Injustice 2

Netherrealm Studios laat zijn nieuwste creatie op ons los. Injustice 2 is het vervolg van Gods Among Us. Hoe de vete tussen Batman en Superman tot een climax komt, kom je hier te weten!

 

De geteste versie is de PS4 versie.

Verhaal - Batman VS Superman Deel 2


Heel lang geleden werd de planeet Krypton verwoest door een snoodaard die niets liever doet dan hele beschavingen te digitaliseren, in zijn databank te stoppen en daarna het origineel te vernietigen. We hebben het natuurlijk over Brainiac. Gelukkig zijn er destijds twee Kryptonianen kunnen ontsnappen: Kara en haar kleine neefje Kal. Zij werden in een klein ruimtetuig gestopt en richting aarde gestuurd. Door de ontploffing is het schip van Kara van zijn koers afgeweken zodat zij iets langer in een cryogene slaap kon vertoeven, en eens aangekomen op onze planeet was haar neefje uiteraard al uitgegroeid tot een uit de kluiten gewassen Superman.



Omwille van de gebeurtenissen uit deel 1 heeft Bruce Wayne (of Batman) Superman opgesloten in een speciaal voor hem ontworpen cel. Supergirl probeert daarom, samen met Wonder Woman en Black Adam, Superman te bevrijden. Dit natuurlijk niet zonder slag of stoot! Toch ligt er een andere bedreiging op de loer, en deze komt ook uit de ruimte ... Brainiac heeft de aarde gevonden en is gefascineerd door magie.



Het verhaal van deze Injustice 2 is om van te snoepen. De vele DC-personages komen aan bod, en de gevechten lijken meestal niet geforceerd over te komen, in tegenstelling tot andere franchises. Toch hier en daar een rare gebeurtenis wanneer bijvoorbeeld Atrocitus even langskomt bij Hal Jorden om hem te overhalen het 'Red Lantarn' te vervoegen en na het gevecht gewoon door een portaal verdwijnt. Het verhaal wordt ook verlengd door middel van de meerdere eindes, afhankelijk van de keuzes die je maakt in de game.

Gameplay


De gameplay is ontstaan bij de reboot van Mortal Kombat, of MK9 voor de liefhebbers. Reeds enkele jaren is dit de basis voor de vechtgames die Netherrealm op de markt brengt. Vele elementen komen uiteraard terug: de interactieve omgevingen, het gebruik van je supermeter, en de speciale aanval wanneer deze meter vol is.

Toch zijn er enkele verschillen met het eerste deel. Zo kan je de objecten van de omgeving soms meerdere malen gebruiken. Daar waar er vroeger slechts één tonnetje stond om mee te gooien, kan je er nu meestal twee of meer vinden. Zoals in eerdere games heb je een supermeter. Die kan je gebruiken om te ontsnappen uit een combo, of een superbeweging uit je mouw te schudden, maar je kan hem ook gebruiken om een 'Clash' mee te beginnen. Deze kan je echter pas activeren wanneer je eerste levensbalk is leeggelopen. Hier kan je vakjes van je meter vergokken, in de hoop dat je er meer inzet dan je tegenstander. Als de verdediger wint, krijgt die een brok leven terug, wint de aanvaller, dan zal die een desastreuze aanval uitvoeren.



Guilds, Multiverses and a lot of Loot!


Zoals reeds bekend is de outfit van je vechter(s) in deze game van groot belang. De kleding vliegt je om de oren in deze game. Let wel, het is niet zo dat als je met Batman vecht en je krijgt een deel van outfit, dat die ook voor Batman bestemd is. Op die manier kan je bijvoorbeeld gerust een nieuwe broek voor The Joker ontvangen.

Kleding kan je verkrijgen door het levelen van je personage - dit staat los van je eigen level - of door het verkrijgen van Mother Boxes. Die verdien je veelal door het spelen van van het verhaal, of door een reeks doelstellingen te behalen in één van de alternatieve aardes in het multiversum. Deze andere aardes kan je vergelijken met de Towers uit MKX, doch een pak uitgebreider. Op die manier kunnen de multiversa wel modifiers hebben - dit zijn opties die je kunnen helpen, of net kunnen tegenwerken. Denk aan een Green Lantern die af en toe wat projectielen op je tegenstander afschiet. In elk van deze versa zijn er een reeks uitdagingen. Die uitdagingen omvatten uiteindelijk niets meer dan het verslaan van een aantal vijanden. Heb je de uitdagingen tot een goed einde gebracht? Dan kan je Mother Boxes verdienen met je duurbare uitrusting in. Voor sommige van deze uitdagingen moet je ook aan bepaalde eisen voldoen. Zo is er wel meestal een bepaalde volgorde te bespeuren, in stijgende moeilijkheidsgraad. Af en toe zal je ook credits, die je gewoon tijdens het vechten verdient, moeten doneren, of moet je personages hebben met een bepaald minimumlevel.




Oké, de Mother Boxes ... die kan je ontgrendelen bij Brother Eye, het apparaat dat een oogje in het zeil houdt bij de verschillende varianten van ons universum. Men heeft verschillende types boxen: brons, zilver, goud, etc. Hoe hoger de waarde van het doosje dat je ontgrendelt, hoe hoger de kans op betere uitrusting. Uiteraard ga je voor die Epic Gear. Soms zijn die zelfs onderdeel van een bepaalde outfit, en wanneer die compleet is, krijg je opnieuw een boost voor je statistieken. Een leuke toevoeging is het kunnen opwaarderen van je uitrusting. Je krijg bijvoorbeeld bij level 5 wat epic gear, maar eens je level 11 bent, ben je hier niet veel meer mee. Je kan die uitrusting opnieuw opwaarderen naar je eigen level met behulp van ..., die je kan verdienen door deel te namen aan events in de multiversa, of wanneer je een hoop gear verkoopt die je niet echt nodig hebt.

Om wat meer gear te verdienen kan je je ook aansluiten bij een Guild. Denk niet aan de Assassin's of de Special Forces uit MKX, maar een zelfgemaakte groep/clan. Eens je je hierbij hebt aangesloten ben je in staat om uitdagen voor de Guild te voltooien, of in een speciaal universum te strijden, waar de vijanden toch net dat ietsje pittiger zijn.



En Nog Vele Modi


Naast de verhaal- en multiversummodus zijn er nog een hele hoop modi, waarvan de meesten natuurlijk een verplichting zijn voor een game van dit genre. De belangrijkste modi zijn een traditionele 'versus'-modus tegen een AI of andere lokale speler, een online modus, en een tornooimodus.

Wat niet in elk vechtspel voorkomt is een soort modus - AI Battle Simulator - waarbij je drie verdedigers kiest. Deze verdedigen jou wanneer je aangevallen wordt. Omgekeerd kan je zelf ook anderen aanvallen met drie vechters. Het gaat erom om twee van drie gevechten te winnen. Dit vechten doe je overigens niet zelf, maar dat gebeurt door de AI. Het is handig dat jouw vechters ook stijgen in level, zelfs al doe je zelf niets. Win je een gevecht, dan ontvang je ook een gouden Mother Box.



Graphics & Sound


Op grafisch en auditief vlak is er weinig beter onder de zon. Alles wordt prima weergegeven, de achtergronden zijn een hoop dynamischer dan vroeger en tijdens de cutscènes is alles zeer gedetailleerd. De soundtrack van deze game is zoals je kan raden prima, alsook de vele geluiden tijdens de vechten, en de korte dialogen die aan de gevechten vooraf gaan.

Conclusie


Opnieuw verhoogt Netherrealm de standaard omtrent vechtgames. Met hier en daar kleine toevoegingen op het vlak van gameplay, maar vooral door het gebruik van de uitrusting die je naar eigen wens kan verzamelen, is deze game de nieuwe standaard. De speelduur van vele vechtgames is onderhevig aan een meestal te kort verhaal, en zeer afhankelijk van het onlinegebeuren, of van je vriendenkring. Door het gebruik van het multiversum, een guild, en uiteraard de te verzamelen outfits wordt de speelduur van deze game drastisch verhoogd. Op die manier kan ook de gamer die de game enkel offline wil spelen vele tientallen uren gekluisterd zitten aan deze game. Een must have voor iedereen die van vechtgames houdt!

Pluspunten


  • Vele toevoegingen ten opzichte van de klassieke gameplay
  • Degelijk verhaal
  • Veel loot te verzamelen


Minpunten


  • Niets




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
9/10
Geluid
8.5/10
Duur
9/10

Injustice 2

Release
do 18 mei, 2017
Genre
Vechten
Platform
ps4
Uitgever
Warner Bros
Ontwikkelaar
NetherRealm Studios

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
9/10
Geluid
8.5/10
Duur
9/10