Loading Human: Chapter 1

Kruip in de huid van een jongen genaamd Prometheus, die de niet te onderschatten missie heeft gekregen om zijn vader van de dood te redden. Kan jij hem helpen zijn doel te bereiken?

De geteste versie is de PSVR versie.

In deze Loading Human kruip je in de huid van Prometheus. Een jonge kerel, die de fles moeilijk aan kant kan laten staan, maar toch een vrij belangrijke missie krijgt... Hij wacht al zes maanden op het startsignaal om zijn missie te starten. Zijn vader Dorian is een niet weg te denken boegbeeld in de wetenschappelijke wereld, maar hij heeft een mysterieuze ziekte. Hierdoor heeft hij zichzelf laten invriezen en is het aan Prometheus om met een ruimteschip naar Quintessence te reizen, waar zijn vader denkt een legendarisch medicijn te vinden.

In de VR-gamewereld kan je twee type games onderscheiden: degene waar je jezelf mag spelen en je jouw eigen weg kan inslaan, of games met een voorgedefinieerd scenario die je in de huid dwingen van een fictief personage. Deze game kiest duidelijk de tweede kaart. Prometheus is een kerel die veel problemen heeft, vooral met zichzelf, maar ook met zijn vader en zijn 'vriendin' die ook ergens in een cryogene kamer zit. Hoe het hem verder vergaat, ontdek je beter zelf.

Move Like an Egyptian

Eén van de belangrijkste elementen in een First Person VR game is hoe je jezelf voortbeweegt. Ik vermeld er in de kantlijn bij dat ik de game al zittend heb gespeeld. Je kan kiezen om de game met de DS4 te spelen of met de move-controllers, ik heb gekozen voor het tweede. Naar voor en achter beweeg je vrij simpel: je houdt één (of beide) controller(s) in de richting waarheen je wilt, en je houdt de move-knop in. Je naar links of rechts bewegen doe je op dezelfde manier, al doe je dit met de zogenaamde 'snap motion'. Het best is om dit te interpreteren als een schokje dat je even naar links of rechts draait. Je kan je bukken (en weer opstaan) op analoge wijze.

Verder moet ook nog worden aangehaald dat Prometheus vrij traag stapt. Dit betekent dat je beter niets vergeet mee te nemen naar een volgend gebied, want dan zal je veel tijd verliezen door er weer achter te gaan. Iets wat het verhaaltempo niet ten goede komt.

Puzzle Solving Prometheus

In deze game moet je voortgang boeken om het verhaal te ontgrendelen, en dat doe je door de stroompanne weer te herstellen, of een ander mankement te repareren, of naar een bepaald gebied te gaan. Hiervoor moet je uiteraard (soms kleine) puzzels oplossen. Denk hierbij niet aan heuse hersenkrakers, maar eerder het 'doe dit in dat voorwerp', en dergelijke meer.

De grafische kwaliteit is zeker goed te noemen, al is de game vrij onderhevig aan glitches zoals je handen, of andere voorwerpen die deels door de muur heen gaan. Qua omgeving is de game wel goed afgewerkt, maar soms ligt het wel aan de kleine dingen. Qua geluid hoor je Prometheus spreken met de computer die de faciliteit beheert. Wanneer je een object laat vallen hoor je de impact, en dergelijke meer. Nogmaals degelijk, maar niet boven de middenmoot.

Deze game moet het vooral hebben van zijn verhaal. Voor € 39,99 komt deze nogal prijzig over, gezien de korte speelduur. Ook moet gezegd worden dat de game af en toe crasht, waardoor je een deel opnieuw zal moeten spelen. Wil je deze game spelen? Doe het dan vooral voor het verhaal, en wacht misschien even tot wanneer er een prijsverlaging is.

• Geen motion sickness
  • Verhaal is best OK

• Snap motion