This is the Police

In This is the Police ben jij de wet, heb jij het voor het zeggen in het Freeburgs politiekantoor. Of deze game de moeite waard is, dat lees je hier.

Jij bent politiecommissaris Jack Boyd die, onder dwang van de burgemeester, op pensioen moet gaan. Jack heeft echter wat financiële problemen, waardoor hij wel een spaarpotje kan gebruiken. Daarom wil hij zijn laatste 180 dagen nuttig besteden en zoveel mogelijk geld verzamelen, zijn doelstelling is $ 500.000 te behalen tegen zijn pensioen. Hoe je dat doet, dat bepaal jijzelf.

In dit donkere verhaal zal je een heleboel beslissingen moeten nemen die invloed hebben op het verdere verloop van het spel. The Good, the Bad, and... the Ugly? De commissaris handelt met allerlei mensen, die op een of andere manier zijn pensioenfonds kunnen spijzen. Voor wat hoort wat natuurlijk, als je geld wilt  verdienen door samen te werken met de maffia, zal je regelmatig twijfelachtige beslissingen moeten nemen. Als je hen daarentegen voldoende helpt, kan je via de maffia bewijsmateriaal verkopen, gaande van drugs en wapens tot juwelen.

Je kan natuurlijk ook op een meer legale manier wat bijverdienen, door de (corrupte) burgemeester te paaien en meer loon te vragen. Denk niet dat hij zomaar akkoord gaat, want die kerel heeft ook een heleboel vreemde verzoeken. Zo krijg je al vrij snel de vraag om alle zwarte agenten te ontslaan. Doe je dat niet, dan wordt je aanvraag voor loonopslag zeker geweigerd en nemen de racistische delicten in je stad toe.

Naast je missie om geld te verdienen, moet je natuurlijk ook nog een stad veilig maken. Jij beheert het politiekorps, zorgt voor de aanwervingen en ontslagen, wie er verlof mag nemen en promotie maakt en wie naar welk spoedgeval wordt gestuurd of welke detective een bepaalde zaak moet onderzoeken.

This is the Police heeft een eerder atypische vorm van gameplay die niet bij iedereen in de smaak zal vallen. Het is zeker geen slechte game, maar na 180 dagen waar je steeds hetzelfde doet, is het wel een beetje eentonig.

Iedere dag start op dezelfde manier: je probeert je schamele wagen te starten en als je op het politiekantoor aankomt, start er een nieuwe shift. Vaak zullen er een paar agenten vragen of ze naar huis mogen gaan voor diverse redenen. De keuze is aan jou of je dat al dan niet toelaat. Als je vaak toegeeft, gaan je personeel hier misbruik van maken, maar als je te vaak nee zegt, gaat hun moraal naar beneden en gaan ze slechter presteren.

Eenmaal je dag start kijk je uit op een maquette van Freeburg. Op de maquette verschijnen op willekeurige momenten allerhande meldingen. Dit zijn meldingen van misdaden in je stad. Jij bepaalt wie er naar de plaats van delict wordt gestuurd of je kan de melding ook negeren. Naargelang de ernst van de misdaad kan je meer of minder agenten sturen. Bij zware misdaden kan zelf het SWAT-team meesturen. De goede afloop van een interventie hangt af van de ervaring van je agenten, je relatie met de maffia, je reputatie bij de burgemeester en de bendes en ook een beetje willekeur. Als het fout loopt, kunnen er agenten sterven of erger nog, kunnen er burgers sterven.

Soms krijg je ook te maken met complexe zaken waar de dader nog niet bekend is. Hiervoor kan je detectives inzetten. Zij starten een onderzoek en verzamelen bewijsmateriaal in de vorm van foto's. Jij moet deze foto's in de juiste volgorde plaatsen, pas dan kan je de dader arresteren.

Naast de normale misdaadmeldingen krijg je ook verzoeken van de burgemeester, de maffia en verschillende bendes. Zij vragen soms de aanwezigheid of afwezigheid van agenten op een bepaalde plaats. Dit kan makkelijk uit de hand lopen als je te vaak ingaat op hun verzoeken, waardoor je niet meer kan reageren op de echte misdaadmeldingen en je stad naar complete chaos evolueert.

De grafische stijl past goed bij het verhaal en de sfeer van het spel. Je krijgt geen spectaculaire of actievolle beelden te zien, maar wel een leuke stripverhaalachtige weergave van het verhaal met mooie en degelijk geanimeerde afbeeldingen. Waar het spel zeker weet te scoren is op vlak van het geluid. Met de stem van Jon St. John als Jack Boyd, beter bekend als de stem van Duke Nukem, heb je een aangename stem om naar te luisteren. Daarnaast kies je zelf welke muziek je te horen krijgt tijdens je werkdag. De commissaris heeft namelijk een platenspeler op zijn kantoor staan. Bij iedere start van de dag, kan je een plaat kiezen uit zijn collectie. Zijn muziekkeuze is wel aan de klassieke kant, maar past wel bij het verhaal en de setting.

In het kort is This is the Police een vermakelijke game. Alleen jammer dat het na een tijdje wat eentonig wordt. Hoe dichter je bij de laatste dagen van de hoofdcommissaris komt, hoe meer je je kan verenigen met Jack. Je voelt je uitgeblust en machteloos. Je laatste dagen zijn  geteld en het maakt eigenlijk allemaal niets meer uit. Om het even wat je doet, er zal altijd wel iemand zijn die niet tevreden is en je tegenwerkt, dus waarom nog moeite doen.

• Goed verhaal
  • Grafisch in orde
  • Uitstekende keuze voor de stemacteur