Assassin’s Creed The Ezio Collection

Met de eerste Assassin's Creed had Ubisoft reeds een goede IP in handen. Dat werd bevestigd bij het uitbrengen van het vervolg - AC2 - en de daarbij horende delen. Dit jaar brengt Ubi geen nieuwe game op de markt, maar wel de beroemde Ezio-trilogie. Zijn deze games, zovele jaren later, nog steeds een schot in de roos of niet? Dat kom je hier te weten!

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal


Desmond Miles is een barman waarvan je er dertien in een dozijn vind. Toch is hij ontvoerd door het mysterieuze vennootschap Abstergo, dat ogenschijnlijk de touwtjes in handen heeft van het globale politiek-economische weefsel. Desmond ontdekt via de Animus, een machine waarmee je de herinneringen van je voorouders zelf kan beleven, dat hij een afstammeling is van Altaïr Ign-La'Ahad, een sluipmoordenaar die leefde in de tijd van de vroege middeleeuwen. Desmond ontdekt ook dat Abstergo niets of niemand meer is dan de vereniging van de tempeliers, de 'natuurlijke' vijanden van de assassijnen. De tempeliers willen namelijk een soort 'vrede door onderdrukking', terwijl de sluipmoordenaars de vrije wil van de mensen koesteren. Daarnaast speelt er zich nog een andere lijn in het verhaal af, namelijk dat van de Voorlopers. Maar dat gedeelte houden we spoilervrij...



Assassin's Creed: Ezio Trilogie


Het verhaal begint wanneer Desmond uit de klauwen van Abstergo wil ontsnappen, met behulp van Lucy, een geïnfiltreerde assassijn. Zij slagen hierin en komen terecht bij het ondergrondse netwerk van de sluipmoordenaars. Desmond moet terug in de Animus om te weten te komen waar een specifiek artefact verborgen ligt. Daarnaast leert hij ook enkele moordenaarsvaardigheden, wanneer hij de vroegere herinneringen doorloopt. Hij kruipt in de huid van één van zijn voorvaders: Ezio Auditore da Firenze.



De Auditore's zijn een familie met groot aanzien en financiële middelen. Toch worden zij verraden, en eindigt het voor Ezio's vader en twee broers aan de galg. Gelukkig kan Ezio met moeder en zus vluchten naar de familievilla in Monteriggioni, waar zijn oom Mario het voor het zeggen heeft. Hier leert Ezio verschillende vaardigheden zodat hij een echter sluipmoordenaar wordt... en dan is het tijd voor wraak!

In deze trilogie ligt de nadruk uiteraard op onze geliefkoosde assassijn. Je leert hem kennen vanaf de geboorte, als jonge knaap, en later als mentor in de gilde van de sluipmoordenaars. In de hedendaagse tijd zal Desmond het moeilijk krijgen om Abstergo van zich af te schudden, wat dan tot een climax komt/kwam in Assassin's Creed 3.



Gameplay


De gameplay van Assassin’s Creed is al jaar en dag analoog. Destijds was het tweede deel revolutionair, zeker ten opzichte van het eerste deel. Uiteraard zijn er terugkerende elementen, zoals het sluipen over de daken, het doden van wachters met je verborgen mes, en gewoonweg de algemene besturing, die zoals steeds zeer gebruiksvriendelijk is. Al hadden de ontwikkelaars deze beter overgenomen van hun recentere Syndicate. Het blijkt dat het pareren van aanvallen en het gebruiken van de vele wapens en voorwerpen nu eenmaal beter geïmplementeerd is in de huidige games, dan pakweg vijf jaar geleden.

Een uniek gameplay-element in deze reeks is de 'beruchtheidsmeter'. Telkens je een wachter omlegt, of in het algemeen iets uitspookt, zal deze stijgen. Wanneer hij volledig gevuld is, zullen wachters op de toppen van hun tenen lopen, en actief op zoek zijn naar jou. Je kan dit uiteraard ook verhinderen door de aanplakbiljetten te verwijderen, herauten om te kopen, of een belangrijke ambtenaar te doden.



It’s a me… Mario


Na enige tijd zal je verhaalgewijs in contact komen met je oom Mario. Deze heeft een villa ter beschikking in Monteriggioni. Je zal in staat zijn om de villa, en het dorp, op te knappen. Daarvoor zal je vele florijnen moeten investeren, maar je krijgt deze dubbel en dik terug. Hoe meer je opknapt, hoe meer waarde je dorp krijgt, en hoe hoger de donatie florijnen per twintig minuten. Verder zal je ook je verzameling kunst, wapens, en uitrusting kunnen uitbreiden, hierdoor zal je ook je inkomsten vergroten.



Afleidingen in Italië


Naast de vele hoofdmissies zijn er nog vele afleidingen in de game. Je hebt naast de vele verzamelobjecten – de veren van Petruccio, codexpagina's ... – ook nog vele kleine zijmissies, zoals racen, vechten, of de puzzels van de mysterieuze “Subject 16”. Wanneer je deze volbrengt word je beloond met vele florijnen, en af en toe zelfs objecten die je helpen in de speelwereld.

Brotherhood


Brotherhood bouwt verder op de stevige fundering die gelegd is door AC2. Je villa in Monteriggioni wordt al vroeg in de game afgebrand, dus zal je je geld op andere manieren moeten verdienen. In de verschillende locaties, waaronder Rome en Venetië, zal je in staat zijn om gebouwen op te kopen, en op te knappen. Hierdoor zullen je inkomsten, ook weer per 20 minuten stijgen. Om deze gebouwen echter op te kopen, zal je eerst de Borgia-toren, die zich in de buurt bevindt, moeten platbranden, en de daarbij horende commandant moeten doden.

Een grote verandering met de vorige game is het opleiden van mensen tot meestersluipmoordenaar. Door ze op verschillende missies te sturen, of door ze mee te nemen, zullen zij stijgen in level. Als je ze trouwens op missie stuurt, ontvang je hier ook materialen en florijnen voor. Hoe meer rekruten je tot je beschikking hebt, des te meer hulp kan je inroepen tijdens je missies.

Naast enkele nieuwe wapens, zal je in deze game ook in staat zijn nieuwe aanvallen uit te voeren. Op die manier zal je een bijl naar een vijand kunnen gooien, en zwaard en pistool tegelijk kunnen gebruiken.



No Multiplayer
Brotherhood was destijds de eerste game in de franchise met een onlineluik. Jammer genoeg werd dit niet meegenomen in de opwaardering naar PS4.

Relevations


Nadat Brotherhood al voortborduurde op AC2, doet Revelations dat uiteraard ook. Ezio beschikt nu over een 'haakmes', waardoor hij via de plaatselijke wasdraden Constantinopel zeer snel kan doorkruisen. De Borgia-torens maken plaats voor 'sluipmoordenaarsschuilplaatsen' en Ezio kan nu ook, door specifieke materialen te combineren, zijn eigen, verschillende soorten bommen maken. Er is ook een verschil met de manier hoe je je wapens gebruikt. Nu zal je je primaire wapen onder vierkantje, en je secundair wapen (zoals werpmessen en bommen) activeren door driehoekje. Het speciale sluipmoordenaarszicht activeer je nu door L3.

In deze game kunnen de schuilplaatsen die je onder jou hebt, aangevallen worden. Je zal deze dan moeten verdedigen door middel van een tactische mini-game. Ook een grote verandering is het spelen met die andere voorouder: Altaïr. Hiervoor zal je bepaalde objecten van de spelwereld nodig hebben.



Graphics & Sound


Deze Ezio-trilogie is een klakkeloze port, en dat wordt grafisch niet onder stoelen of banken gestoken. De franchise heeft het altijd al moeilijk gehad op grafisch vlak, vooral dan in de tussenfilmpjes waar de gezichten destijds niet goed werden afgebeeld, en in deze huidige generatie niet meer passen. Ook het terugkeren van glitches zoals een Ezio die op lucht wandelt, of voorwerpen die met elkaar interfereren waren destijds, en nu terug, kering en inslag. Naargelang je verder gaat naar Brotherhood en Revelations, mogen we wel benadrukken dat de grafische kwaliteit exponentieel de hoogte ingaat.



Op auditief vlak zit alles dan wel snor. In het Italië van de Renaissance, hoor je de typische Italiaanse tongval, en het is ook mogelijk om de game in deze taal te spelen. Alles voor de onderdompeling. Verder zijn er, zoals steeds, ook nog de karakteristieke gameplaygeluiden wanneer bijvoorbeeld een sluipmoordenaarsmissie volbracht is, wanneer wachters je niet meer zien, etc.

Conclusie


Deze game is er eentje voor wie de trilogie destijds gemist heeft. Deze trilogie wordt ook dikwijls bestempeld als de beste games uit de reeks tot nu toe, en bij het spelen snapte ik terug waarom. Alles is simpel en komt vrij natuurlijk over. Denk maar aan de overvolle mappen in Unity en Syndicate, die kom je namelijk niet tegen in Ezio's verhaal. Toch zijn de latere games dat tikkeltje beter qua besturing, wat toch een wereld van verschil maakt tijdens het spelen. Jammer dat de ontwikkelaars weinig tijd en moeite hebben gedaan voor een grafische upgrade, vooral de glitches, en de tussenfilmpjes hadden wat oppoetswerk nodig. Laat dit echter geen onoverkomelijk euvel worden als je deze games nog niet hebt gespeeld, want qua verhaal, duur en toch wel gameplay is deze trilogie zeker de moeite!

Pluspunten


  • Ezio!
  • Sterke verhaallijnen
  • Elke game is weer iets beter


Minpunten


  • Grafische kwaliteit niet onder handen genomen (vooral in AC2)
  • De mulitplayer niet meegenomen




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
9/10
Duur
10/10

Assassin’s Creed The Ezio Collection

Release
do 17 nov, 2016
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
8/10
Grafisch
7/10
Geluid
9/10
Duur
10/10