Amnesia Collection

Huiveren en griezelen is terug in de mode en daar hebben we vooral Pewdiepie’s livestreams van Amnesia voor te danken. De pc-exclusive is ondertussen een culthit geworden en maakte nu eindelijk zijn overgang naar de PlayStation 4. Weet deze Amnesia Collection na al die jaren echter nog voor jump scares te zorgen?

Amnesia Collection bevat om te beginnen de drie titels ontwikkeld door Frictional Games en The Chinese Room, namelijk Amnesia: The Dark Descent (2010), de (erg korte) uitbreiding daarop genaamd Amnesia: Justine (2011) en het volwaardige vervolg Amnesia: A Machine for Pigs (2013). De drie titels hebben elk hun eigen verhaal, met als hoofdonderdeel angst. Zo wordt in The Dark Descent het verhaal verteld van een zekere Daniel die na het wakker worden in een kasteel zich niks meer herinnert (de definitie van amnesie dus). Afdalen in het duistere Inner Sanctum lijkt de enige mogelijkheid.

In de uitbreiding op diezelfde game volgen we het verhaal van Justine en ondergaan we een reeks psychische tests zoals in een van de vele Saw-films. Het daaropvolgende A Machine For Pigs volgt dan weer het verhaal van Oswald Mandus die na meerdere maanden vechten tegen een ziekte wakker wordt om vervolgens de opdracht te krijgen zijn machine af te maken. Allemaal erg mysterieus en eigenlijk ook niet echt zo heel erg diepgaand. Amnesia speel je immers voor zijn gameplay en die staat na al die jaren gelukkig nog steeds als een (duister) huis.

Amnesia is zo’n gamereeks die bekend is geworden door diens duistere, mysterieuze setting en daarbij gepaarde innovatieve gameplay. Zo heb je in de eerste game een olielamp ter beschikking als enige lichtbron. Wandel je door het duister, dan krijg je last van duizeligheid en begin je schimmen te zien. Olie voor je lamp is echter schaars, dus om de game volledig te kunnen uitspelen, zal je goed moeten omgaan met je olielamp en deze slechts op de nodige momenten moeten gebruiken. De vele vijanden maken het echter niet gemakkelijk, want achter elke hoek kan er gevaar loeren. Het vervolg kent deze gameplayelementen echter niet, wat het dan ook een minderwaardige game maakt met minder angstmomenten. Angstmomenten die ook in deze collectie helaas ietwat ontbreken…

Het grootste nadeel aan de PlayStation 4-versie van de drie Amnesia-games is dat ze de tand des tijds niet hebben doorstaan. Het eerste deel dateert reeds uit 2010 en kent, net zoals de andere twee, helaas geen upgrade op grafisch vlak. Hierdoor worden de angstmomenten ietwat herleidt naar die uit een B-film, vermits we in die paar jaar tijd reeds andere, op Amnesia-gebaseerde, horrorgames hebben gespeeld die net dankzij ietwat meer detail beter uit de hoek kwamen. Het geluid blijft immers de grootste bron voor spanning en zal je doorheen de games aan je stoel gekluisterd houden.

Amnesia Collection kent een goede basis, maar stelt uiteindelijk toch teleur op enkele vlakken. De kostprijs vertegenwoordigt een volledige remaster en hoewel je dat ook zeven jaar na de originele release zou verwachten, schotelt men een kopie van de pc-versie voor. Het geluid houdt de games recht, al zijn ze ondertussen wel minder eng geworden.

• Eindelijk op console
  • Eerste Amnesia-game blijft de moeite waard door gameplay

• Geen grafische upgrade