Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM 4 - Road to Boruto DLC

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM 4 is intussen al een jaar oud. Het werd dus hoog tijd dat die beloofde DLC op de markt verscheen. Nu is het eindelijk zover en wij zochten voor jullie uit of het nog de moeite waard is om een van de betere anime-brawlers van onder het stof te halen.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM 4 was al de zoveelste game gebaseerd op het populaire anime-universum. Het bronmateriaal moest dus wel uitgeput zijn denk je dan. Maar neen, er liggen nog wat films in de stal van Masashi Kishimoto. Al is het in dit geval slechts één film. Road to Boruto vertelt namelijk dezelfde verhaallijn als 'Boruto: Naruto the Movie'. Die film doet wat zoveel succesvolle animereeksen doen; als de avonturen van de hoofdpersonages uitgeput en afgehandeld zijn, dan start men maar opnieuw met een volgende generatie. Zo'n beetje als een geruststelling voor de fans dat, wanneer hun favoriete figuren hun houdbaarheidsdatum hebben bereikt, de fantastische ervaringen gewoon opnieuw worden beleefd door de nakomelingen. Misschien zelfs tot in de eeuwigheid...

In dit geval gaat dat over Boruto, de zoon van Naruto, die in tegenstelling tot zijn vader geen ambitie toont om Hokage te worden. Integendeel, Boruto kiest, ondanks zijn overgeërfde talent, eerder voor de gemakzuchtige oplossingen en dat tot frustratie van zijn vader uiteraard. Veel tijd om te discussiëren krijgt het duo echter niet, want voor ze het weten kijkt Hidden Leaf Village alweer tegen een volgende dreiging aan. Het ideale moment dus om hun vader-zoon band te versterken.

Deze DLC zet de succesvolle verhaalvertelling van de Story Mode gewoon verder. Net als in die laatste modus wordt de gamer meegesleurd in het verhaal en laat het je niet los. Het blijft de grootste verdienste van deze reeks om dit aspect zoveel beter uit te werken dan de concurrentie, al gaat het in dit geval helaas om een kort verhaal. Het gaat nu eenmaal maar over één film en dat is eigenlijk te weinig wanneer de DLC voor € 19.99 wordt verkocht.

De gameplay verandert uiteraard niet ten opzichte van de main game. Boruto en al zijn generatiegenoten worden op dezelfde manier bestuurd als hun ouders. Het voornaamste verschil zit hem in de uitvoering van hun speciale bewegingen en kunstjes. Dat wordt weer allemaal met de nodige bravoure en trouwheid aan het bronmateriaal geïllustreerd.

Helaas volgt de presentatie van deze DLC niet het voorbeeld van de Story Mode, en leunt het dichter aan bij de beschikbare Adventure Mode. Dat is een behoorlijk spijtige zaak, want deze game excelleert in verhaalvertelling en grafische voorstelling van de brawler-sequenties, maar niet in al het resterende. Het grootste deel van Boruto's verhaal speelt zich namelijk af in Hidden Leaf Village en dus moet je tussen het vechten door manoeuvreren van het ene punt naar het andere. Ondertussen krijg je de optie om voor verschillende personages enkele eenvoudige missies uit te voeren, wat vaak neerkomt op het afwerken van een boodschappenlijst. Saai! Bovendien voegt het verdiende geld van die zijmissies niks toe aan de eigenlijke gameplay-ervaring. Je kan er enkel je personages wat mee opsmukken. Gelukkig kan je die zijmissies links laten liggen en beperkt je tijd in Hidden Leaf zich tot het oplossen van enkele quizvragen en het verzamelen van vlaggen binnen een bepaalde tijdslimiet. Het betere vechtwerk blijft dus centraal staan!

Zie oorspronkelijke review.

Road to Boruto is geen verplichte kost geworden voor bezitters van Ultimate Ninja STORM 4. Akkoord, de brawler-elementen zijn weer meer dan degelijk en de verhaalvertelling is subliem, maar de prijs is gewoonweg te hoog voor dit korte verhaal en de presentatie van Hidden Leaf Village voelt ook nu weer overbodig aan. Je moet dus al een grote Naruto-fan zijn om deze uitbreiding direct te kopen. De rest kan gewoon nog even wachten tot het prijskaartje zakt.

• Nog steeds meester in het vertellen van een verhaal
  • Uitbreiding van het aantal personages om mee te vechten

• Wandelsequenties in Hidden Leaf Village