Naruto Shippuden: Ultimate Ninja STORM 4

Na een hele reeks Naruto games op de PS3, is het tijd voor een nieuwe generatie games op de PS4. Krijgt de reeks een versie Chakra injectie, of blijft Naruto vooral uit eenzelfde vaatje tappen?

Verhaal - The Fourth Great Ninja War

Terwijl we in Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Revolution nog een nieuw Naruto avontuur voorgeschoteld kregen, moeten we het in Ninja Storm 4 stellen met een verhaal uit de bestaande animereeks. Gelukkig wordt hier niet de volledige reeks in één game gegoten, maar beperkt de Story Mode zich deze keer tot de conclusie van de vierde Grote Ninja Oorlog. Zeg maar gerust een erg lang uitgesponnen conclusie. En dan kan je uiteraard op twee manieren aan deze modus starten. Ofwel heb je de reeks al gezien en kan je leuke herinneringen van onder het stof halen, ofwel word je als Naruto leek in deze game gedropt. Zonder de nodige achtergrond kan de start van het verhaal even lastig zijn om te volgen, maar omdat deze animebrawler – in tegenstelling tot de meeste concurrentie – wel de moeite neemt om alles met de nodige vertelling en grafische vormgeving uit te doeken te doen, is het een van de weinige animebrawlers geworden waar je wel met plezier het verhaal wil volgen. De gameplaysequenties worden mooi opgevolgd en voorafgegaan door illustratieve cutscènes, die soms minutenlang kunnen doorgaan. Daardoor sleurt de game je steeds opnieuw terug om de Story Mode tot het einde uit te zitten, en dat is niet de verdienste van de gameplay, maar vooral door de kracht en de plotwendingen in het verhaal.

Copy/Paste

Op vlak van gameplay is er eigenlijk niet veel veranderd en voor de controls kunnen we alles volledig recycleren uit Ultimate Ninja Storm Revolution. De besturing blijft, zoals in elke anime brawler, redelijk eenvoudig. De truc ligt hem in het correct timen van de juiste aanval en het zuinig omspringen met je energieniveau of Chakra. Onder de cirkeltoets liggen de melee-aanvallen, en onder het driehoekje alles gerelateerd met Chakra. De meeste combo's of Jutsu's voer je uit door deze twee toetsen te combineren. Daarnaast kan je springen met het kruisje en projectielen werpen met vierkantje. Met de R2 toets blokkeer je inkomende aanvallen en met L2 flits je snel weg. Opnieuw zijn al deze combinaties dezelfde voor alle personages, het enige waarin ze verschillen is de uitvoering van hun speciale aanvallen. Voor de ene moet de tegenstander vlakbij staan, voor de andere mag die een eindje verwijderd zijn. Daardoor treedt er op dit vlak een onevenwichtigheid op tussen de verschillende figuren.

Ook deze keren worden de one-on-one battles voorzien van een soort 3vs3 optie. Je staat dan niet met zes personages op het strijdveld, maar de aanvallen van de twee andere personages liggen dan onder de R1 en L1 toets. Je teamgenoten treden dus vooral op als assistentie en je kan ook van hoofdspeler wisselen als je dit nodig vindt. Deze teamopties lijken steeds meer en meer een blijver te worden binnen het animebrawler gebeuren.

Alles moet groter

Als afwisseling van de brawlersequenties krijg je deze keer geen chaotische 4-person-battle, maar groteske en spectaculaire Boss Battles. Naast de strijdende ninja's heb je natuurlijk ook nog de mysterieuze en reusachtige Tailed Beasts en andere Chakra-manifestaties. Deze wezens boden de perfecte voedingsbodem voor monster vs monster battles en krijgen daarom hun eigen tijd in de spotlichten. De besturingsopties zijn compleet hetzelfde, maar vechten met deze reuzen voelt toch behoorlijk anders. Ze zijn veel logger, waardoor je geen hyperkinetische combat krijgt zoals tussen de ninja's, maar trage krachtontwikkelingen met een fameuze lichtshow. Dit aspect komt daardoor een beetje dichter in de buurt bij de Boss Battles van een action/adventure game dan bij een fighting game. En dit gevoel wordt daarenboven nog eens versterkt door de introductie van QTE's om een gevecht spectaculair te beëindigen. Deze grote boss battles komen zeker niet in de buurt van het hoogste goed, maar het slaagt er wel in om de game afwisselend te houden en op die manier de repetitiviteit – waar zoveel fighting games onder lijden – te reduceren.

Adventure of a Lifetime

Wanneer je klaar bent met de Story Mode kan je aan de slag met een hoop andere opties, die net als de controls volledig gerecyleerd zijn van voorgaande games. In Free Battle kan je kiezen uit een resem gevechten:
  • Survival: overleef zoveel mogelijk rondes.
  • Tournament: je start met 8 spelers in een stamboom diagram.
  • VS Battle: one-on-one.
  • League: is analoog aan het Tournament maar met een ander opstelrooster.
  • Practice: oefen je skills.

En in Adventure, ten slotte, kan je nog aan de slag in een verhaal-gedreven setting. Net als bij de Story Mode in Ninja Storm Revolution krijg je hier de controle over Naruto terwijl hij zich oriënteert in Hidden Leaf Village en andere ninja-dorpen. En net zoals voorheen, voelt dit aspect een beetje overbodig aan, vooral als je weer eens aan een nutteloze missie als postbode begint. Ja, beste ontwikkelaars, wij willen vechten met Naruto en zijn vrienden, maar, neen, wij willen niet op zoek gaan naar katjes in Hidden Leaf Village. Al een geluk dat deze manier van presenteren zich enkel voordoet in Adventure en niet in de Story Mode. Los van deze RPG-achtige aspecten denk je met Naruto en zijn vrienden terug aan de tijden van vroeger, en zal je een aantal scharniermomenten in hun leven herbeleven. Het probleem is dat de meeste van deze momenten verre van zo episch zijn als de vierde Grote Ninja Oorlog, waardoor de gevechten in Adventure nooit zo leuk aanvoelen als in de Story Mode. Alles tesamen voelt Adventure eerder aan als een overbodig extraatje.

Ultimate Ninja Storm 4 ambieert het gelukkig niet om zijn eigen touche te geven aan de grafische stijl van het Naruto universum en het creëert aldus graphics die perfect de aansluiting kunnen maken met het bronmateriaal. Van de personagemodellen tot de speciale Jutsu moves, alles lijkt recht uit de animereeks te komen. Vooral de signatuur moves van de personages vullen je scherm met kleurrijke en spectaculaire animaties, die andere animebrawlers doen blozen. Kijk maar eens naar die gelikte screenshots hieronder! Als er dan toch één vorm van kritiek kan komen is het dat sommige cutscènes statisch worden gebracht, maar dat is eerder om te benadrukken dat het om een flash-back gaat.

Door de grafische stijl perfect te kopiëren zoals de bezielers van Naruto het bedoeld hadden, creëert dit bovendien een perfecte symbiose met de verhaalvertelling en krijg je als gamer en Naruto fan die – soms absurde – maar wel typische emotrip waar de reeks zo gekend voor is. En, je kan bovendien naar de dialogen luisteren in het Engels, wat op zich al een meerwaarde levert.

Alhoewel deze vierde Ninja Storm veel recycleert van zijn voorgangers, voelt de game op vlak van gameplay toch beter uitgewerkt en gepresenteerd. Terwijl Ultimate Ninja Storm Revolution nog vaak balanceerde op een slappe koord tussen de chaotische 4-person-battle en overbodige verzamelmissies enerzijds, en de typische degelijke brawler elementen anderzijds, kiest Ultimate Ninja Storm 4 er voor om het evenwicht duidelijker naar de degelijke brawler elementen te laten overhellen (althans bij de Story Mode). Hierdoor verliest de game minder punten op vlak van gameplay en komt het qua ervaring als fighting game uit bij de betere anime brawlers. Op vlak van verhaalvertelling en grafische voorstelling steekt het dan weer met kop en schouders boven de concurrentie uit. In plaats van een halfbakken alternatief op te voeren van de geanimeerde reeks, krijg je hier een waardige verhaalvertelling in een vorm trouw aan zijn bronmateriaal.

• Op en top anime
  • Gelikte graphics trouw aan het bronmateriaal
  • Solide basiscontrols...