Torment: Tides of numenera

Torment is een game waar menig RPG-liefhebber al enige tijd op wacht. Wij hebben deze game al onder handen mogen nemen, en ons verdict kan je hier lezen!

Je ontwaakt ... vallend en geen flauw idee wat er gaande is. Je blik richt zich naar beneden en je beseft dat je vanop grote hoogte naar de Aarde valt. Zal de 'sonde' waarin je je bevindt het volhouden? Je bereikt de grond met een weergaloze knal. Dit is echter niet het einde van je afdaling. Je zal eerst je weg moeten vinden doorheen een doolhof ... wat eigenlijk je onderbewustzijn voorstelt. Her en der vind je herinneringen die de jouwe zijn. Of net niet?! Wie ben je? Wat voor persoon ben je?

Nadat je dit allemaal bepaald hebt, ontwaak je nabij twee mysterieuze figuren: Aligern en Callistege. Blijkbaar kunnen ze het niet echt goed met elkaar vinden en je zal moeten kiezen wie je mag vergezellen. Je leert al snel dat jij 'The Last Castoff' bent, en dit mag je dan ook vrij letterlijk vertalen. Een onsterfelijk wezen, beter bekend als 'The Changing God' staat erom bekend steeds nieuwe lichamen, met steeds betere eigenschappen, voor zichzelf te maken en de vorige 'weg te werpen'. Door deze laatste actie blijft er steeds een stukje bewustzijn achter. Dit bepaalt dan ook hoe deze Castoffs zich gedragen: de ene is eerder een techneut, de andere een moordenaar...

In de Ninth World - een representatie van de Aarde een miljard jaar in de toekomst - zal je vele mensen, robotten, reizigers van verre (of parallelle?) universa ontmoeten. De ene zal het al wat beter met jou voor hebben dan de andere, dus het is aan jou om wijze beslissingen te nemen. Deze wereld is een mix van religie en wetenschap, die in elkaar overvloeien. Er worden namelijk verschillende goden bemind en vereerd, toch zijn er mensen die hun heil vinden in de Numenera. Dit zijn overgebleven technologische hoogstandjes, waarvan niemand echt kan zeggen waar ze vandaan komen, en die men gebruikt om technologische wonderen te verrichten, te tijdreizen, of zelfs de grondstenen van de realiteit trachten te wijzigen.

Gameplay - Keuzes, Keuzes, Keuzes

Van bij de aanvang van de game zal je zelfs al moeten kiezen hoe je je zal gedragen in de afdaling naar de Aarde, en daar wordt de rest van het verloop ook door gekenmerkt.

De Queesten van de Castoff

Deze klassieke RPG wordt opgesplitst in hoofd- en zijmissies. Na een miljard jaar kan je je wel voorstellen dat er al vele beschavingen, met elk hun verschillende context, gebloeid, en opnieuw uitgestorven zijn. Meestal zal je je moeten verplaatsen doorheen het puin van de nieuwe wereld, of doorheen de technologieën van vergane beschavingen. Ondertussen zal je verschillende personages moeten lokaliseren, hen verslaan, of hen overhalen een bepaalde actie te ondernemen.

Putting Some Effort Into It

In het begin van de game zal je jouw klasse en enkele vaardigheden (Abilities en Skills) kunnen kiezen. Op het einde van die keuzes zal je ook je Descriptor kunnen aanpassen, wat we herkennen uit één van InXiles vorige games: Wasteland 2. Hierdoor zullen sommige statistieken nog een boost krijgen, terwijl andere eventueel in het rood kunnen gaan.

In het begin zal je er niet veel aandacht voor hebben, maar deze game maakt gebruik van zogenaamde Pools. Deze bestaan uit Might, Speed, Intellect en Health. Elk met hun eigen maximum, gedefinieerd door de vele keuzes die je gemaakt hebt bij het maken van jouw personage. Wanneer je de spelwereld exploreert zal je af en toe voorwerpen ontdekken die bijvoorbeeld deels begraven zijn. Het is aan jou om te bepalen hoeveel Effort je in deze actie steekt. Wanneer je besluit om dit voorwerp vanonder het puin te halen kan je enkele Might-punten uit je Pool hieraan spenderen. Of wanneer je snel een robot wil ontmantelen, dan kan je gebruik maken van het Speed-aspect. Tijdens de vele dialogen die je zal voeren kan je ook mensen intimideren, overhalen, etc. Hiervoor zal je dan je Intellect nodig hebben. Veel is ook afhankelijk hoe je jouw personage ontwikkeld hebt. Heb je meer ingezet op bijvoorbeeld Intellect, dan zal je misschien minder punten uit je Pool moeten spenderen voor een succesvolle afloop. Wanneer je echter punten spendeert zal je deze opnieuw moeten aanvullen met materialen die je vindt, of je kan kiezen voor een goede nachtrust, waardoor je balkjes weer vol zijn.

Op die manier zal een confrontatie met een vijandige groep niet steeds aflopen met een gevecht. Je kan je er ook van onderuit praten, of wanneer je snel genoeg bent, de vijand reeds neutraliseren nog voor het gevecht begint. Wanneer je toch het gevecht aangaat verloopt dit op een turn-based manier. Ook hier is het van belang om gebruik te maken van het Effort-aspect, zoals hierboven beschreven, maar ook van de vaardigheden van jouw drie compagnons.

Uitrusting, Opwaardering, Cyphers en Tides

Het zou natuurlijk geen RPG zijn als je geen nieuwe uitrusting zou vinden voor jouw personage(s). Sommige kledingstukken zullen ook enkel kunnen gedragen worden door specifieke klassen. Let wel op, in Torment is het meestal zo dat als een kledingstuk je een heuse boost geeft op één vlak, het een downgrade is op een ander vlak. Hetzelfde kan gezegd worden wanneer The Last Castoff of één van zijn kompanen een level omhoog gaat. Ga je een nieuwe vaardigheid aanleren, of zal je je Effort-balkjes de nodige boost geven? Dit is jouw keuze.

Cyphers zijn numenera - technologische hoogstandjes - die je slechts één keer kan gebruiken. Wanneer je er zelfs te veel meedraagt, worden deze instabiel en dreigen ze te ontploffen. Gelukkig kan je, door te levelen, je cypher limiet ook een pak hoger leggen.

Tijdens het maken van je keuzes, of het volbrengen van je queesten zal je af en toe een verschuiving waarnemen in de Tides. Concreet kan je dit nog best vergelijken als je een 'Star Wars'-game zou spelen, waarbij jouw keuzes je aanhang met Light of Dark veranderen. In deze Torment heb je wel vijf tides die gekenmerkt worden door kleuren: rood, blauw, goud, indigo of zilver. Aan elke kleur hangt ook een andere betekenis vast.

Deze Torment is zeker geen grafisch hoogstandje, maar zeker voldoende voor dit type spel. Je behoudt steeds het bovenaanzicht, en je kan jammer genoeg de camera niet draaien. Dit zou toch een voordeel kunnen geven tijdens de gevechten. Gelukkig zijn er voldoende diverse omgevingen om geen sleur met zich mee te brengen. Toch wordt de game op dit ogenblik af en toe geteisterd door een framedrop, hiervoor trekken we een puntje af. Op auditief vlak kunnen we ongeveer hetzelfde constateren: eenvoudig, zonder veel poespas. De soundtrack is grotendeels hetzelfde, maar vast en zeker niet storend.

Met deze Torment: Tides of numenera worden de RPG-fans op hun wenken bediend. Verwacht geen actievolle game, maar een game die je rustig moet spelen, en die het vooral moet hebben van de setting en het verhaal, die beide goed weergegeven worden. Het zijn er niet veel die zich wagen om een game te ontwikkelen die zich een miljard jaar in de toekomst afspeelt, daarom dus zeker een pluim voor InXile. De fans van games zoals Wasteland 2 en Divinity: Original Sin mogen deze zeker in huis halen.

• Unieke setting
  • Goed uitgewerkt RPG-aspect

• Lange laadtijden