LEGO City Undercover

City Undercover is de meest recente telg uit de LEGO-familie. Deze game is echter niet gebaseerd op een film, zoals meestal het geval is, maar een eigen creatie van TT Games. Lees hier hoe wij het vonden om Chase McCain te zijn!

Rex Fury is ontsnapt en er is er maar één die in staat is om hem opnieuw te vatten! Jij bent superflik Chase McCain, een legende in de politiewereld. De burgemeester van Lego City heeft je opgeroepen om opnieuw in dienst te treden, en samen met je partner Honey jacht te maken op Rex Fury. Chase zet de achtervolging in!

Het verhaal is vrij rechttoe rechtaan, dus aan plotwendingen hoef je je niet te verwachten. Chase moet steeds undercover te werk gaan - daarom ook het 'Undercover'-deel in de titel - en zo bendes infiltreren met behulp van zijn schitterende vermommingen.

Met elke nieuwe LEGO-game is het reikhalzend uitkijken welke nieuwe features er in de game vervat zitten. Met de vorige game - LEGO Worlds - werd wel heel erg van het vaste stramien afgeweken, en met deze game komen we terug op het 'normale' LEGO-pad. En toch...

Een eerste puntje dat we als verschillend kunnen ervaren is het gevoel dat je je echt in een open wereld bevindt. Zo heb je als Chase onmiddellijk toegang tot alle delen van de stad, waarvan de map zelfs wat gelijkenissen vertoont met de vroegere GTA-mappen. Op die manier wordt het 'free roamen' wat aangemoedigd, en zal je wat meer van je pad afwijken, dan enkel en alleen naar de missiepunten te gaan om deze te activeren. Uiteraard is er in de stad meer te beleven dan enkel het verhaal. Zo kan je onder andere deelnemen aan races, free run parcours en zoveel meer.

Een tweede puntje wat je als nieuw kan ervaren zijn de zogenaamde 'bouwstenen'. We weten allemaal dat wanneer je voorwerpen vernietigt, je 'noppen' - de valuta in LEGO-games - kan verzamelen. Deze keer is dat nog net iets anders. Nu verzamel je namelijk ook bouwstenen. De bouwstenen van gewone voorwerpen hebben een kleine waarde (1 tot 5), maar her en der liggen er nog speciale verspreid die wel 1 000 of 10 000 steentjes waard zijn. Waarvoor heb je deze nodig? Wel, in de stad zijn er verschillende punten waar je 'superbouwsels' kan maken. Deze gaan van een bouwwerk waar je voertuigen kan oproepen tot hele grote bouwwerken zoals bruggen en standbeelden. Het spreekt voor zich dat je hiervoor vele bouwstenen moet neerleggen, dus het is aan jou om ze ook zoveel mogelijk te verzamelen. Soms zal je ze ook nodig hebben om verder te raken in een missie, of om deze zelfs te kunnen starten.

Het derde en laatste puntje dat we toch wel als 'niet klassiek' kunnen interpreteren, is dat je steeds als Chase aan de slag gaat. In de meeste LEGO-games zal je verschillende personages tot je ter beschikking hebben, en elk met hun unieke vaardigheden. De insteek is in deze game anders. Chase beschikt namelijk over verschillende types uitrusting. Zo kan hij zich als een dief verkleden, die geblokkeerde deuren kan openen, of een mijnwerker, die in staat is om enorme rotsen te verpulveren of dynamiet te plaatsen. Moeilijk wordt het echter nooit om voortgang te maken in de puzzels, want hierbij zien we toch enkele dingen uit de vorige games terugkeren. Zoals Batman die zijn detectivevaardigheid start, de platformen waar Quicksilver over kan lopen, of de lenigheid van Legolas zien we hier duidelijk in terug.

Verder speelt deze game als een normale game uit de franchise: voorwerpen kapotmaken om er nieuwe uit te maken, het verzamelen van noppen om voertuigen en personages mee vrij te kopen, het activeren van de rode stenen, etc.

De beelden die we krijgen in deze City Undercover zijn opnieuw zoals we ze gewend zijn van LEGO. Tussenfilmpjes van hoge kwaliteit, en zeer degelijke gameplaybeelden. Zoals steeds wordt hier ook de humoristische kaart getrokken, en dat kunnen we enkel goedkeuren.

LEGO Worlds was een game die van het vaste LEGO-pad afweek, maar met deze City Undercover voelen we ons terug in een vertrouwde omgeving. Enkele nieuwe insteken en het gevoel dat je wel heel veel vrijheid hebt in de wereld - de stad die eigenlijk dienst doet als hub - zorgen ervoor dat deze City Undercover opnieuw de moeite waard is. Voor het verhaal hoef je deze niet te spelen, maar voor de humor des te meer. Elke LEGO-fan weet ook dat je avontuur nog niet ten einde is als je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, want er valt nog zoveel te rapen.

• Grafisch goed
  • Humor

• Vergeetbaar verhaal/verhaal voor de jongsten onder ons