FlatOut 4 Total Insanity

De vorige FlatOut (3) was niet bepaald een topper. Doet de vierde FlatOut het beter? Dat lees je hier.

FlatOut 4 is een echte arcaderacer met weinig franjes. Gas geven, remmen, sturen en zo meer doe je net zoals de meeste conventionele racegames. De game onderscheidt zich echter van andere arcaderacers met zijn te gekke minigames en het gebrek aan regels tijdens de traditionele races. Het 'destruction derby'-gehalte is dan ook hoog bij deze game en de vergelijking met Carmageddon: Max Damage is dan ook snel gemaakt.

In het hoofdmenu kan je kiezen uit de carrièremodus, Flatout mode of de on- en offline multiplayer. De carrièremodus is verdeeld in drie onderdelen, die overeenstemmen met drie wagenklassen: derby (schrootwagens), sport/muscle cars en 4x4. Je speelt ieder onderdeel vrij door een wagen te kopen van die bepaalde klasse. Geld verdien je dan weer door deel te nemen aan verschillende race-events en ergens bovenaan te eindigen. Gamers die op zoek zijn naar een klassieke race-ervaring, komen hier zeker aan hun trekken.

De events nemen plaats op 20 verschillende tracks waar je het opneemt tegen elf andere racepiloten die net als jij als eerste over de eindmeet willen rijden. Ze doen er ook alles aan om dat doel te bereiken, dus bereid je maar voor op drie hevige rondes waar er niet gekeken wordt op een botsing meer of minder. Iedere botsing met een tegenstander of met iets breekbaar in het decor, levert je trouwens een boost op voor je nitrometer. Let wel op dat je niet te vaak botst, want als je teveel schade hebt geleden, kan de race vroegtijdig voor je aflopen.

Naast de carrièremodus is er ook nog de Flatout mode die bestaat uit een reeks gekke stuntgames, Destruction Derby, Keep the Flag en Assault Mode. De laatste is een klassieke race waar je extra punten scoort door schade toe te brengen aan je tegenstanders. Ik heb mij het meeste geamuseerd met de Destruction Derby events, waarbij je in een grote arena mekaar aan flarden moet rijden.

Dit alles kan je ook in een multiplayer-omgeving spelen, zowel offline als online. De gekke stuntgames lenen zich goed voor het couch co-op formaat. Denk hierbij aan allerlei variaties op de klassieke partygames, zoals bierpong, golf, bowling, enzovoort. Persoonlijk ben ik hier geen grote fan van.

De grafische kwaliteit is van hetzelfde niveau als Carmageddon: Max Damage, niet bepaald up-to-date, maar bij een game als deze is dat niet het belangrijkste verkooppunt. De soundtrack bevat weinig boeiende nummers en valt eerlijk gezegd wat tegen. Hier hadden ze meer moeten mee doen. Het geluid van metaal op metaal, de brullende motors en opstijgend grind zijn dan wel weer te smaken.

In het kort is FlatOut 4 Total Insanity een vermakelijke game die voor iedere racefanaat wel iets in huis heeft. Na de mindere FlatOut 3 keren de makers terug naar de klassieke formule, met een mix van klassieke races en absurde stuntgames. Heb je even zin in hersenloze fun, dan is deze iets voor jou.

• Arcade fun
  • Stukken beter dan FlatOut 3

• Verschil tussen de verschillende wagenklassen is miniem