Little Nightmares: The Depths DLC

Little Nightmares staat nu al genoteerd als een van de meest sfeervolle games van het jaar en daarom keken we met recht en rede uit naar de uitbreidingen. Of het eerste deel van de DLC net zo rijk gevuld is met creaturen recht uit je nachtmerries, kom je te weten in 'The Depths of the Maw'.

In deze The Depths DLC speel je niet meer met Six, maar met een uitwisselbaar jongetje genaamd 'The Kid'. Zijn situatie is al even benard als die van Six, want hij wordt net als zijn lotgenote wakker in een nachtmerrie. Instinctief gaat hij op zoek naar een uitweg en naar zijn redding. Helaas gaat hij de verkeerde kant op en komt hij terecht in de overspoelde diepten van 'The Maw'.

Wie deze game al heeft gespeeld, weet dat de ontwikkelaars een pluim op hun hoed verdienen voor het neerzetten van wereld die erg dicht benadert waar kleine kinderen s' nachts schreeuwend van wakker worden. Bovenop die afschuwelijke schepsels die je hebt ontmoet in de hoofdgame, stuit je deze keer een compleet ander creatuur tegen het lijf. Dit nieuwe schepsel is lichtjes gebaseerd op een persoon die de grootste angst belichaamt voor kleine kindjes en volwassenen gelijk. Een verrimpelde vrouw die naar de dood ruikt en jou steeds behandelt alsof je een kleuter bent. Een kreupel lopend creatuur dat het leven uit je wegzuigt wanneer je in dezelfde kamer zit. Je weet wel over wie we het hebben ... Juist ja, je grootmoeder! Deze keer heb je nog een extra reden om de daver op het lijf te krijgen, want deze 'Granny' heeft veel weg van een waterlijk. Kom hier, dat ze je een knuffel geeft!

De game bleef in de eerste plaats een erg rudimentaire platformer, maar het wist wel aangenaam te verrassen met creatieve manieren waarop je de omgeving moest gebruiken om vordering te maken. Dat is in deze uitbreiding niet anders. Ook nu moet je intuïtief je omgeving aftasten op zoek naar een opening naar een volgende ruimte. Deze keer moet je vooral spelen met het watergehalte in deze verzopen gebieden. Zo kan je bijvoorbeeld het waterniveau even laten zakken om bepaalde voorwerpen te rangschikken tot een eenvoudige brug. Anderzijds kan je het waterniveau manipuleren om bepaalde tunnels bereikbaar te maken. Daarnaast krijg je vooral dezelfde principes als in de hoofdgame, waaronder de mogelijkheid om een beetje licht in de duisternis te brengen. Dat is nu geen klein theelichtje, maar een heuse zaklamp. Dat helpt wel, want hier en daar lijkt deze DLC iets donkerder.

Little Nightmares werd in de eerste plaats geprezen om de "sfeervolle" setting. Al is sfeervol misschien een verkeerd gekozen woord, want wie de sfeer in deze game wel kon behagen, daar scheelt iets mee. De angst droop van je scherm wanneer Six oog in oog stond met een van die vadsige schepsels, en de hele thematiek straalde gewoon beklemdheid en vrees uit. Wie kan er zeggen dat hij of zij onberoerd bleef toen Six door een gigantische stapel schoenen zwom? Een stapel schoenen die duidelijk de aanwezigheid van een massagraf suggereerde! Die hoge vorm van creativiteit wordt in de eerste plaats behouden, maar na het verhaal van Six zijn we er een beetje aan gaan wennen. Nu kom je terecht in een donker, open riool dat krioelt van de bloedzuigers en compleet van licht is verstoken.

Deze DLC doet wat de hoofdgame heeft gedaan: imponeren met een enge, beknopte horrorwereld die je bij de keel grijpt met veelzeggende stillevens. Je wil er zeker en vast niet in wakker worden. Ontsnappen voelde zelden zo dwingend! Niettegenstaande is het spijtig dat deze DLC apart wordt verkocht zo kort na de originele release. Je moet eigenlijk stellen dat deze DLC gerust kon doorgaan als een extra leveltje voor Six, want na een half uur ben je aan het einde. Och ja, zolang de kwaliteit hoog blijft zullen we niet te veel klagen, deze DLC aan iedereen aanraden die deze game bezit, en hoopvol uitkijken naar de volgende uitbreiding.

• Al even "sfeervol" als de hoofdgame
  • Intuïtieve platformer
  • De enge 'Granny'