Chime Sharp

Muzikale games hebben me nooit echt aangesproken. Puzzelgames behoren daarentegen wel tot mijn favoriete genres. Met Chime Sharp botste ik dus op een serieus dilemma. Mijn gebrekkige muziekkennis laten doorwegen, of de passie voor complexe puzzels het voordeel van de twijfel geven?

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Aangezien er geen verhaal is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Gameplay


De kern van Chime Sharp bestaat uit het creëren van blokcombinaties van 3x3. Van daaruit kan je verder bouwen, want spectaculairdere creaties leveren bonustijd en dus een verhoogde score op. In het begin zijn vijf van de zestien levels beschikbaar om je in te verdiepen en elk van deze muzikale hoogstandjes wordt aan het aantal beats per minuut (bpm) gecatalogeerd. Amper zestien levels zou je nu denken, maar per level zijn er vijf verschillende opdrachten, gaande van de makkelijke Practice-modus tot de veel uitdagendere Challenge die pas wordt vrijgespeeld nadat je minstens 60 % in de vorige modi hebt behaald.

De eerste keer dat je het spel opstart hoef je niet meteen een zakdoek boven te halen als je er geen bal van begrijpt. Ondergetekende werd namelijk ook door een gevoel van onmacht overvallen, want er gebeurt van alles in die initiërende Practice-omgeving waarvan niets nada noppes wordt uitgelegd. Eén ding is meteen duidelijk: het puzzelgedeelte van de game bestaat uit een uit de kluiten gewassen Tetris-variant. Complexere blokjes, waarbij onderlinge logica aanwezig is maar symmetrische opbouw ver zoek, vliegen je rond de oren en het enige dat je uit de informatiepagina wijzer wordt, is de uitleg in verband met de 3x3-vormpjes. We gaan dus, grappig toch, al puzzelend aan de slag …




Ieders eerste bezorgdheid zal wellicht het vormen van die zogenaamde Quads zijn. Die 3x3-blokken zijn de minimale vereiste om de scoreteller in gang te zetten, maar daarnaast zijn er, zo ontdek je gaandeweg, heel wat andere factoren waarmee je best rekening houdt. Zo heeft die vereiste 60 %, om naar een volgende modi te promoveren, te maken met het speelveld. Je moet trachten zo weinig mogelijk openingen tussen je blokjes vrij te laten, want daarmee daalt je percentage. Bovendien moet je onder tijdsdruk presteren, aangezien combo’s maar enkele seconden actief blijven en daarna stilvallen. Geen enkele combo meer in opbouw? Zeg maar vaarwel tegen je Multiplier, en een hoge score behalen is ook net een pak moeilijker geworden.

Ik heb nog geen woord over het muzikale aspect gerept, en mijn afwezige affiniteit met de wondermooie kunstvorm zit daar ditmaal voor niets tussen. Het duurt gewoon even voor Jan Modaal doorheeft waarom dit een muzikaal puzzelspel is. Tijdens het puzzelen loopt er namelijk een soort elektrische golf over het spelbord. Telkens van links naar rechts, zichzelf herhalend tot in het oneindige. “Waarom?” hoor ik jullie denken … Omdat het spelbord eigenlijk de partituur voor de muziek is natuurlijk! Zo logisch is dat niet, even ironisch antwoorden, maar het houdt wel perfect steek. Elke combinatie die je scoort, wordt in muziektaal omgetoverd en zo verandert het ritme van de muziek die je tijdens het puzzelen krijgt voorgeschoteld. Hoogstaand is die muziek niet, maar opzwepend en een tikkeltje enerverend op spannende momenten zeker wel.

Zijn er overigens competitief ingestelde spelers in de zaal? Het hoofdmenu werd door de ontwikkelstudio terecht heel sober opgesteld, want naast de vaakst gebruikte Play-knop zijn er enkel zogenaamde Extras en Leaderboards. Wie zijn PSN-gebruikersnaam dus in die tabellen wil krijgen, kan per level proberen om een topscore neer te zetten. Het verlengt de herspeelbaarheid een tikkeltje, maar eigenlijk niet zo overdreven veel. Eenmaal je dit spel hebt uitgespeeld, ga je het wellicht vrij snel van je console wissen. Voor € 9,99 mag dat, want je hebt toch een tiental uur spelplezier gehad.

Graphics & Sound


Grafisch kan je een puzzelgame amper beoordelen. Chime Sharp gebruikt een sober kleurenpallet en alles wordt netjes op je scherm getoond, maar ook niet meer dan dat. Vooral het auditieve gedeelte is van groot belang, en daarin blinkt ontwikkelaar Ste Curan echt uit. Wat jij als speler presteert heeft een directe invloed op hetgeen je gehoorgang binnendringt, en vooral op spannende momenten is het bijna letterlijk bibberen en beven. Wanneer je nog enkele seconden op de klok hebt staan en het game-over-gevoel je stilaan overvalt, wordt het puur genieten dankzij de opzwepende tonen die telkens sneller en sneller weerklinken. Als je je dan alsnog met een vette combo extra tijd kan kopen, oef, maar anders … Tjah, dan probeer je nogmaals natuurlijk.



Conclusie


Chime Sharp is een upgrade van het in 2010 verschenen Chime. Destijds scoorde het basisspel erg goed en ook deze gepimpte remake mag er zijn. Een woordje uitleg hier en daar zou op zijn plaats zijn, maar voor de rest mag je wel op-en-top puzzelactie verwachten. Koppel hier natuurlijk popsongs aan die vreselijk vals weerklinken als je slecht speelt, en je hebt een AAA-topgame te pakken, want de aanwezige muziek zal je nooit in een dansend feestbeest transformeren. Als je dat echter door de vingers kan zien, is dit een amusant spelletje dat je als muziek- en puzzelliefhebber zeker eens moet uitproberen.

Pluspunten


  • Complexe Tetris-variant
  • Spannende momenten
  • Uitdaging verzekerd


Minpunten


  • Te weinig uitleg
  • Vaak flauwe muziek




Reviewer: MCox

Score

Verhaal
7.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
9/10
Duur
7/10

Chime Sharp

Release
di 21 feb, 2017
Genre
Puzzel
Platform
ps4
Uitgever
Chilled Mouse
Ontwikkelaar
Chilled Mouse

Score

Verhaal
7.5/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
9/10
Duur
7/10