Final Fantasy XIV: Heavensward

Final Fantasy XIV: Heavensward

Final Fanatsy XIV is na twee jaar eindelijk toe aan zijn eerste uitgebreide expansie. Wat voegt Heavensward allemaal toe aan het portfolio?

 

Een verhoogde level cap van 50 naar 60, 3 nieuwe “jobs”, en een schiplading aan nieuwe inhoud waaronder een 50-uur durende campagne. Bovendien vindt het nieuwe scenario plaats in negen nieuwe gebieden zoals de weide hemel in The Sea of Clouds en de ijzige regionen van Coerthas Western Highlands, die 50 tot 100% groter zijn dan de bestaande regionen, wat wel eens nodig kan zijn met de toevoeging van vliegende transportmiddelen.

I believe I can fly


Voorheen konden inwoners van Eorzea zich enkel verplaatsen met aan-de-grond-gekluisterde vervoersmiddelen, waaronder de chocobo's en een hele resem aan andere dieren. Heavensward voegt hier onder andere de gevleugde chocobo's en griffioenen aan toe. Ook sommigen van de bestaande "rijtuigen" zullen een vliegende versie kennen in de uitbreiding. Zo levert het een komisch zicht om de dikke chocobo's te zien opstijgen. Bovendien kan je nu een Free Company workshop creëren waar je kan bouwen en knutselen aan je eigen luchtschip. Wie wil er kapitein Hook zijn? Het hele vliegen zal zich helaas beperken tot de negen nieuwe gebieden; in de bekende regionen blijf je aan de grond gekluisterd.




Deze extra dimensie in bewegingsvrijheid kan natuurlijk een nefast effect hebben op de pret. De ontwikkelaars moeten er in hun gamedesign rekening mee houden dat je in theorie gewoon over de vijanden heen kan vliegen. Gelukkig heeft men deze potentiële hinderpaal kunnen overwinnen op twee manieren. Enerzijds is het niet direct mogelijk om te vliegen, en moet je de gebieden eerst vanaf de grond verkennen. Anderzijds slaagt men erin, dankzij het slim plaatsen van de tegenstanders en dankzij het bouwen van de omgevingen met verticaliteit in gedachten, om het game toch nog uitdagend te houden.

Kies je job verstandig


Alle bestaande jobs worden voorzien van nieuwe vaardigheden, maar de voornaamste uitbreiding is de toevoeging van drie nieuwe klassen. De Dark Knight (nee, niet Batman), de Astrologian en de Machinist zijn de drie nieuwe - sterk uiteenlopende - jobs die aan het conto worden toegevoegd. De Dark Knight hanteert zowel een groot zwaard als magische spreuken, en kan gerust als massieve tank geklasseerd worden. De Astrologian beschikt dan weer over een dek Tarot kaarten die elk een speciaal effect bezitten. Doordat je deze kaarten willekeurig trekt weet je helaas niet op voorhand welk effect je zal activeren, een beetje zoals Claptrap in Borderlands: The Pre-Sequel. Bovendien kan je bij deze Astrologian switchen tussen de daglicht-gerelateerde White Magic krachten en de nachtelijke Scholar vaardigheden. De Machinist, ten slotte, hanteert een arsenaal aan wapens, die je moet activeren met een combo om de munitie te herladen en op die manier blijft hij op een "veiligere" afstand van zijn vijanden.  Deze Machinist kan bovendien de focus leggen op het uitdelen van schade met zijn Gaus Barrel vaardigheid, maar dat betekent dat hij ondertussen stationair blijft.



A Game Reborn


Toen Final Fantasy XIV voor het eerst uitkwam, was er een dooie muis geboren. De servers werden zelfs even offline gehaald en geherlanceerd als A Realm Reborn. Twee jaar later ziet het er naar uit dat er een volwaardige MMORPG ontstaan is, die nu zijn eerste massieve expansie krijgt. Abonnees krijgen op deze manier een enorm overtuigende reden om hun lidmaatschap nog wat te verlengen en verder te vertoeven in dit typische Final Fantasy universum. Bovendien is er nu een bundel beschikbaar waarbij je de originele game én de uitbreiding tegelijk kan aanschaffen.


Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn
Release
ma 14 apr, 2014
Genre
MMORPG
Platform
ps3 ps4
Uitgever
Square Enix
Ontwikkelaar
Square Enix

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn kopen?