Final Fantasy XV

Wat tien jaar geleden begon als Final Fantasy XIII Versus krijgen we nu voorgeschoteld als Final Fantasy XV. Is dit een klassieker in wording waarover we binnen twintig jaar nog praten? Dat zochten wij voor jullie uit.

De geteste versie is de standaard PS4 versie.

Jij bent prins Noctis en staat op het punt te trouwen met Luna. Samen met enkele van je dienaren, die door de jaren heen ook trouwe vrienden zijn geworden, trek je er op uit. De geplande roadtrip om Luna te bezoeken en je trouwfeest voor te bereiden draait echter anders uit. Een vredesakkoord wordt verbroken en was blijkbaar met schijn opgezet. Tijdens de aanval op je thuisland is koning Regis, tevens je vader, vermoord. Noctis moet dus de rol van koning overnemen alsook zijn land weten te heroveren.

Het verhaal leunt aan bij de typische cliché JRPG met een lichte twist, maar helaas wordt het relaas niet goed uit de doeken gedaan. Daarom bekijk je best de film Kingsglaive om wat onduidelijkheden te verklaren. In de game zitten trouwens fragmenten van de film verwerkt. Toch jammer dat de gamer die de film niet gezien heeft wat in de kou wordt gelaten. De personages uit het gezelschap zijn bovendien niet echt interessant. Het 'boysband' gehalte is er iets te veel aan en de emotionele band die je vaak krijgt in een goede JRPG is hier dusdanig afwezig. De wereld die gecreëerd wordt is wel tof. Het blijft natuurlijk fantasie maar toch met meer hedendaagse invloeden.

Button Ba... euhm Holding

Final Fantasy XV opteert niet meer voor een zuiver turn-based maar voor een actievol gevechtssysteem. In plaats van op een knopje te rammen om combo's uit je mouw te schudden moet je deze blijven ingedrukt houden. Hetzelfde geldt voor aanvallen te ontwijken of te blokken. Als je goed een aanval afweert kun je vervolgens een tegenaanval inzetten. Verschillende wapens hebben natuurlijk andere karakteristieken en zodoende andere aanvallen met voor- en nadelen. Je kan makkelijk een wapen selecteren via de D-pad. Voor de weinige liefhebbers - waaronder mezelf - van het turn-based systeem is er de Wait Mode. Zolang je niks doet pauzeert het gevecht en heb je een bepaalde tijd om je aanvallen te plannen.

Noctis beschikt ook over Warp Strike. Hiermee kan hij zichzelf teleporteren naar een vijand en gelijktijdig een aanval uitvoeren of zich verplaatsen naar een bepaald punt op het slagveld. Dit verbruikt MP maar het balkje vult terug automatisch aan en dit brengt dus de nodige strategie met zich mee. Je teamgenoten hebben ook de mogelijkheid om krachtige aanvallen uit te voeren die bovendien gelinkt kunnen worden met die van Noctis. Daarnaast verdien je bij alles wat je doet de nodige AP, die dan weer kan gebruikt worden voor het opwaarderen van een heel resem aan passieve en actieve vaardigheden. Dit laatste is wel redelijk uitgebreid.

Persoonlijk vind ik het gevechtssyteem niet goed. Ik had dit gevoel al in demo's en nu na vele uren in de finale versie kan ik maar niet wennen aan de combat. De camera die voortdurend tegenwerkt en het onoverzichtelijk slagveld zullen hierbij wel een steentje bijdragen. Dit is natuurlijk altijd al een punt van discussie geweest van verschillende games uit de franchise. Zo vond ik het systeem van Final Fantasy XIII zeer goed terwijl anderen dat dan weer bagger vonden. Nogmaals dit is persoonlijk en smaken verschillen, daarom tillen we hier niet te sterk aan voor de eindscore.

Grenaaaaaade...

De extra twist die de magie introduceert in het geheel vind ik dan wel zeer goed. Tijdens je trektochten kan je elementen absorberen en door middel van crafting, spreuken maken. Dit zijn in feite granaten die hoofdzakelijk AoE (Area of Effect) schade berokkenen. Deze veroorzaken echter ook friendly-fire, dus het komt er op aan om ook de nodige strategie in je spel te steken.

open WORLD

Open World is inmiddels een term geworden die je met een korreltje zout moet nemen. Dit is ook het geval bij Final Fantasy XV. In principe kan je gaan en staan waar je wil maar algauw zul je merken dat dit belemmerd wordt door grote stukken rotsformaties, omheiningen en onzichtbare muren. De wereld is wel relatief groot en heeft een unieke setting. Toch voelt het soms wat leeg en ongeïnspireerd aan. Je verplaatsen doe je vooral met een auto, de Regalia genaamd. Dit voertuig kun je ook naar hartenlust aanpassen en opwaarderen. Een andere likje verf of interieur tot grote upgrades. Je kan de wagen zelf besturen al is dit vrij beperkt. Heel vaak zul je dan ook moeten toekijken terwijl het ensemble weer ergens naar toe rijdt. Na hoofdstuk drie kan je wel snel reizen waardoor dit enigszins beperkt wordt. Doch kan dit vrij irritant overkomen tijdens bijvoorbeeld één van de vele zijqueesten. Deze zijn niet meer dan saaie fetchquests die bovendien soms langdradig zijn.

Chocobo rijden is wel een leuke feature. Ook deze rijtuigen zijn aanpasbaar en kan je opwaarderen. Je rent dus niet rond met de doorsnee gele vogel. Daarnaast zijn er nog enkele randactiviteiten zoals bijvoorbeeld vissen. De verhaalmissies zijn wel zeer lineair en zijn afgesloten van de open wereld.

Final Fantasy XV ziet er zeer goed uit met veel detail. Soms komt het toch wat vaag over (blurry) en worden de texturen wat laat ingeladen. De game heeft echter last van frame pacing. De technische uitleg gaan we jullie besparen maar dit kan aanvoelen als een onstabiele framerate. Zo kan bijvoorbeeld iets oppikken irritant en vertraagd overkomen. De game ondersteunt ook enkele PS4 Pro features. Er staat ook nog een patch gepland, voor de Pro althans, waardoor de technische euvels wellicht nog verholpen worden. De soundtrack is goed alsook de gesproken dialoog. Dat laatste is echter soms te snel of te traag waardoor dit niet overeenkomt met een gebeurtenis of handeling. Niet heel erg maar dit kan toch soms storend overkomen.

Nee, dat is het antwoord op de vraag waarmee deze review van wal stak. Final Fantasy XV is een goede game die het JRPG-wiel niet heruitvindt maar lichtjes moderniseert. De game heeft een goede basis en enkele leuke ideeën die niet altijd even goed uitgewerkt zijn. Square Enix wil alles groot en episch doen aanvoelen maar niks blinkt echt uit. Alles voelt ook onnodig langdradig aan en naarmate je vordert voelt het ook onafgewerkt. Het gevechtssysteem kan net zoals bij voorgaande games uit de franchise goed of slecht worden bevonden afhankelijk van smaak en voorkeur. Het is toch mooi om te zien dat men wil innoveren zonder de basiswaarden van het genre overboord te gooien. We hopen dan ook dat men blijft verderbouwen op deze basis én vooral dat het ditmaal geen tien jaar zal duren.

• Leuke setting/wereld
  • Toffe magie

• Eentonige zijmissies