Utawarerumono: Mask of Deception

Utawarerumono heeft een rijk stripverhaal- en gameverleden. Deze Mask of Deception kwam initieel uit voor de PS3. Hoe goed wij deze grafische novelle konden lezen, kom je hier te weten!

Je ontwaakt op vreemde wijze ergens in een tent, met weinig meer dan een hospitaaloutfit om je heen. Niet ver van jou bemerk je een knap jong meisje. Omdat je niet goed snapt wat er aan de hand is, grotendeels omwille van je geheugenverlies, begeef je je uit de tent. Hier ontdek je vreemde creaturen en gigantische insecten die je willen oppeuzelen. Na een schermutseling verlies je het bewustzijn en ontwaak je opnieuw in de tent. Nu merk je dat het meisje pluizige oren en een staart heeft. Een staart? Ja, een staart! Toch beslis je om hier geen aanmerkingen over te maken en neem je de klederdracht van haar aan. Het meisje vertelt jou dat haar naam Kuon is en vraagt je naar de jouwe. Aangezien je geen flauw idee hebt wat je naam is, geeft zij je een naam. Vanaf nu ga je door het leven als Haku.

Het meisje neemt je nadien mee naar het dichtstbijzijnde dorp. Het valt je op dat niet alleen haar uithoudingsvermogen, maar ook haar kracht ettelijke malen groter zijn dan die van jou, een volwassen man. Blijkbaar is dit een verschijnsel dat als normaal wordt aanzien in deze wereld. Langs de andere kant valt het op hoe minder begaafd de rest is. Zo is jouw intelligentie qua rekenen en probleemoplossend denken een pak hoger. In het dorp ontmoet je ook vele kleurrijke personages, elk met hun eigen karakter en kenmerken. Een schitterende toekomst ligt voor jou klaar, groter dan je initieel kan denken, maar ben jij daar wel klaar voor?

Utawarerumono is een grafische novelle, dus veel gameplay hoef je niet te verwachten. Je leest namelijk vele tekstkadertjes en drukt op het kruisje om progressie te maken. Gelukkig kan je ook nog op driehoekje duwen, waardoor de vele tekstkadertjes elkaar automatisch opvolgen.

Hier en daar kan je wel een beslissing nemen die het pad naar je lot beïnvloedt, bijvoorbeeld de relatie tussen andere personages, doch blijft de finale uitkomst hetzelfde. Als derde is er ook een 'action RPG'-element in de game geïntegreerd. Hier kan je op 'turn-based'-wijze komaf maken met potentiële vijanden, en je team van verschillende kleding en vaardigheden voorzien.

Utawarerumono kwam initieel uit voor de PS2 in 2006, met daarna een port naar de PSP en de PS3. De beelden hebben wel de tand des tijds doorstaan, want eerlijk is eerlijk: een grafische novelle met tekstkadertjes hoeft niet veel tierlantijntjes. De animebeelden in het begin van de game, alsook de verschillende omgevingen worden mooi belicht. De spraak die je naar het hoofd krijgt is Japans. Gelukkig gebeurt dat met bijhorende ondertitels. Een Engelstalige versie had misschien wel gemogen om het geheel aanschouwelijker (lees: westerser) te maken.

is het Westen klaar voor een grafische novelle op de PS4? Voor mij persoonlijk niet echt. Deze game heeft op verhalend vlak heel wat te bieden, maar zal dat niet kunnen overbrengen naar de 'casual gamer'. Tekstkadertjes zien voorbijkomen waarbij de protagonist klusjes in het dorp opknapt, of de typisch Japanse seksueel getinte grapjes/situaties zijn nu eenmaal iets waar wij minder gewend aan zijn. Het is misschien aanlokkelijker de animereeks te bekijken, want daar heb je nog bewegend beelden, die toch wat aanschouwelijker zijn dan een hoop tekstkadertjes. Het was misschien beter om de game of het verhaal in een zodanige vorm te herwerken dat er wat meer actie/RPG aan te pas komt, want nu slaat verveling soms toe. Je bent er wel een veertig a vijftig uur mee zoet, dus het is enkel weggelegd voor gamers die houden van lange, 'Japanse' verhalen.

• Degelijk verhaal
  • Beelden zijn up-to-date

• Te weinig gameplay