team om een punt in het midden van de map. Het team dat het punt kan houden en als eerste 100% haalt wint de match.

Training & Play VS AI
Voor newbies is er een korte tutorial die je de basis meegeeft van een shooter. Ook als je jezelf nog niet klaar voelt om het op te nemen tegen andere spelers online, dan biedt Play VS AI een oplossing aan. Play VS AI is een modus die je in een team van 5 spelers plaats en samen neem je het op tegen bots.

Custom Game
Custom Game is mode waar je zelf je team samenstelt. Je speelt samen/tegen vrienden of je speelt samen/tegen bots of een combinatie van alles.

Arcade (Weekly Brawl)
This is Madness! Mensen die bekend zijn met het Blizzard spel Hearthstone zullen deze formule reeds kennen. Deze modus verhoogt al je stats en gooit wat gekheid in de mix (bv; meer health, meer damage, lagere cooldowns, enz). Deze stats veranderen elke week om meer variatie in het spel te brengen.

Unlockables

Stuff stuff en nog meer stuff. Per hero kan je momenteel 54 items unlocken gaande van skins, sprays, taunts, enz. Deze items worden unlocked door middel van het behalen van lootboxen. Deze ontvang je door te levellen. In de boxen zitten soms ook coins waarmee je eveneens items kan kopen. De items werken met een soort van lootsysteem dat we maar al te goed kennen (wit, groen, blauw, paars, oranje). Voor de ongeduldige onder ons is er ook een optie om lootboxen te kopen via de PS Store, maar dat is geheel een persoonlijke keuze.

De stijl van Overwatch leunt grafisch meer naar het cartooneske dan naar realisme, maar dit past perfect bij het spel en het is prachtig afgewerkt. De modellen van personages zijn goed uitgewerkt, divers en stralen leven uit. Elk personage zou in principe zijn eigen spel kunnen hebben.  Qua geluid is dit ook een topper. Het heroïsch deuntje van een highlight video roept kippenvel op. De angst die je krijgt wanneer je junkrat zijn motorwiel in de verte hoort is echt angstaanjagend. Het zit allemaal gewoon goed in elkaar.

Overwatch stond al een tijdje op mijn radar omdat ik al jaren grote fan ben van Blizzard. Al hun spellen hebben mij al kunnen bekoren en dat doen ze met Overwatch opnieuw. Dit is een spel voor zowel de hardcore gamer als de casual gamer. Als je nog maar iets of wat fan bent van shooters dan haal je dit spel best in huis. Overwatch bevat wel iets van elke shooter van de afgelopen 15 jaar dus iedereen vindt hier wel zijn plaatsje. Hoewel ik een verhaal in het spel mis, geef ik het toch een hoge score. Dit omwille van het verhaal dat buiten de game is gecreeërd voor Overwatch. Kortom Overwatch is een spel dat nog jaren gespeeld gaat worden en een mooie toekomst voor zich heeft. Dus is dit weer een gouden ei van Blizzard?...Jeppa

• Verslavend
  • Awesome Gameplay
  • Lange duur