Dying Light

Meer dan een jaar geleden werd Dying Light reeds bekend gemaakt aan het grote publiek. De game werd geteased en uitgesteld. Was deze het wachten waard, of gaan we direct voor de volgende zombiegame?

Harran, een stad die de scheiding aanduidt tussen Oost en West, is de broeihaard van een nieuw virus. Dit virus is een mutatie van de gekende hondsdolheid. De ziekte geeft de dragers zombie-achtige eigenschappen. Ze zijn moeilijk te doden en hebben een afgunst voor zonlicht. Jij bent Kyle Crane, een agent van de GRE. De GRE is een maatschappij die zorgt voor de bescherming van het menselijk leven. Nu droppen zij het geneesmiddel Antizin boven Harran. Antizin is het enige dat de mutatie kan tegenhouden, maar het biedt geen complete genezing.

Crane wordt op pad gestuurd om gestolen documenten van ene Suleiman te achterhalen. Je landing in Harran loopt echter niet van een leien dakje... Zo word je onmiddellijk bij je landing aangevallen door zowel mensen als geïnfecteerden. Gelukkig word je gered door een duo weldoeners genaamd Amir en Jade. Jammer genoeg overlijdt Amir en verhindert hun reddingspoging niet dat je gebeten werd tijdens de eerste confrontatie met de geïnfecteerden.

Hierna ontwaak je bij een groep overlevenden waarvan Brecken de leider is. Het blijkt dat de crimineel Rais de touwtjes stevig in handen heeft en de overlevenden terroriseert door hen geld of Antizin af te troggelen op gewelddadige wijze. Daarnaast werkt Dr. Zere aan een geneesmiddel, wat de enige hoop is van alle overlevenden.

Tijdens je verblijf in Harran ontmoet je vele kleurrijke figuren, en deze hebben elk hun eigen achtergrondverhaal. Jammer genoeg voel je de plotwendingen van mijlenver aankomen. Al bij al blijft het een vermakelijk, doch voorspelbaar verhaal.

Parcours All The Way

Naast het slaan en schieten op geïnfecteerden of schurken zal je je vooral rennend, springend en gebruik makend van een zipline door Harran verplaatsen. Hiervoor gebruik je hoofdzakelijk L1 en R1. In het begin lijkt dit contra-intuïtief (we zijn toch allemaal het kruisje gewoon om te springen), maar na enkele uurtjes blijkt dit geen verkeerde beslissing te zijn, integendeel zelfs.

How To Keep Busy In Harran

Naast de hoofdmissies heb je nog een heleboel andere bezigheden in Harran. Zo heb je natuurlijk de zijmissies die (grotendeels net zoals de hoofdmissies) op zich niet meer inhouden dan je te verplaatsen van locatie A naar B, en al doende een netelig parcours van geïnfecteerden af te leggen. Op de doelwitlocatie moet je vervolgens een object lokaliseren en dit terug recupereren naar positie C. Soms komt er ook nog een actie-element bij, zoals stroom inschakelen of een grote 'zombie' ter plaatse uitschakelen. Deze missies worden gelukkig aangeboden door de meer excentrieke figuren, zodat er grappige situaties gecreëerd worden. Geef toe, Gazi zal je niet snel vergeten.

In Harran zijn er ook vele 'safe houses' die je kan vrijspelen. Hier moet je de zombies ter plaatse uitschakelen, en de stroom activeren. Deze stroom is nodig om 's nachts UV-lampen te gebruiken, zodat je veilig kan rusten.

Er zijn ook personages die je verschillende types uitdagingen aanbieden, waaronder de vecht- en rennersuitdagingen. Hier moet je een bepaald aantal geïnfecteerden met een specifiek wapen doden, of een parcours in een bepaalde tijd afleggen. Verder kom je ook nog overlevenden tegen die aangevallen worden. Het is aan jou om te beslissen of je ze helpt, of niet. Bovendien zullen er af en toe vliegtuigen droppings maken. Als je tijdig bij deze drops aankomt zal je overlevingspakketten kunnen verzamelen. Deze kan je inruilen (bij de kwartiermeester) in ruil voor grote xp-beloningen.

Als dat allemaal nog niet genoeg is, liggen er ook nog verzamelobjecten verspreid doorheen de stad. Zo kan je zombiebeeldjes, briefjes, vlaggen en meer zo'n dingen verzamelen.

Co-op FTW!

Wat deze game op sublieme wijze neerzet is het feilloos en subliem co-opsysteem. Zo kan je tot en met drie vrienden hoofd- of zijmissies tot een goed einde brengen, op zoek gaan naar collectibles, of gewoon wat zombies het hoofd inslaan. Op zich zijn er niet veel verschillen tussen een co-op partner met een hoog of een laag level. De verschillen tussen de levels worden klein gehouden, waardoor een co-opgame niet té moeilijk, of gemakkelijk wordt.

Be The Zombie

De ontwikkelaars hebben ervoor gezorgd dat een eventuele vijfde man ook nog aan de slag kan. Deze kan de vorm aannemen van de Nachtstoker, de ultieme zombie in de game. Wanneer deze in de spelwereld invadeert, is het aan de 'mensen' om nesten te vernietigen en aan de stoker om deze mensen te doden. Als er genoeg nesten vernietigd zijn, winnen de mensen, als er genoeg mensen gestorven zijn, wint de stoker.

Echter heeft deze modus meer om het lijf dan initieel lijkt. Zo zal je als zombie ook vaardigheidspunten kunnen verdienen waardoor je meer resistentie krijgt tegen UV, of kan je verder en hoger springen, of... De combinaties die je kan maken zijn zeer groot.

Skill-Tree

Het stijgen in level gebeurt in deze game op een vrij unieke manier. Zo heb je drie gebieden die je kan opwaarderen: overleving, behendigheid en kracht.

• Overlevingspunten krijg je grotendeels door het volbrengen van missies. Wanneer je voldoende punten hebt, krijg je een vaardigheidspunt dat je kan investeren om boosters of vallen te creëren (of gebruiken), meer ruimte te hebben in je rugzak en dergelijke meer.
  • Behendigheidspunten verdien je door te klimmen, landen op voorwerpen die je val breken, ziplines of vallen te gebruiken. Met deze vaardigheidspunten kan je je vaardigheden qua rencapaciteit, klimvermogen, uithouding, etc. opwaarderen.
  • Krachtpunten krijg je door schade toe te brengen aan vijanden. De skills die je hierbij krijgt draaien allemaal rond het meer toebrengen van schade aan de vijand.

Deze opdeling zorgt ervoor dat je beter wordt voor datgene wat je het meeste gebruikt. Ben je iemand die eerder de confrontatie aangaat, dan zal je op dat vlak sneller stijgen. Kies je liever het hazenpad of manoeuvreer je je over daken, dan zal je behendigheidslevel een boost krijgen.

Craft what you can't buy

Her en der zijn er handelaars verspreid. Hier kan je gevonden voorwerpen verkopen, of kan je andere aankopen. Naast de medkits en vele soorten wapens kan je ook nog onderdelen vinden of aankopen. Soms zie je koffers of containers die op slot zijn, gelukkig kan je deze met het nodige materiaal open forceren. Wanneer je een blauwdruk bezit van een item kan je dit, als je de onderdelen hebt, vervaardigen. Dit kunnen werpsterren of granaten zijn, maar ook krachtige upgrades van bestaande wapens. Al eens een elektrisch vuurzwaard gezien?

Good night, good luck

Dit zinnetje is niet voor niets de slogan van de game. Eens de avond valt is het opletten geblazen. Niet alleen worden de 'normale' geïnfecteerden een stuk agressiever, maar in de nacht kom je nog andere types tegen. Tijdens de dag heb je de 'slome', de 'sprinters', de 'explodo's' en nog enkele die je best zelf ontdekt. Echter zijn deze nog niets vergeleken met de sterkere, snellere en agressievere mutaties die 's nachts tevoorschijn komen. Gelukkig heb je nog je UV-lamp die ze op afstand kan houden. Let wel op de batterijen! Het beste wat je kan doen is naar een safe house gaan en een dutje doen tot je het ochtendgloren kan aanschouwen.

De grafische kwaliteit van de game is gewoon top. Hier wordt getoond wat onze next-gen console echt aankan. Helaas kom je soms kleine foutjes tegen, zoals zwevende lichamen, of een zombie die vast zit in een auto. Gelukkig hebben de ontwikkelaars de belofte gemaakt om alle grafische bugs, hoe klein ook, zo snel mogelijk op te lossen.

Het geluid is ook van zeer hoge kwaliteit. De geluiden van de geïnfecteerden zijn steeds zeer herkenbaar; de ene keer wordt het gebruik van muziek vermeden (wat een bijdrage is voor de sfeer) en de andere keer heerst er dreigende muziek wanneer de nacht valt, of wanneer je een sterkere vijand nadert.

Conclusie - Next-gen must have

Deze game krijgt van mij een score van 90%. Naar mijn mening zal ook hetzelfde percentage gamers met deze game tevreden zijn. De sublieme gameplay blinkt vooral uit op vlak van zijn besturing en omwille van zijn unieke co-op ervaring. In een periode waar games 'half af' zijn is Dying Light een verademing. Akkoord, hier en daar treden wat kleine grafische foutjes op, maar daar kijken we met graagte overheen gezien Harran een open wereld is. Hou je je enkel bezig met de hoofdmissies, dan ben je al snel 20 uur zoet, wil je de zijmissies en collectibles nog vervolledigen, dan kan je deze tijd verdubbelen. Daarna kan je nog aan de slag met New Game Plus.

• Uniek levelsysteem
  • Alle aspecten qua gameplay zijn feilloos
  • Lange gametijd