Gravity Rush 2

Toen Sony PlayStation de toffe Vita-handheld op ons los liet enkele jaren geleden, werd tevens een leuke titel genaamd Gravity Rush geïntroduceerd waarin Kat de hoofdrol speelt. Even benieuwd of de wereld opnieuw op verbluffende wijze op zijn kop zou worden gezet? Lees ons verdict dan vooral na in de review.

De geheimzinnige jongedame had geheugenverlies en bleek vervolgens over krachten te beschikken waarmee ze de zwaartekracht naar eigen wil kon ombuigen met de hulp van haar kat Dusty. Een mysterieus plot ontplooide zich met als gevolg dat we niet alleen een paar jaar later een PS4-versie van de game voorgeschoteld kregen, maar nu eindelijk ook een vervolg.

Terwijl de eerste Gravity Rush-game genoot van heel wat mysterie en een plot dat zich netjes ontplooide, is dat bij deel twee anders. Zo is Kat na een heuse zwaartekrachtstorm bij een groepje mijnwerkers van Banga beland en is ze zowel haar kat Dusty als vriendin Raven kwijtgespeeld. Wat volgt is een apart verhaal dan dat uit de eerste game en diens stad Hekseville. Nieuwe locaties worden onthuld om te bezichtigen, de kaart is bijna driemaal zo groot als uit de vorige game, alsook het aantal vijanden - voorheen gelimiteerd tot de zwaartekrachtwezens genaamd Nevi (of nu ook soms Scarabs genaamd door de lokale bevolking) - werd gevoelig uitgebreid naar personen, mechs en zelfs een volledig leger.

Er heerst opnieuw heel wat mysterie zoals in het eerste deel, maar na enkele missies loopt Kat al snel Dusty en Raven terug tegen het lijf waarna het totaalplaatje ietwat van zijn glans verliest. Grotere Nevi duiken op en zorgen voor betere baasgevechten en verhaalmomenten, vooral wanneer Kat haar nieuwe krachten ontdekt, maar het plot zelf waarbij Kat de lokale bevolking uit de klauwen van de rijkelui wil redden en daarbij volledige legers moet zien te verslaan, kan voor velen iets te Westers overkomen en doet de game ook oneer aan. De vele missies, die meer dan 20 uur in beslag nemen, kunnen dan ook vaak als saai worden aanschouwd omwille van verhaalkeuzes die niet iedereen zal weten te smaken. Jammer, maar dat sluit niet uit dat Gravity Rush 2 zeker niet voor het nodige plezier weet te zorgen, integendeel.

Zoals reeds kort vermeld krijgt Kat er enkele nieuwe krachten bij naarmate de game vordert. Het rondvliegen, de zwaartekracht naar eigen wil ombuigen en het ouderwetse uitdelen van schoppen en meppen blijft in de game aanwezig, maar wordt gevoelig uitgebreid met enkele nieuwe opties. Eerst en vooral kan er nu via de touchpad naar twee andere ‘zwaartekrachtmodi’ worden geschakeld: Lunar en Jupiter. De ene verhoogt Kats snelheid en springvermogen, de ander maakt haar zwaarder waardoor ze krachtigere aanvallen uit haar mooie garderobe (lees: mouw) kan schudden. Beiden zijn perfect om Gravity Rush 2 echt vernieuwend te laten aanvoelen. Wat minder impact heeft is dan weer het aangepaste upgradesysteem en de introductie van zogenaamde talismannen. Door stenen te verzamelen kan je Kats eigenschappen upgraden (krijgt ze ook nieuwe moves) zoals in het eerste deel, maar via de talismannen kan ze haar andere eigenschappen ook verbeteren. Deze hebben immers amper impact, laat staan geen, waardoor je al gauw de zoektocht naar deze objecten zal opgeven. De beste toevoeging is tevens nog Raven, die voortaan naast jouw zijde mee strijdt tegen onrecht. Hopelijk krijgen we ooit een optie (als DLC?) voorgeschoteld waarbij een tweede speler haar rol kan innemen in plaats van de computer.

Gravity Rush zag er verbluffend uit op de Vita, werd nog mooier op de PS4 dankzij de remastered-versie en ziet er nu nog altijd prachtig uit. De wereld leeft meer, de omgevingen zijn groter en spelgewijs vloeit alles goed in elkaar. Om de hype die er heerst in videogamelandschap ietwat te volgen is er nu ook een fotomodus waarbij je Kat in verschillende outfits kan fotograferen in de omgeving. Leuk meegenomen, alsook de multiplayerfunctie waarbij je op schatten kan jagen via foto’s achtergelaten door andere spelers. Dit verhoogt de speelduur nogmaals voor fans die maar geen genoeg kunnen krijgen van alles wat Gravity Rush 2 te bieden heeft.

Gravity Rush 2 is een leuk vervolgdeel op het prachtige Gravity Rush waarin Kat nogmaals de hoofdrol speelt. Gameplaygewijs krijgen we nieuwe krachten voorgeschoteld en enkele nieuwe modi wat niet alleen het spelplezier verhoogt, maar ook de mogelijkheden. Helaas kent de game een minder interessant verhaal en zijn heel wat missies tenenkrullend waardoor velen de kaap van 20 uur voor enkel de singleplayer waarschijnlijk niet (meteen) zullen halen. Zelf zien we nog potentieel voor een derde deel, al heeft ontwikkelaar Japan Studio hopelijk tegen die tijd dan ook ingezien wat er beter kan/moet.

• Visueel mooi vormgegeven
  • Gameplay sterk uitgebreid
  • Speelduur aanzienlijk groot