The Incredible Adventures of Van Helsing: Extended Edition

Abraham Van Helsing kennen we natuurlijk uit de literatuur als degene die jacht maakt op de befaamde Dracula. De Van Helsing van deze game is niemand anders dan de zoon van deze bekende monsterjager. Hoe wij zijn avonturen interpreteren, kan je hier lezen.

Het begint allemaal met een brief gericht naar Abraham Van Helsing. Deze monsterjager is jammer genoeg te oud om de oproep tot hulp te aanvaarden, dus vertrekt zijn zoon, samen met Lady Katarina, naar Borgovia. Even tussen haakjes: Katarina is een spook, met een wel zeer duistere kant. Net voor het bereiken van Markovna, een dorpje in Borgovia, worden zij aangevallen. Gelukkig banen zij zich een weg doorheen de wilde dieren en de bandieten in het gebied. Daar ontdekken zij dat de burgemeester van dat dorp verdwenen is, en er wordt al snel met de vinger naar de weerwolven gewezen. Van Helsing trekt op pad, maar zijn de weerwolven de echte slechteriken in het spel?

Op zich is het verhaal wel te smaken: de fantasierijke setting in het Oost-Europese Borgovia, de steampunk-wapens die je tot je beschikking hebt, en de geschiedenis van Lady Katarina zijn op zich boeiend. Zet daar dan nog eens een plot bij met min of meer ver gezochte intriges en je hebt een degelijk verhaal.

De gameplay op zich is te vergelijken met het immens populaire Diablo-genre. Je hebt een bovenaanzicht en een mannetje onder controle. Met behulp van de actie- en schouderknoppen is het aan jou om de vele creaturen die op je afstormen te doden. Het is het best om zo tactisch mogelijk met de verschillende aanvallen om te gaan. Zo is een vlammenwerper goed om vele vijanden die in eenzelfde gebied vertoeven aan te vallen, langs de andere kant kan je jezelf omringen met mijnen wanneer je je in het nauw gedreven voelt. Lady Katarina is steeds bij je en neemt een andere vorm aan wanneer jullie aangevallen worden. Zij zal ook steeds het voortouw nemen en de wezens mêleegewijs aanvallen. Op die manier heb je natuurlijk nog wat tijd om deze vanop een afstand te pijnigen.

In het begin zal je zelf een personage moeten creëren. Je kiest de naam, maar ook één van de drie beschikbare klassen: de Hunter, die het moet hebben van zwaard en pistool, de Thaumaturge, de magiër van dienst, en de Arcane Mechanic, die zich toespitst op vergevorderd technologisch wapentuig. Wanneer je één van deze gekozen hebt, kan je aan de slag.

Een groot gedeelte van deze game wordt ingenomen door de beschikbare loot. Af en toe laten de vijanden iets vallen, en het spreekt voor zich dat een baas in de game wel wat moois in petto voor jou kan hebben. Deze uitrusting zal je af en toe niet kunnen gebruiken, dit kan soms enkel gebruikt worden door één van de andere klassen. Langs de andere kant kan het zijn dat je uitrusting krijgt, zoals ringen en hangers, die zowel jij als Lady Katarina kunnen gebruiken. Je hebt namelijk ook de controle over haar uitrusting.

Een derde aspect in deze RPG is natuurlijk het opwaarderen van beide personages. Hoe meer vijanden je afslacht, en hoe meer (zij)queesten je vervult, hoe sneller je XP-balkje zal stijgen en hoe sneller je een level hoger kan schakelen. Dit uitbreidingssysteem is zeker niet het minste. Wanneer je levelt, krijg je enkele skill points die je kan gebruiken om nieuwe - actieve of passieve - vaardigheden te leren, of om reeds beschikbare verder uit te bouwen (lees: sterker maken). Dit kan je doen voor zowel Van Helsing als zijn spookachtige compagnon.

Heb je er genoeg van om alleen te spelen, dan kan je tot en met vier spelers online aan de slag. Jammer genoeg is het spel zo ingesteld dat je qua verhaallijn op hetzelfde niveau moet zitten, en de kans daartoe is vrij klein.

De gameplaybeelden van deze game zijn natuurlijk niet de beste die we al gezien hebben. Het genre leent er zich natuurlijk ook niet toe. Gelukkig is er wel voldoende variatie in de omgevingen. Verwacht ook geen hoogwaardige verhaalfimpjes, jammer genoeg was de inspiratie hier blijkbaar zoek. De geluidseffecten zijn van degelijke kwaliteit, alsook de onderlinge dialoog tussen de hoofdpersonages. Uiteraard mogen we ons ook verwachten aan het karikaturaal accent van Oost-Europa wat op zich grappig en niet storend is.

Deze Van Helsing is een lekker tussendoortje voor de Diablo-fan: degelijk verhaal, voldoende uitgewerkt RPG-gedeelte en voldoende op grafisch en auditief vlak. Voor de prijs moet je het ook niet laten, want voor € 19,99 kan deze game de jouwe zijn.

• Leuk Verhaal
  • Degelijk uitgewerkte/intuïtieve gameplay

• Tussenfilmpjes mochten wat creatiever zijn