DIRT 4

Racefanaten, verenigt u! De tijd waarbij game-ontwikkelaars een populaire naam achter hun spel moesten kleven om succes te oogsten is voorgoed voorbij, RIP Colin McRae, en daar is DiRT 4 het mooiste bewijs van. Waarom de game een absolute must-have is, lees je in onze review.

DiRT 4 kent dan misschien wel geen verhaal, het heeft genoeg modi in huis om elke casual én hardcore racer voor uren aan zijn of haar televisie gekluisterd te houden. Beginnen doe je door aan de hand van een introductieritje de basis uitgelegd te krijgen. Een gemakkelijk parcours en excellente co-piloot zorgen voor de perfecte introductie tot de DiRT Academy, een voorproefje op alle lekkers dat nog komen zal. In de 'DirtFish Rally School' kan je ervoor opteren om testen af te leggen en je vaardigheden als rallypiloot (indien nodig, de academie is niet verplicht) bij te schaven om vervolgens over te gaan naar de carrièremodus.

Hier zal je het meeste van je tijd spenderen en tevens niet alleen met rallywagens, nee, DiRT 4 combineert verschillende racedisciplines die het in eerdere games wist te introduceren om voor elk wat wils te zorgen. De ganse opzet is eenvoudig: als beginnend piloot beschik je over weinig brevetten en begin je onderaan de ladder door een eigen team van weinig ervaren constructeurs samen te stellen. Ook je voertuigkeuze is beperkt, tot je de nodige centen weet binnen te rijven. Weet je races te winnen of gewoonweg het podium te behalen, dan scoor je de nodige extra’s om niet alleen je voertuigonderdelen te versterken of nieuwe auto’s aan te schaffen, maar ook je team te versterken. Race per race kan je zo de top behalen, andere rijbewijzen scoren en met andere disciplines aan de slag gaan waaronder rally met klassiekers of zelfs met buggy’s. Hierdoor krijg je de nodige afwisseling en kan je tevens genieten van races die tot in de perfectie zijn uitgewerkt.

Wie naast de carrièremodus nog op zoek is naar extra raceplezier, kan altijd meedoen aan de 'community events' die door Codemasters worden opgezet. Het onlineluik van DiRT 4 werkt zeer goed, al is het soms wachten op goede matchmaking. Tijdstip van gamen is dus van belang wil je kans maken om enkele leuke races te vinden. Als laatste is er dan ook nog de 'Joyride'-modus waarin je, de naam geeft het al weg, het varken mag uithangen en volle gas mag geven op bepaalde parcours. Deze modus is weggeplukt uit 'DiRT: Showdown' en geminimaliseerd tot het omver rijden van gekleurde pallets om binnen de tijd de nodige score te behalen of time trial waarbij je ook strafseconden kan oprapen door bochten af te snijden. Het moet gezegd zijn dat deze modus de minste is, vermits deze ook het minst is uitgewerkt. Enkel aan te raden als je alles echt al hebt gezien in DiRT 4 met andere woorden.

DiRT 4 kent weinig tot geen gebreken op vlak van gameplay en daarbij verdient Codemasters dan ook alle lof. De geluiden van de verschillende auto’s dragen bij tot het realisme en ook de co-piloten (je hebt de keuze tussen verschillende mensen en talen) weten te charmeren. Grafisch gezien presteert DiRT 4 dan wel ondermaats als we kritisch mogen zijn. De parcours kennen weinig detail, er is quasi geen animo rondom en ook het schademodel stelt teleur. Je wagen kan je perfect in de prak rijden, maar de impact blijft altijd beperkt. We hadden toch wat meer verwacht op de PS4 Pro, vooral als we weten dat andere racegames hier wel goed op weten te scoren.

Codemasters is niet de beste op de markt om voldoende buzz te creëren rond hun games, maar o wat weten ze te overtuigen met DiRT 4. De game is volledig toegankelijk voor zowel casual als de meer ervaren racefans, weet een uitstekende carrièremodus met verschillende racedisciplines af te leveren én weet daarenboven de content up-to-date te houden dankzij de 'community events'. Een aanrader tijdens deze minder drukke gameperiode!

• Carrièremodus
  • Meerdere racedisciplines
  • Audio draagt bij tot realisme