Watch Dogs 2

De eerste Watch Dogs had veel potentieel, maar stelde op enkele vlakken teleur. Ubisoft probeert zich te herpakken in deze tweede iteratie. Of dat gelukt is, lees je in deze review.

Mijn grootste probleem met de eerste Watch Dogs game, was het saaie verhaal. Hoofdpersonage Franklin, of hoe heette die kerel met zijn regenjas ook alweer, had evenveel persoonlijkheid als een wijngaardslak. Het verhaal hadden we al 101 maal gehoord en het hacking gedeelte paste niet echt in het geheel.

Over Watch Dogs 2 moet ik exact het tegenovergestelde zeggen. Vanaf de eerste missie word je meegezogen in een boeiend verhaal met karaktervolle personages. Het hacking deel weten ze ook beter te integreren in het verhaal, waardoor het beter past en niet aanvoelt als een aangebreide gimmick. Het verhaal kan je het beste vergelijken met de TV-reeks Mr. Robot en de film Fight Club. Gooi deze twee in een GTA-achtige open wereld en je hebt Watch Dogs 2.

Watch Dogs 2 speelt zich af in San Francisco en neemt eigenlijk weinig mee van de originele game. Er is wel nog steeds sprake van het ctOS, een universeel operating systeem waarmee alles en iedereen verbonden is. Ook bestaat de hackersgroep DedSec nog, maar de leden zien er iets anders uit. Enkele personages uit de vorige game zijn aanwezig, maar het merendeel zijn nieuwe gezichten. Het hoofdpersonage Marcus Holloway, of beter bekend als de hacker Retr0, wordt beschuldigd door het ctOS voor een misdrijf die hij (nog) niet heeft gepleegd. Het ctOS gaat namelijk Minority Report gewijs op zoek naar potentieel gevaarlijke profielen. Met als gevolg dat mensen zoals Marcus op een zwarte lijst terecht komen en nog moeilijk aan een job geraken. Om hier iets aan te doen, besluit Marcus om het ctOS gebouw binnen te dringen en zijn profiel van hun servers te wissen. Deze actie wordt opgemerkt door de hackersgroep, DedSec, en ze willen hem rekruteren. Samen willen ze Blume Corp. neerhalen, het bedrijf achter ctOS.

Voor ze een digitale aanval kunnen uitvoeren op Blume Corp. moeten ze een heleboel computerkracht verzamelen. Gelukkig heeft Josh, een computergenie met asperger, een app ontwikkeld die fans van DedSec kunnen downloaden, waardoor ze die rekenkracht kunnen gebruiken. Om fans te verzamelen moet je natuurlijk publiciteit maken, en dat doe je door verschillende missies te voltooien. Dat gaat van het stelen en ombouwen van een bekende wagen uit een televisiereeks en hiermee stunts uitvoeren zonder bestuurder, tot het ontmaskeren van een bepaalde wetenschappelijke kerk door een aantal schandalen openbaar te maken. En ga zo maar door... De missies zijn heel divers en worden op geen enkel moment vervelend.

Ook op gameplaygebied stelt Watch Dogs 2 niet teleur. De game is goed afgewerkt, tot in de kleinste puntjes. Wat mij aangenaam verraste, was het opstartmenu en het in-game menu. Bij heel wat games is dit vaak iets functioneel, maar hier is het net dat tikkeltje meer. Het past goed bij het hackersthema. Als je in-game je smartphone opent, wordt deze ook groot en duidelijk op het scherm weergegeven. Missies selecteren doe je met een app op je telefoon, evenals het openen van de map die in een echte google maps stijl verschijnt.

De focus bij Watch Dogs 2 ligt voornamelijk op het single player aspect, maar heeft ook enkele online mogelijkheden. Zo zijn er een heleboel online co-op missies die je samen met een vriend of een online vreemdeling kan spelen. Of je kan bounty hunter spelen, waarbij één speler het doelwit is en een aantal andere spelers hem moeten neerhalen. Of de, naar mijn mening, leukste online modus is invasion waarbij je het spel van een andere speler kan binnenvallen. Als invader moet je de andere speler onopvallend zoeken en hacken. Weet hij je te vinden, dan moet je proberen om te ontsnappen.

Het online luik is duidelijk niet de main focus van het spel en dat is ook niet erg. Het heeft dan ook even geduurd voor alles naar behoren werkte, maar eenmaal het werkt, zorgt het wel voor een kleine meerwaarde. Dergelijke open-wereld games speel ik zelden voor de multiplayer, maar het is wel leuk en zorgt voor enige afwisseling.

Naast de online missies en de hoofdmissies zijn er ook nog een heleboel zijmissies die her en der verschijnen in de vorm van races met dirtbikes of elektrische gocarts, reclameborden overplakken met DedSec propaganda of taxichauffeur spelen met behulp van een Uber-achtige app. In tegenstelling tot de hoofdmissies, zijn de zijmissies niet altijd even amusant, vooral de races zijn naar mijn mening overbodig.

Op grafisch vlak levert Watch Dogs 2 een kwaliteitsvolle game af. Alles ziet er goed uit, de stad en de personages zijn kleurrijk en levendig. Op de gamebeurstrailers zag het spel er misschien wat glanzender uit, maar erg veel verschil met de oorspronkelijke trailers is er niet, zeker niet in de mate van de eerste game. Hier en daar heb ik wel enkele grafische glitches meegemaakt, maar nooit echt brekende zaken.

De soundtrack van Watch Dogs 2 is enorm goed. Je kan een muziekspeler installeren op je smartphone waar je zelf een afspeellijst kan samenstellen of gewoon naar de radio kan luisteren. Je kiest dus zelf wanneer je naar muziek luistert of je liever zonder muziek speelt. Je kan ook een andere muziek app installeren, die shazam gewijs liedjes kan herkennen. De app herkent ze niet alleen, ze worden ook toegevoegd aan je muziekbibliotheek, zodat je ze kan toevoegen aan afspeellijst en zelf kan afspelen.

Watch Dogs 2 is een topgame! Van begin tot einde weet deze game te boeien. De serieuze toon van de eerste game is weg, wat overblijft is een gekke, vermakelijke game. Of je nu op zoek bent naar een goed verhaal, leuke gameplay of mooie beelden om naar te staren, Watch Dogs 2 heeft het. Het verhaal neemt je vast vanaf de eerste missie en blijft ook interessant tot op het einde. De gameplay is vlot en leuk. Ook op grafisch vlak is er weinig verkeerd. Zodra je het spel opstart, word je ondergedompeld in de (hipster) hacker wereld en die ervaring is consistent aanwezig tot in het menu.

• Boeiend en meeslepend verhaal
  • Indrukwekkende graphics
  • Uitstekende interface