Ghost Blade HD

Herinner jij je nog die tijd waar arcadekasten winkelcentra sierden en er nog tal van 'shoot’em up'-games werden gespeeld? Die tijd is helaas voorbij, maar gelukkig voor de SHMUP-fans kunnen zij nu met Ghost Blade HD aan de slag op hun geliefde thuisconsole. Wist deze game de tand des tijds te doorstaan?

Bij het opstarten van Ghost Blade HD zal je meteen in de actie worden geworpen en, zoals de naam van het genre prijsgeeft, constant zitten schieten om alle vijandige schepen aan diggelen te knallen. Van een verhaal is er dus weinig sprake, al heeft de ontwikkelaar wel een beetje prijsgegeven. Tienduizend jaar geleden werd Shira, een AI, gebouwd om de inwoners van planeet Mars te beschermen. Deze AI werd echter, naarmate de tijd vorderde, meer en meer vijandig waarna de inwoners van Mars een beroep moesten doen op het 'Earth Defense Force' (kortweg EDF genaamd). Zij hebben hun beste piloten op Evil Shira afgestuurd en jij krijgt de eer om in een van hun schepen te kruipen, de ruimte in te vliegen en de AI te verslaan voordat ze een bedreiging wordt voor het universum.

Ghost Blade HD geeft je de keuze over drie vrouwelijke piloten die elk hun eigen schip (en bijgaande vaardigheden) hebben. De ene zal grotere laserbollen kunnen afschieten, de ander zal niet alleen voorwaarts, maar ook zijwaarts vijanden kunnen raken en noem maar op. Dankzij de vijf levels, met elk telkens een eindbaas op het einde, en verschillende moeilijkheidsgraden zal je voor minstens een kwartiertje zoet zijn. Ghost Blade HD is echter geen gemakkelijke SHMUP en zal veel concentratie van je eisen. De vijandige kogels ontwijken zal een uitdaging zijn op gelijk welke moeilijkheidsgraad en zelfs de vijf levels uitspelen met het beperkt aantal levens is in het begin lastig. Oefening baart kunst, zeggen ze dan, en zo kom je toch snel aan een tweetal uurtjes voordat je vlekkeloos (als beginner) de game kan uitspelen. Lukt het je echt niet, is er ook nog altijd de optie om samen met een tweede speler de uitdaging aan te gaan. Wie dan weer denkt met Ghost Blade HD voor uren zoet te zijn, zit er helaas naast. SHMUP-fans zullen de vijf levels in een kwartier doorvliegen en zich moeten richten op de online leaderboards. Wat meer levels mochten dus gerust aanwezig zijn.

Wie Ghost Blade HD voor het eerst zal aanschouwen, zal de typische SHMUP-stijl meteen herkennen. De graphics zijn niet wonderbaarlijk, maar zoals uit de tijd van de NEOGEO, en net dat zorgt ervoor dat de game ook zo heerlijk speelt (aan 60 fps zonder drops). De bijgaande muziek verhoogt het retrogehalte, wat het voor fans van het genre een echte must-have maakt.

Ghost Blade HD is een van de weinige SHMUP-games die op console weet te verschijnen en daar moeten niet alleen fans blij om zijn. Toegegeven, vijf levels zijn te weinig voor een game van net geen €9, maar de optie om met twee te spelen compenseert dit gelukkig nog ietwat.

• Snelle actie
  • Twee-speler modus

• Te weinig levels