Human Fall Flat

Human Fall Flat is een puzzelgame die het vooral moet hebben van zijn eenvoud. Iets te eenvoudig, of best te pruimen? Dat lees je hier!

Gezien het ontbreken van een verhaal krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

Human Fall Flat is een excentrieke puzzelgame. Je neemt bezit van een kereltje dat wel erg onderhevig is aan het zogenaamde ragdoll-effect. We denken dan aan games zoals Octodad, of bepaalde passages van Goat Simulator. Het is voornamelijk de bedoeling van het mannetje om zijn weg te vinden doorheen verschillende omgevingen door te klauteren en te springen om uiteindelijk het einde van de levels te halen. Veelal moet je slechts enkele hindernissen overwinnen die een koud kunstje vormen voor een Nathan Drake of een Lara Croft, maar hier moet je je al focussen als je de simpelste bewegingen uit je mouw wil schudden.

Je zal niet alleen gebruik moeten maken van je beperkte capaciteiten, je zal eveneens je hersencellen moeten aanspreken. Op zich valt het wel nog mee hoor, we hebben al moeilijkere puzzelgames verteerd. Concreet bestaan de levels uit zwevende platformen. Bereik je het einde van zo'n level, dan laat je je gewoonweg vallen op het volgende. In deze levels zal je zoals eerder gezegd enkele hindernissen moeten overwinnen. Zo moet je onderweg gebruik maken van drukknoppen, kistjes, en zelfs treinwagons en kranen die je enkel vindt op bouwwerven.

Grafisch en auditief hinkt deze game achterop, vooral als je ziet welke puzzelgames er al beschikbaar zijn. Toch bezit het kereltje dat je bestuurt en zijn omgeving een zekere aantrekkingskracht. Waarschijnlijk zijn de graphics simpel gehouden, omdat je acties per definitie ook vrij rudimentair zijn. Het geluid is ook simpel gehouden, dus dat past perfect bij de setting. We horen af en toe een pianodeuntje op de achtergrond, waarschijnlijk om je hersenactiviteit te bevorderen. Een pluspunt gaat naar degene die de instructievideo's insprak, die de humor op een droge manier weergeeft, en dat kunnen we bij Playstationclan wel smaken.

Voor een kleine vijftien euro kan je Human Fall Flat aankopen in de store. Naar onze mening net iets te prijzig, want de puzzels zijn op zich iets te snel opgelost. Je kan ook voor die platinum gaan, maar dan zullen je hersenen af en toe overuren moeten kloppen. Al bij al een degelijke puzzelgame, die het vooral heeft van zijn eenvoud.

• Gameplay/Audio/Graphics passen perfect bij elkaar
  • Af en toe een streepje droge humor

• Puzzels iets te simpel