Resident Evil 7

Capcom wist al enkele jaren niet meer te overtuigen met gelijk welke Resident Evil-game, maar was vastbesloten de menigte terug over de schreef te trekken met Biohazard. Een horrogame voor een keer in first-person perspectief én met VR optie? Een pamper hadden we net niet nodig om de review te schrijven, maar lees gerust even voor alle zekerheid met het licht aan om ons verdict te weten te komen.

Het verhaal uit de vorige Resident Evil-games kan verwaarloosd worden bij de aankoop van deel zeven. Zo is er, op het eerste zicht, geen link met de vorige titels en krijgen we het helse avontuur te beleven van een zekere Ethan. De jongeman wist zijn vriendin te verliezen die drie jaar geleden spoorloos uit zijn leven verdween. Tot die ene videoboodschap op zijn computer binnenkomt… Mia spoort Ethan aan haar niet te komen zoeken, maar tot beter weten in, spoor je haar toch op en ben je bereid haar uit de nood te helpen. Locatie van verdwijning? Een akelig huis vol smerige ingewanden, restanten van lichamen en veel piepende deuren…

Na een korte introductie, eentje die spelers van de demo meteen ook zullen herkennen, maken we kennis met de familie Baker. Vader, moeder, zoon en grootmoeder (die levenloos in een rolstoel er alsnog in slaagt je de stuipen op het lijf te jagen door vaak tevoorschijn te flitsen) vormen de meest geschifte familie. Als missie moet jij niet alleen uit hun klauwen zien te ontsnappen, je moet ook het mysterie van de familie zien te ontrafelen en zodoende je vriendin redden. Wat je vervolgens staat te wachten is een rollercoaster aan spanning, waarbij gevaar om elke hoek loert en de geheimen met mondjesmaat worden gelost.

Het grootste verschil met de vorige Resident Evil-games is niet meteen het verhaal, maar vooral de gameplay. Het perspectief werd niet alleen omgeschakeld naar first-person, vooral met het VR-gedeelte in het achterhoofd, maar ook het spelen zelf is minder actievol geworden en berust meer op het echte gevoel van overleven in een betere horrorfilm. Zo is het even wachten tot je je eerste wapen in handen krijgt, niks meer dan een mes, om dan iets later over te gaan naar een pistool en als je dat wil zelfs een shotgun en grenade launcher. Je maakt het jezelf ook zo moeilijk als je zelf wil in Resident Evil 7. Het huis van de Baker-familie kent heel wat geheimen, maar ook diens inwoners zien je niks liever dan dood. Het komt er dus op neer om alle materialen goed bij te houden en ammo, potions en meer slechts op te gebruiken wanneer het echt nodig is. Ben je niet bang van wat rond te neuzen, dan kan je heel wat te gebruiken items vinden en zo zelf extra ammo en potions aanmaken. Niks nieuws onder de zon voor de ervaren Resident Evil-spelers, maar hoe verder je de game zal ontdekken, des te meer je zal beseffen dat je af en toe van je pad zal moeten afdwalen om het effectief te overleven.

Grafisch is Resident Evil 7: Biohazard geen hoogvlieger en bij veel actiemomenten zal je vaak de indruk hebben dat het minder angstaanjagend is dan met de VR-bril op. Het geluid, gaande van een piepend deurtje tot de voetstappen van een vijand, kan echter bijna niet beter. Combineer je dat met de vele schrikmomenten én beschik je over genoeg wilskracht om het effectief met de PlayStation VR te spelen, dan zal dit het beste horrorspel zijn uit het reeds bestaande aanbod.

Resident Evil 7: Biohazard zorgt voor een frisse wind in de franchise en bouwt verder op het succesvolle elan van andere horrorgames, waaronder Outlast. De game kent dan ook een sterke schrikfactor, waarbij vormgeving, geluid en verhaal als totaalplaatje alle lof verdienen. Wie daarenboven de game met de PlayStation VR durft spelen, zal er des te meer van ‘genieten’. Het enige echte jammere is voor ons niet alleen dat het niveau van de game ietwat zakt naar het einde toe, maar dat je zonder jezelf echt op te jagen na vier uur op de teller reeds bijna het einde hebt bereikt. Wetende dat de DLC dan nog eens 10 euro per stuk kost, kunnen we niet anders dan dit feit te veroordelen.

• Spannend van begin tot einde
  • VR-modus goed uitgewerkt

• Korte speelduur/dure DLC