Yakuza 0

Trek samen met ons op avontuur tussen de rangen van de Yakuza, zo'n drie decennia geleden!

Het is eind jaren '90. We ontmoeten een jonge Kiryu, die de rol vervult van hardhandige inner voor een lugubere woekeraar. Nadat hij een zakenman een lesje heeft geleerd, dwaalt Kiryo in Tokyo - Kamurocho - rond op zoek naar entertainment dat hij als Yakuza-lid snel vindt. Kazama, de voogd van Kiryo en rechterhand van Dojima, hoofd van één van de grotere families binnen de Yakuza, zit op dit ogenblik in de gevangenis. Er blijkt al snel een complot te ontvouwen binnen de familie om diens plaats in te nemen. Dit is uiteraard niet naar de zin van Kiryu. Het hek is helemaal van de dam wanneer de zakenman nog eens vermoord blijkt te zijn, en de schuld op de schouders van Kiryu valt.

We ontmoeten niet alleen Kiryu, maar ook Goro Majima die een aparte verhaallijn doorloopt, maar zijn avontuur moet je zelf ervaren.

Het mag gezegd worden dat de verhaallijnen van deze maffiosi zeer meeslepend en intrigerend zijn, en daarenboven goed in beeld gebracht worden. Zoals we al kunnen raden is er een heuse hiërarchie binnen de Yakuza, en dat is helemaal geen lachertje! Zowel Kiryu als Goro Majima komen zichzelf tegen en durven ook hun beweegredenen in vraag stellen. Hierdoor krijg je een bepaalde sympathie voor deze figuren uit de onderwereld.

Gameplay - Lineaire Open Wereld

Deze game kan je beschrijven als een lineaire open wereld. In de spelwereld heb je toegang tot alles wat het gebied te bieden heeft zoals restaurants, karaokebars, supermarkten, enz. In deze laatste type winkels kan je bijvoorbeeld voeding kopen die je kan gebruiken tijdens gevechten wanneer je levensbalk het hard te verduren krijgt. Daarnaast kan je er items aanschaffen die je soms nodig hebt voor bepaalde queesten. Los van het open wereld aspect, word je subtiel bij de hand genomen om voortgang te maken in het verhaal. Op die manier zijn er bijvoorbeeld bepaalde gebieden ‘gesloten’. Wanneer je deze zou betreden keert het hoofdpersonage zich om en zegt hij dat er nog iets anders moet gebeuren.

Tijdens je tochten zal je ook andere personages tegenkomen die je wel of niet kan helpen. Zal je een filmploeg uit het slop helpen, of die kleine jongen zijn game terug bezorgen? Dat kies je allemaal zelf. Bij sommige personages zal je vriendschapsmetertje ook stijgen. Wanneer die vol is, heeft dat personage iets in petto voor jou!

Deze game heeft ook een licht RPG-gehalte. Kiryu heeft bijvoorbeeld drie verschillende vechtstijlen, die je elk apart kan opwaarderen. Om dat te doen heb je Yen nodig. Ligt de ene vechtstijl je net iets beter, dan kan je daar veel in investeren. Ook heeft blijkbaar iedereen het op jou gemunt in deze game: Yakuza, jeugddelinquenten, mannen in zwarte kleding … Wanneer je je een weg zoekt doorheen de stad zullen velen van deze je achtervolgen en jou uitdagen tot een gevecht. Het is aan jou om de correcte vechtstijl te hanteren, de juiste combo's uit je mouw te schudden, en op die manier wat geld te verdienen. Het verdiende geld is afhankelijk van je gevecht: je ontvangt bonussen wanneer je niet geraakt wordt, en zelfs wanneer je een vijand op een bepaalde manier afmaakt. Het mag gezegd worden dat het geweld vrij expliciet is. Al is het wat onrealistisch wanneer je een motor gebruikt om je vijanden tot pulp te slaan, en vervolgens nog verder kan beuken met de stukgevallen onderdelen.

De verhaaldelen van deze game behoren tot het hoogste goed. De animaties zijn schitterend weergegeven en dragen zeker bij tot de sfeer die de game uitstraalt. Jammer genoeg gaat het bergaf wanneer de verhaalvertelling in-game gebeurt. Hier komen de zogenaamde stills en het rare gegrom van de personages naar boven. Met dat gegrom bedoelen we die typische kreten en uitlaten van Oosterse krijgskunstenaars die je ook wel eens hoort in bepaalde B-films met Bruce Lee. Het visuele design blijft bovendien op datzelfde niveau tijdens de gameplay: flets, niet gedetailleerd en met de zogenaamde onzichtbare muren. Een analoge conclusie kunnen we maken omtrent het audiogedeelte van de game: tijdens de verhaaldelen dik OK, daarnaast toch wat minder.

Met deze Yakuza 0 worden we in de Yakuza-wereld van eind jaren ’90 gegooid. De game straalt zeker een specifieke charme en sfeer uit, vooral wanneer je beseft dat de verhaalvertelling een groot deel van de game inneemt. De gameplay op zich is zeker niet slecht, doch zien we niets nieuw. Op zich blijft dit een vermakelijke game die je enkele tientallen uren bezighoudt!

• Stevig verhaal

• Visueel en auditief te wisselend

9.5/10