NIER: Automata

NIER is een cultgame die anno 2010 op het publiek werd losgelaten, maar die helaas gemengde gevoelens losweekte. Zeven jaar later is er toch nog een tweede game uitgebracht, en wat wij daarvan vinden kan je hier lezen!

Het is eindelijk zover! De mens leeft niet meer op de aarde, maar misschien niet voor de reden die jij denkt ... We situeren ons in het elfde millennium, en sinds duizenden jaren zijn we weggejaagd door buitenaardse wezens, en hebben we ons toevluchtsoord gevonden op de maan. De mensheid lanceerde volop troepen naar de Aarde, maar omdat de buitenaardse dreiging een beroep kon doen op hun ultieme wapens, namelijk gesofisticeerde machines, bleef deze strijd uitdraaien op een status quo. Als laatste poging riep de mensheid de YoRHa in het in het 'leven'. De YoRHa is een groep androïden die enkel en alleen bestaan om het evenwicht te doorbreken en de aarde te heroveren van zijn buitenaardse bezetter.

2B en 9S zijn twee zo'n androïden. 2B is een gevechtseenheid en 9S diens (of beter gezegd: haar) technieker. Zij zijn naar onze planeet gestuurd om een zogenaamde Titan - wat je dan ook letterlijk kan nemen - uit te schakelen. Zij overleven de confrontatie echter niet ... Het is te zeggen, hun lichaam op aarde is vernietigd, maar hun 'bewustzijn' is overgeheveld naar een ander lichaam dat zich in de Bunker - het ruimtestation van YoRHa - bevindt. Zij krijgen de opdracht van het commandocentrum om contact te leggen met de rebellen, en om zoveel mogelijk machines uit te schakelen. Deze opdracht blijkt echter moeilijker dan verwacht, vooral wanneer de machines niet alleen enige vorm van bewustzijn vertonen, maar ook emoties zoals angst en woede. Ze zijn ook onder te verdelen in verschillende groeperingen, waaronder een groep die enkel vrede wil ...

Wie de eerste NIER heeft gespeeld, zal zich misschien nog het moeilijk begrijpbare plot, en diens complexe pointe herinneren. Of zich toch minstens herinneren dat het allemaal zo simpel niet in elkaar zat. Het verhaal van deze Automata is zeker een pak gemakkelijker te volgen, zonder echt te moeten inboeten aan enkele welkome plotwendingen. Doorheen het verhaal ontmoet je vele machines, en andere androïden waardoor je de beweegredenen van het commando in vraag stelt, en dit uiteraard met alle gevolgen van dien.

Qua gameplay kan je de game beschrijven als de combo van hack 'n slash en een RPG. Soms zal ook het derdepersoonsaanzicht veranderen in een 2D lay-out, en dit op zeer vloeiende manier, maar net iets te frequent voor deze reviewer. Het hack 'n slash gedeelte van de oorspronkelijke game was namelijk ook al zeer te smaken.

Breid Je Androïde Uit

Jij neemt de leiding over 2B, met als ondersteunende rol 9S. Uiteraard zal je tijdens het vernietigen van de machines en het voltooien van de vele hoofd- en zijmissies XP krijgen. Hierdoor zal 2B stijgen in level, en het enige belangrijke voordeel daaromtrent is dat je levensbalk aangroeit. Het is veel beter dat je 'G' vergaart, de valuta van deze game. Hiermee ben je in staat om items te kopen die je levensbalk kunnen aanvullen, of die sommige statistieken een (tijdelijke) boost geven. Uiteraard ben je ook in staat om nieuwe wapens aan te kopen. Standaard zal je er al twee hebben, namelijk eentje onder je lichte, en eentje onder je zware aanval. Je bent zelf in staat om de wapens die je bezit onder een actieknop te herbergen, en je bent eveneens in staat om twee sets te programmeren, zodat je snel tussen de vele wapens die de game rijk is, kan wisselen, om zo de combo's aan elkaar te rijgen.

Dit allemaal is niets nieuws onder de zon. Welk aspect ik nog het leukste vond is het opwaarderen van 2B's statistieken. Denk aan een desktop-computer die je wil uitbreiden. Je kan slechts uitbreiden tot wanneer je PC vol zit. Wil je er nog iets bijproppen? Dan zal je keuzes moeten maken over wat uit je computer mag. Zo is het ook wanneer je 2B vol met computerchips stopt. Je hebt een maximale ruimte, en elke chip pakt - logischerwijze - een plaats in. Toch zijn je plaatsen beperkt, en je kan je waarschijnlijk al voorstellen dat de betere chips ook meer ruimte innemen. Wil je toch dat beetje meer aanvalskracht, dan zal je misschien wat van je verdediging moeten opgeven. De keuzes hierin zijn eindeloos. Ook hier ben je in staat om enkele loadouts aan te maken. Dat is vooral handig wanneer je tegen klein grut vecht, en wanneer er plots een baas opduikt.

Check Your Mails 'n Stuff

Doorheen de game zal je merken dat bepaalde stations aangevallen worden door de machines. Deze Access Points kan je initieel gebruiken om bepaalde locaties op je kaart vrij te spelen, of om je mails te lezen. Gelukkig ontgrendel je hier ook een 'fast travel'-functie mee, waardoor de game ook breekt met zijn voorganger. Hier was namelijk het backtracken een groot onderdeel van de gameplay.

Vingers Te Kort

Tot nu toe niet meer dan lof over de gameplay. Toch ontdekte ik een heikel punt wanneer ik ondervond dat ik met mijn standaardcontroller wat vingers te kort had, of wanneer ik sommige acties onder andere knoppen wou stoppen. Situatieschets ... Je drone moet richten en schieten, dus houd je de L2- en R1-toets ingedrukt. Je drone heeft ook een krachtige, speciale aanval die zich onder L1 bevindt, en die moet opladen na gebruik. Ondertussen reig je ook nog de combo's aan elkaar met 2B's wapen, dus met vierkantje en driehoekje... Persoonlijk had ik de krachtige aanval van de drone onder een andere knop willen stoppen, zodat mijn linkerhand wat ontziend werd. Je krijgt wel vier verschillende lay-outs voorgeschoteld, maar helaas kon geen enkele mij bekoren. Had ikzelf de vrije keuze gehad dan was het toch wat beter geweest.

Op grafisch vlak kreeg ik een dubbel gevoel bij deze game. De tussenfilmpjes zijn goed afgewerkt, alsook de vele verzichten. Als je toch wat beter kijkt zal je af en toe zien dat niet alles even goed afgewerkt is, met name de personages tijdens de gameplay. Dit komt helaas iets te veel voor. Denk een de 'te' rechte vormen van een vroeger 'Tomb Raider'-spel.

Qua geluid is deze game een verademing ten opzichte van zijn voorganger. De eeuwigdurende soundtrack is vervangen door meerdere klanken die verschillend zijn in elk gebied. Toch behoudt de franchise zijn eigen identiteit, want als je de soundtrack hoort, kan je je direct voorstellen dat het over een NIER-game gaat. Met de geluiden die de personages, en de omgevingen maken is niets mis, maar toch valt blijkbaar af en toe het geluid weg en zal je de opdracht van de queeste moeten lezen.

Wie een volwaardig vervolg verwacht van de cultgame NIER van 2010 is er aan voor de moeite. Automata is op vele gebieden gewoonweg beter. Het verhaal is makkelijker te volgen, maar met genoeg plotwendingen en verhaalovergangen. De gameplay is beter uitgewerkt, met god zij dank een 'fast travel'-functie, en zelfs het geluid is leuker om aan te horen. Jammer genoeg is het grafisch niet altijd even sterk, maar dat willen we gerust door de vingers zien. Met deze game kan je tientallen uren bezig zijn, en dan heb je nog de vele zijmissies - én de vele verschillende eindes!

• In elk opzicht beter dan zijn voorganger
  • Verhaalopbouw
  • Leuk RPG-onderdeel