Lock's Quest

Lock's Quest verscheen bijna tien jaar geleden op Nintendo DS. Of het de moeite loont dat deze game zich begeeft naar het playstationuniversum, zochten wij voor jullie uit.

De gespeelde versie is de PS4 versie.

Heel lang geleden, in een koninkrijk hier ver vandaan, werd het mysterieuze element Source gebruikt door de Archineers om hun koninkrijk op te bouwen. Agonius, de meesterbouwer, ontdekte ook dat Source een bron van leven kon zijn. De koning zag het echter niet goed komen en stuurde Agonius weg. Die was uiteraard woedend, en in zijn woede creëerde hij de Clockworks. Dit zijn tot leven gebrachte metalen soldaten. Een oorlog tussen het koninkrijk en Agonius was het gevolg, waarbij die laatste het onderspit moest delven.

Vele jaren later spelen Lock en zijn zus Emi op het strand. Plots dagen er uit het niets Clockworks op. Met deze gebeurtenis rent Emi terug naar grootvader. Gelukkig is Lock vaardig genoeg om de Clockworks te verslaan. Eens terug aangekomen in het vissersdorp blijkt dat Emi nooit gearriveerd is. Samen met Isaiah, een Archineer die zich toevallig in de buurt bevindt, gaat Lock op zoek naar zijn zus, en vertrekt hij op een nog grotere queeste.

Het verhaal lijkt in het begin nogal rechttoe rechtaan, toch zijn er hier en daar wat plotwendingen te bespeuren. Al moet je er wel een tijdje op wachten.

Lock's Quest is een combinatie van de traditionele 'Tower Defense'-games en van het RTS-genre. Elke veldslag die je moet voeren tegen de Clockworks bestaat namelijk uit twee fasen.

Fase 1 - Bouwen

Met de hoeveelheid Source die je hebt verzameld zal je personen, of bouwwerken moeten verdedigen tegen de vijandelijke troepen. Je kan muren bouwen, maar ook schiettuigen, en je kan zelfs vallen plaatsen. Wanneer je specifieke bouwwerken naast elkaar zet, kunnen die ook een boost krijgen voor hun verdediging. Het is uiteraard de bedoeling dat je jouw verdediging zodanig opbouwt dat je in de volgende fase zo weinig mogelijk risico loopt om het gevecht te verliezen.

Fase 2 - Vechten

Wanneer de tijd om is, je Source op is, of wanneer je gewoonweg genoeg gebouwd hebt is het tijd om aan de veldslag te beginnen. Dan komen de Clockworks uit alle windrichtingen om jouw beschermeling onderuit te halen. Jouw geplaatste automatische geweren leveren de eerste vorm van defensie, maar deze bouwwerken worden op hun beurt aangevallen en na verloop van tijd ook vernietigd. Je kan dan met de Source die je nog hebt, of die je vijanden laten vallen je muren of automatische geweren weer repareren. Ook kan je ervoor kiezen om de vijanden zelf aan te vallen. In het begin van de game is dit nog te doen, maar naargelang de game vordert zal je al snel omsingeld worden. Meestal hoef je de vijanden zelfs maar een bepaalde tijdspanne af te weren, of een specifieke - meestal een sterkere 'baas' - verslaan.

Het mag gezegd worden dat de leercurve in het begin vrij vlak verloopt: je plaatst verschillende muren, geweren, vallen ... en hier en daar kan je een kereltje neerzetten. Toch gaat die curve plots de hoogte in, vooral door de karige Source die je tot je beschikking hebt. Je zal al snel doorheen je voorraad heen zitten, en dan komt het er uiteraard op aan om toch dat beetje meer tactisch te zijn.

En tien jaar oude game, die bovendien nog eens verscheen op de Nintendo DS, dat klinkt niet als muziek in de oren ... En dat is het ook niet. We krijgen een gepixeleerd scherm voor onze ogen, met veel vakjes waar je iets kan bouwen. Op zich zou dat voldoende zijn voor dit type game, maar anno 2017 zijn we wel wat meer gewend. Ook het verhaal wordt op dezelfde manier uit de doeken gedaan, maar dan nog eens vergezeld van een hoopje stills en tekstvakken. Ook zit er geen afwisseling in de soundtrack. We krijgen haast alleen '8 bit'-geluiden naar onze oren geslingerd, en dat past tegenwoordig niet meer.

Lock's Quest is een game die voor velen onder ons als gedateerd zal overkomen. Het heeft wel een leuk verhaal, en de gameplay is vrij uniek, maar toch hoort het audiovisuele design niet meer thuis in dit decennium. Wie iets extra zoekt dan enkel het 'Tower Defense'-genre, kan het eens proberen met Lock's Quest!

• Degelijk verhaal
  • Goede gameplay

• Game is gedateerd