6224 keer gelezen

Topic: Rocksmith 2014

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #15 Gepost op: do. 19 maart, 2015, 11:37
Citaat van: Kdcookie op do. 19 maart, 2015, 04:58

Joe is dan ook geen makkie
Daar waag ik met jaren ervaring nog niet aan ;)
Met oefenen kan je wel alles bereiken maar de weg er naar toe wil je meestal niet weten :))

Goe bezig! Dit wordt mijn eerst volgende game :)

Klopt, het is ook 1 van de moeilijkere nummers van rocksmith, maar ik heb hem uitgekozen omdat dit 1 van de weinige tracks is die bijna alle gitaar technieken gebruikt in 1 nummer, van hammer on tot pull offs, bending, harmonics en een verschrikkelijke snelheid in de lead melodieen zodat je snelheid leert te ontwikkelen over alle snaren heen. De andere nummers in mijn oefenlijst zijn overigens een stuk simpeler te leren, maar die focussen weer op andere elementen van het gitaar spelen.

Dat is het mooie van rocksmith, je kunt zelf bepalen wat je wilt leren en op welke manier, de game helpt je wel met voorstellen maar daar kun je uiteraard ook van afwijken. Ik heb laatst de serie 1 en serie 2 lessen weer eens opnieuw gedaan. Toen ik net begon was dat dramatisch kwa resultaat, maar nu 6 weken later heb ik praktisch al die lessen op 100 procent mastery. De komende tijd weer eens de serie 3 lessen oppakken en dan door naar de masterclass lessen. Altijd een leuke afwisseling tussen het leren van nummers door.

 

Offline O-Kru_joris

Re: Rocksmith 2014

Reactie #16 Gepost op: di. 05 mei, 2015, 18:40
Mooie review heb je gemaakt 8)
, ben nu sterk aan het twijfelen om deze ook in huis te halen.
 Ik heb 2 jaar geleden die rocksmith op ps3 gaan kopen. Na een paar uur had ik het al opgegeven, omdat er telkens plots  meer noten of akkoorden verschijnden op het scherm en werd compleet zot  :@ :D.... Hoe ik dat allemaal moest instellen wist ik niet....  :@
Dus gitaar terug op zolder gelegd en daar weer laten liggen. Tot vorige maand; toen heb ik deze nog eens vastgenomen en een snelcursus gitaarles gaan volgen in een muziekwinkel. 6uurtjes les voor 1 maand.
Nou heb ik de basis onder de knie en een paar akkoorden, enkel blind akkoorden overschakelen is nog altijd niet mijn beste punt, maar ik blijf bijna elke dag oefenen al is het maar voor 15min of langer. Ook heb ik veel bijgeleerd van men leraar, aangezien ik mijn vingers niet juist genoeg zette, etc...... na deze opmerkingen ben ik terug vol motivatie beginnen te spelen :p
Aangezien jij heel de tevreden bent, wordt het mss terug tijd om die elektrische gitaar terug op de ps4 te koppelen. Ik heb vorige week men ps3  :o nog eens uit de doos gehaald en die rocksmith gespeeld, het ging nu iets vlotter maar ja als je 2 minuten aant spelen bent kwam er weer een overvloed van noten en akkoorden.......... dus die ps3 lag snel terug in de doos.....

Lap, Weet er mss ook iemand waar je dit spel ZONDER die real tone kabel kan kopen, heb amazone.co.uk, bol.com, dreamland.be en game mania gecheckt, maar nergens kan ik het spel vinden zonder die kabel, heb die trouwens al.........  en voor daar nog eens extra geld uit te geven........
 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #17 Gepost op: di. 05 mei, 2015, 19:05
Bart smit?
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #18 Gepost op: di. 05 mei, 2015, 20:28
Citaat van: O-Kru_joris op di. 05 mei, 2015, 18:40

Mooie review heb je gemaakt 8)
, ben nu sterk aan het twijfelen om deze ook in huis te halen.
 Ik heb 2 jaar geleden die rocksmith op ps3 gaan kopen. Na een paar uur had ik het al opgegeven, omdat er telkens plots  meer noten of akkoorden verschijnden op het scherm en werd compleet zot  :@ :D.... Hoe ik dat allemaal moest instellen wist ik niet....  :@
Dus gitaar terug op zolder gelegd en daar weer laten liggen. Tot vorige maand; toen heb ik deze nog eens vastgenomen en een snelcursus gitaarles gaan volgen in een muziekwinkel. 6uurtjes les voor 1 maand.
Nou heb ik de basis onder de knie en een paar akkoorden, enkel blind akkoorden overschakelen is nog altijd niet mijn beste punt, maar ik blijf bijna elke dag oefenen al is het maar voor 15min of langer. Ook heb ik veel bijgeleerd van men leraar, aangezien ik mijn vingers niet juist genoeg zette, etc...... na deze opmerkingen ben ik terug vol motivatie beginnen te spelen :p
Aangezien jij heel de tevreden bent, wordt het mss terug tijd om die elektrische gitaar terug op de ps4 te koppelen. Ik heb vorige week men ps3  :o nog eens uit de doos gehaald en die rocksmith gespeeld, het ging nu iets vlotter maar ja als je 2 minuten aant spelen bent kwam er weer een overvloed van noten en akkoorden.......... dus die ps3 lag snel terug in de doos.....

Ik kan het je volledig aanraden, rocksmith 2014 gaat namelijk een heleboel van jouw issues oplossen, laten we beginnen met de lessen, hij zit stampvol videolessen waarbij alle gitaar technieken op meerdere niveau's uitgelegd wordt. Je krijgt eerst beginners lessen waarin het uitgelegd wordt en voorgedaan wordt, daarna mag je het zelf proberen en monitort het systeem of je het goed doet. Hierin zitten ook hele standaard technieken zoals hoe moet je je hand houden bij akkoorden of op de frets, of hoe hou je een plectrum vast.

De lessen worden steeds geavanceerder en sommige technieken krijg je meerdere lessen van (beginners tot gevorderden), uiteindelijk zijn er ook nog wat masterclasses en leer je zelfs hoe je pinch harmonics moet spelen (dat is naar mijn mening de meest moeilijke techniek op een gitaar, waarbij je met name voor metal die hele hoge lead sound weet te krijgen, dat doe je door je plectrum 3 millimeter buiten je duim te houden en dan de snaar aan te slaan en direct afdempen in 1 beweging met je duim zodat de harmonic ontstaat, enorm moeilijk te leren, maar het wordt perfect voorgedaan). Of te wel, kwa lessen alleen al zit er barstensveel in wat je binnen no time een stap verder brengt.

Dan het grote probleem van rocksmith 3, het wordt inderdaad veel te moeilijk (al snel) en het systeem houdt geen rekening met je eigen niveau (al beweren ze van wel overigens). Dat is in rocksmith 2014 opgelost. Als je daar te veel noten mist dan verdwijnen er weer noten en wordt het weer simpeler. Maar veel belangrijker, je hebt nu de riff repeater. Je kunt elke sectie in een song (of de hele song) doodsimpel weer een heel stuk simpeler zetten en dan begin je voortaan weer op die moelijkheidsgraad. Dat kan in rocksmith 3 niet, maar die riff repeater is de weg naar het heel snel kunnen leren van songs kan ik je verzekeren.

Daarnaast heeft rocksmith 2014 een arcade sectie waarin je elke song op 4 niveaus kunt spelen, dat is altijd hetzelfde kwa moeilijkheidsniveau dus om te beginnen zorg je er gewoon voor dat je die 50 songs op easy kan spelen allemaal. Dat is echt haalbaar (ik kon het binnen een aantal weken). Dan ga je je daarna focussen op de medium moeilijkheidsgraad, dat is een stuk moeilijker, maar zo kun je wel altijd heel snel een nummer op een bepaald niveau spelen. Het is echt vele malen beter dan rocksmith 3, dat vindt eigenlijk iedereen online op de forums. Ik kan me goed voorstellen dat rocksmith 3 met al die noten zo snel erbij gewoon te hoog gegrepen is, ik had precies hetzelfde gevoel in het begin bij de 2014 versie maar waar het te moeilijk werd zette ik de moeilijkheidsgraad gewoon weer flink lager (als zelfs het dynamische systeem me te moeilijk werd).

Nu speel ik drie maanden, ik oefen wel extreem veel overigens, zeker 15 uur per week, maar dat is nu dus ook merkbaar. Drie maanden geleden kon ik niets, nu haal ik praktisch alle tracks op een mastery niveau van tussen de 75 en 95. Ik kan inmiddels zoveel akkoorden spelen (maar ook leads) dat ik ook zonder rocksmith behoorlijk goed kan spelen, of dit nu een 12 bar blues is waarbij ik de blues solos moet spelen (ik heb vele licks nu uit mijn hoofd geleerd) of het meespelen van nummers van nirvana of nick en simon :D op youtube, ik speel het gewoon inmiddels goed mee. Had ik me drie maanden geleden echt niet voor kunnen stellen, dus als je maar veel oefent dan blijkt het gewoon haalbaar te zijn om te kunnen leren spelen via rocksmith. In mijn review staan veel tips tussen de regels door die ik gaanderweg ontdekt heb, vooral de riff repeater en de arcade games zijn hele goede oefen-onderdelen om snel vooruit gang te boeken.

Zeker als je al een gitaar hebt en zelfs wat lessen hebt gevolgd dan denk ik dat je met rocksmith 2014 een betere keuze maakt dan met de oude versie. Het belangrijkste is regelmatig oefenen, al is het maar 15 minuten per dag, je zult zien dat het snel vooruit gaat. Wat betreft het snel leren wisselen van akkoorden, daar zijn tips en truuks voor. Er zijn meerdere methodes voor. Mocht je dat willen kan ik je wel wat tips daarover geven. Maar om snel akkoorden te kunnen wisselen moet je ze eerst blind kunnen pakken. Zeker niet steeds naar je handen kijken, ook al heb je die neiging in het begin. De rythm methode in rocksmith 2014 (te wisselen via de options knop) zorgt ervoor dat alle nummers voornamelijk met akkoorden gespeeld gaan worden. Als je dan de riff repeater activeert en je leert stapje voor stapje de song op een heel langzaam tempo (dat kun je instellen) dan heb je in het begin tijd genoeg om de akkoorden op te zoeken op je frets en als je alle akkoorden foutloos gespeeld hebt van zo'n stukje dan gaat die automatisch sneller, tot je het op volle snelheid kunt.

Je zult merken dat na een aantal weken blijkt dat je helemaal niet zoveel akkoorden hoeft te leren en dat in de nummers veel handpatronen (de manier waarop je een akkoord pakt) steeds hetzelfde is. Als je dat eenmaal doorhebt dan maakt het akkoord niet meer uit, dat is dan een kwestie van dezelfde handpositie op een andere plek op je gitaar hals neerleggen. Dat leer je absoluut binnen drie maanden als je iedere dag oefent.

Ook zul je in die maanden leren dat je de snaren niet hard moet indrukken voor je akkoorden, een lichte druk is al voldoende om het akkoord te laten weerklinken. Veel beginners (ook ik) maken de fout dat ze de snaren te hard indrukken, het gevolg is dat je handen doodvermoeid raken, maar veel belangrijker, dat rocksmith de noten vaak niet goed herkend. Immers, je drukt de noten zo hard in dat de toon niet meer zuiver is en rocksmith bijvoorbeeld geen F herkend maar een F# doordat je zo hard drukt. Als je dat punt van herkenning eenmaal bereikt hebt dan ben je er. Dan is het geen oefening meer, dan speel je gewoon mee met de band, ik kan niet in woorden beschrijven hoe goed gevoel dat geeft om gewoon lekker mee te spelen met de muziek en niet meer het gevoel te hebben dat je flink aan het buffelen bent om iets goed te laten klinken.

Indrukwekkend blijf ik het vinden dat je dit in zo weinig tijd kan bereiken met een gitaar game.

Mocht je vragen hebben, mag van alles zijn aarzel dan niet om het te vragen, ik heb het ook allemaal uit moeten zoeken en in de praktijk moeten leren dus ik weet hoe lastig het kan zijn.


Citaat van: O-Kru_joris op di. 05 mei, 2015, 18:40

Lap, Weet er mss ook iemand waar je dit spel ZONDER die real tone kabel kan kopen, heb amazone.co.uk, bol.com, dreamland.be en game mania gecheckt, maar nergens kan ik het spel vinden zonder die kabel, heb die trouwens al.........  en voor daar nog eens extra geld uit te geven........

Je kunt het spel gewoon in de psn store kopen, dat scheelt je 20 euro, dan krijg je de kabel er niet bij, maar die heb je al dus dat lijkt me geen probleem :)
Laatst bewerkt op: wo. 06 mei, 2015, 11:17 door qrobinez 

Offline O-Kru_joris

Re: Rocksmith 2014

Reactie #19 Gepost op: wo. 06 mei, 2015, 18:21
bedankt voor je antwoord :) :)

ik had er zelfs ook nog niet aan gedacht dat deze via psn store ook te koop is, dus kan deze wel is downloaden bij men volgende payslip!! :p

ondertussen ook al een hoop filmpes gekeken van die rocksmith qua riff repeater ; ziet er veel beter uit om deze onder de knie te krijgen, omdat je zoals jezelf zegt, het spel kunt instellen op je eigen tempo!!!

Heb ook wat filmpkes opgezocht om wat meer het blind akkoorden onder de knie te krijgen... Hoe heb jij deze wat beter aangeleerd?
 

Thx and Rock on 8)
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #20 Gepost op: do. 07 mei, 2015, 10:24
Citaat van: O-Kru_joris op wo. 06 mei, 2015, 18:21

ondertussen ook al een hoop filmpes gekeken van die rocksmith qua riff repeater ; ziet er veel beter uit om deze onder de knie te krijgen, omdat je zoals jezelf zegt, het spel kunt instellen op je eigen tempo!!!

inderdaad,  die riff repeater is de oplossing voor het snel kunnen leren van een song. Wat ik zelf doe (moet je wel wat verder zijn denk ik) is een phrase (dus een klein stukje van het nummer) op 100 procent difficulty zetten (dus alle noten en technieken), dan zet ik de snelheid op 40 procent en dan oefen ik dat stukje keer op keer, elke keer als ik 0 fouten heb zal de riff repeater voor dat stukje 10 procent sneller gaan, dus vrij snel zit je op 80 procent wat al bijna full speed is, de laatste 20 procent is best pittig, die kost het meeste tijd om onder de knie te krijgen voor mij. Maar op die manier leer je supersnel de meest moeilijke dingen spelen van een nummer omdat elke phrase oneindig herhaald wordt (automatisch) totdat je hem onder de knie hebt.


Citaat van: O-Kru_joris op wo. 06 mei, 2015, 18:21

Heb ook wat filmpkes opgezocht om wat meer het blind akkoorden onder de knie te krijgen... Hoe heb jij deze wat beter aangeleerd?

Ik heb het vooral geleerd via de riff repeater in rythm mode (dus dan krijg je dezelfde songs maar dan voornamelijk met akkoorden.

Daarnaast heb ik via YouTube wat filmpjes gezocht die tips en truuks gaven. Eigenlijk komen in al die filmpjes 3  mogelijke methodes naar voren, afhankelijk van wat je aanstaat kun je 1 kiezen die bij je past.

Zelf heb ik de volgende methode gekozen die mij het meest lag:
1. pak elk akkoord volgens hetzelfde vinger patroon, dus begin elk akkoord eerst met de wijsvinger, dan de middelvinger, dan de ringvinger en dan de pink.
Ik heb dit een paar uur geoefend en toen ging het vanzelf, hielp mij enorm


Andere methodes die aanbevolen worden (maar die ik dus niet gebruik nu):
2. Begin een akkoord altijd met de bovenste snaren en werk vandaar uit naar onderen, aangezien je een akkoord meestal van boven naar beneden aanslaat heb je zo meer tijd om het akkoord neer te leggen op de hals.

(dit vond ik zelf niet echt een fijne methode)


3. analyseer de akkoorden progressie en vind de posities om zo weinig mogelijk ruimte af te leggen met je vingers. Of te wel, pak akkoorden zo datje je vingers zoveel mogelijk kunt laten rusten op de snaar om zo naar het volgende akkoord te gaan.

(dit vond ik helemaal niets)


Maar goed, dit zijn de 3 methodes die je in tutorials op YouTube vindt. Mij beviel de 1e het meest die ik geoefend heb in combinatie met de riff repeater.





 

Offline Kdcookie

  • Level 2
  • **
  • psnKdcookie
  • Berichten: 70
  • XP: 1
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #21 Gepost op: vr. 08 mei, 2015, 04:22
Het is idd soms ff puzzelen hoe je vingers vest plaatsts

Deze week weinig kunnen spelen , de dochter was bij mij deze week, dus kan ik savonds niet teveel lawaai maken

Maar idd 2014 is een enorme vooruitgang tov de eerste. Ze hebben goed geleerd uit de fouten

Ik heb nu wel ervaring , maar toch is het een hele uitdaging naarmate ik vorder. De eerste songs had ik na 3 keer spelen al mastery, vooral het verdwijnen van alle noten is dan moeilijk ;)

Soms heb ik wel zoiets van " zonder begeleiding zullen mensen hier wel lastig mee hebben" maar dan is er idd tante google en nonkel youtube ;)
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #22 Gepost op: vr. 08 mei, 2015, 20:03
Citaat van: Kdcookie op vr. 08 mei, 2015, 04:22

Het is idd soms ff puzzelen hoe je vingers vest plaatsts

ja, de vinger posities worden op zich goed aangegeven, dus je weet altijd wel welke finger waar moet, maar 1 van de moeilijkste dingen die ik nog steeds niet goed snap zijn de akkoorden waarbij je snaren overslaat. Bijvoorbeeld een akkoord waarbij je de gele en de oranje snaar op fret 5 tegelijk moet aanslaan. Dat klinkt leuk maar de blauwe snaar zit daar ook tussen dus die mag je dan niet horen. Ik doe nu iets vaags met het dempen van die blauwe snaar door mijn wijsvinger vanaf de gele snaar iets naar beneden te kantelen zodat die blauwe gedempt wordt. Maar dat lijkt me niet de goede techniek. Dat soort dingen kunnen nog wel verbeterd worden in rocksmith, want zonder begeleiding is dat gewoon gokken hoe je dat moet doen.

Citaat van: Kdcookie op vr. 08 mei, 2015, 04:22

Soms heb ik wel zoiets van " zonder begeleiding zullen mensen hier wel lastig mee hebben" maar dan is er idd tante google en nonkel youtube ;)

Voor praktisch alle onbekende dingen (op de hierbovengenoemde na) kon ik alles op youtube vinden. Zelfs toen ik een nieuwe fender lonestar gitaar besteld had en die niet afgesteld in een dichte doos rechtstreeks uit mexico geleverd werd was youtube de oplossing, hierin werd haarfijn stap voor stap uitgelegd welke skills je moet hebben om een gitaar goed af te stellen (tot de zwevende tremolo setup toe) en hoe je dit moet uitvoeren. Ik kan dat nu inmiddels dus compleet zelf en dat is handig, want een gitaar heeft onderhoud nodig, dus of je nou de hoek van de hals moet stellen of ongewenste metalen trillingen op de body van de snaren moet oplossen, tot het exact positioneren van de pickups om het juiste geluid te krijgen. Alles is nu onder controle en dat allemaal dankzij youtube :D

 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #23 Gepost op: ma. 20 juli, 2015, 11:29
even een status update.

Ik ben nu bijna 6 maanden verder sinds ik begonnen ben met rocksmith. in februari kon ik helemaal niets kwa gitaar spelen. Nu 6 maanden verder kan ik me dat simpelweg niet meer voorstellen. Praktisch elke song in rocksmith haal ik tussen de 60 en 98 procent mastery (100 procent is elke noot van een nummer op volle moeilijkheidsgraad goed). Ik speel nu met het grootste gemak de meeste songs lekker mee, dus ik kan concluderen dat een rocksmith game je echt gitaar leert spelen als je volhoudt met oefenen.

Vorige week vond ik het tijd voor 'the next level': de basgitaar !
Aangezien er ook een basgitaar mode in rocksmith zit leek het me leuk om ook basgitaar te leren spelen. Dus vorige week een basgitaar gekocht in de muziekwinkel en ik was benieuwd naar de eerste resultaten in rocksmith. Dit viel niet tegen. Het blijkt namelijk dat als je gitaar kunt spelen je in ieder geval in fingered mode (dus de snaren met je vingers bespelen) dit een zeer eenvoudige overstap is naar de basgitaar. Je kunt na 6 maanden moeiteloos de juiste snaar en Fret vinden en de snelheid van de noten heb je door het gitaar spelen ook al onder controle. Dus praktisch elke song die ik probeerde was 80 procent mastery of hoger bij de eerste poging. Het voelt simpelweg een stuk eenvoudiger aan dan gitaar spelen.

De baslessen zijn ook erg leuk om te doen in de game zelf. Wel is er ook een speeltechniek op de bas genaamd; slap bass (komt uit de funk). Dit is niet bepaald simpel, en dat vergt wel de nodige extra oefening. Je moet hier met je duim een korte hit geven op de snaar en met je wijsvinger pluk je in een ritmisch patroon aan een octaaf hoger op de snaar. Met de linkerhand pak je dan ook nog de juiste fret of geef je ritmische korte hits op de snaren om dat hele funky ritme te produceren. Het wordt goed uitgelegd in rocksmith en zeker in de funky download songs van rocksmith zijn er op dat vlak genoeg songs te vinden die daar een grote uitdaging bieden. Daar kom ik initieel niet hoger dan 14 procent mastery in dat soort songs met die techniek.

Of te wel, rocksmith is voor de liefhebbers echt enorm veel value for money. Zelfs nu na een half jaar nog biedt de game voldoende fun en uitdaging om elke dag nog minimaal een uur ermee bezig te zijn.

 

Offline Kdcookie

  • Level 2
  • **
  • psnKdcookie
  • Berichten: 70
  • XP: 1
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #24 Gepost op: wo. 22 juli, 2015, 02:36
Leuk dat je nog steeds amuseert met gitaar spelen
Zelf terug op laag pitje, de dagen duren jammer genoeg geen 48 uur :)
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #25 Gepost op: wo. 22 juli, 2015, 12:05
Citaat van: Kdcookie op wo. 22 juli, 2015, 02:36

Leuk dat je nog steeds amuseert met gitaar spelen
Zelf terug op laag pitje, de dagen duren jammer genoeg geen 48 uur :)


ja het kost wel veel tijd, maar goed hobbies kosten tijd en ik geef er graag andere gametijd voor op.

Het is wel een beetje uit de hand gelopen hier inmiddels moet ik toegeven, ik heb nu 2 gitaren, een bas gitaar, een enorm goed gitaar effect apparaat en ook nog eens 41 songs extra gekocht voor de game om de playlist wat meer naar mijn zin te maken. Maar goed, dan heb je ook wat :)

En 6 maanden lang praktisch elke dag minimaal een uur spelen merk je toch ook wel dat je echt hard vooruit gaat. Er zijn best een behoorlijk aantal songs die ik op youtube gewoon aan kan zetten en dan speel ik ze gewoon compleet mee inmiddels. Dat is best gaaf om te doen overigens, je luistert gewoon muziek en je bent lekker bezig met meespelen.

Ook het niveau is inmiddels behoorlijk, op het rocksmith forum is er de weekly challenge en die is in 4 divisies verdeeld van divisie 4 als absolute beginner die net de ease Score mode haalt tot divisie 1 die alles foutloos op Hard score mode spelen. Ik zit inmiddels kwa scores al onderin divisie 2 en de top van divisie 3 (beetje afhankelijk van de song). Je kunt op die manier goed je progressie vergelijken ten opzichte van anderen die al vele jaren spelen. Zo blijkt maar dat repetatief herhalen enorm veel invloed kan hebben op je voortgang en dat 1 uur per dag 6 maanden lang veel meer effect heeft dat bijvoorbeeld 1 keer per week 5 uur spelen op 1 dag.

Gelukkig is er nog voldoende uitdaging te gaan, ik ben echt benieuwd hoe ver ik gevorderd ben over de volgende 6 maanden na 1 jaar spelen. Als het in dit tempo doorgaat dan ben ik zelf echt tevreden en dat allemaal dankzij rocksmith die oefenen gewoon leuk maakt.

Of te wel, ik ben nog steeds: mega-enthousiast!
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #26 Gepost op: ma. 28 september, 2015, 17:01
zo, weer twee maanden verder sinds de vorige post en inmiddels speel ik al bijna 8 maanden rocksmith (dagelijks). Ik durf wel te stellen dat ik inmiddels weinig moeite meer heb met het spelen van de nummers in de game. Natuurlijk zitten er hele lastige titels tussen, maar de meeste titels kan ik gewoon lekker meespelen.

De laatste twee maanden heb ik me ook voor een groot gedeelte toegelegd op het leren soleren op de blues. Dit gaat uiteraard buiten de game om (hoewel er een interactieve band mode in zit). Hiervoor gebruik ik vooral online tutorials die je de kneepjes van het soleren vlak bij brengen. Een hele goede gratis tutorial site hiervoor is justinguitar.com . Hierin vindt je honderden tutorial filmpjes voor beginners tot ver gevorderden die je de verschillende stijlen goed leren. Het blues pad wordt compleet uitgelegd inclusief veel blues licks die je uit je hoofd kunt leren en overal kunt gebruiken.

Een hele goede les die gevolgd heb op YouTube was er 1 die je leert luisteren naar solo's van anderen en hoe je die snel zelf in de vingers kunt krijgen. Inmiddels kan ik de meeste solo's vrij makkelijk analyseren en na een flinke oefensessie speel ik die dan wel mee in songs.

Nu 10 maanden later vind ik het 1 van de beste beslissingen ooit van mij om te beginnen met deze game. Als je ziet hoe goed ik nu al kan spelen en vooral hoeveel plezier ik er elke dag mee heb is het elke euro waard geweest. Elke dag probeer ik minimaal 1 uur te spelen (maar het wordt meestal langer). Al met al nog steeds een top game / opleiding dus dat rocksmith.

Er ligt nog wel een grote uitdaging voor me. Voor veel riffs heb je een foutloze beheersing van de pull off techniek nodig. Dat heb ik niet. Dat lukt nog voor geen meter. Dat wordt de komende tijd heeeeeeel veel oefenen om dat laatste stukje ook foutloos te kunnen beheersen.

Laatst bewerkt op: di. 23 februari, 2016, 11:22 door qrobinez 

Offline Kdcookie

  • Level 2
  • **
  • psnKdcookie
  • Berichten: 70
  • XP: 1
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #27 Gepost op: ma. 28 september, 2015, 19:46
Wow! Nog altijd gedreven :)
Ik weet dat er redelijk stevige nummers inzitten om mee te spelen, dus als je de basis van die nummers al beheerst ben je goed vooruit gegaan! En dat op 10 maanden :)

Ikzelf heb /maak heel weinig tijd om te spelen zowel gitaar als ps

Mssn dat de donkere maanden betering brengen ;)

 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #28 Gepost op: di. 23 februari, 2016, 11:44
weer tijd voor een status update, ik ben nu iets meer dan 12 maanden bijna dagelijks aan het oefenen om gitaar te leren spelen. Een jaar geleden kon ik helemaal niets met een gitaar, maar de afgelopen maanden ging dat vrij snel de goede kant op, zoals te lezen in de vorige posts en review.

Ik heb dus niet opgegeven, muziekinstrumenten bespelen leer je alleen maar door er veel tijd in te steken, en dat is iets wat ik elke dag minimaal een uur probeer te doen (lukt overigens niet altijd). Maar ik speel zeker nog wel een uur of 8 gitaar per week. Nu een jaar later durf ik wel te stellen dat ik echt gitaar kan spelen. Ik speel moeiteloos de akkoorden mee met nummers en heb me inmiddels flink verdiept in het spelen van solo's (met name blues solo's) door het leren van 100-en riffs en blues technieken.

Mijn gitaar arsenaal heeft zich weer uitgebreid de afgelopen tijd, varierend van acoustisch (inclusief electrische pickup) tot en met specifieke gitaren. Ook heb ik 1 van de main gitaren door een professional in een winkel opnieuw laten afstellen op mijn speeltechniek, dit merk je direct als je gitaar afgesteld is op jouw actie hoogte en de rest ultrastrak is afgesteld kwa tuning.

Al met al, is het dus gelukt, je kunt gewoon behoorlijk goed gitaar leren spelen als je een jaar flink oefent. Rocksmith heeft een leuke basis neergelegd en het blijft te gek om nummers compleet mee te spelen (wat ik regelmatig doe). Wel is het zo dat als je eenmaal de basis hebt en je wil verdiepen dat je op zoek moet gaan naar andere leermethoden. Ik gebruik daarvoor gekochte DVD leermethoden en sites die gespecialiseerd zijn in het je aanleren van technieken en songs. Een fantastische site hiervoor is : https://www.activemelody.com/
Deze zit kwa lesniveau in het grijze gebied tussen gevorderden (dus die beginners af zijn) en de ver gevorderden. Ik leer hier superveel van.

Een voorbeeld van zo'n les is de volgende:


Als je eenmaal geen beginner meer bent pak je zo'n les als dit zo op en binnen een uurtje speel je dit zelf ook. De lessen zijn zowel te spelen op acoustisch als electrisch gitaar. Dus leuk om te doen, en ze zijn gratis.

Natuurlijk zijn er ook wel dingen die je jezelf fout aanleert via de rocksmith methode. Achteraf was het fijn geweest als ik dat iets eerder had geweten, en dan is een leraar wel handig, nu ben ik er via youtube en heel veel oefenen en zoeken achter gekomen welke dingen ik fout deed. Je moet dan wel enorm kritisch op jezelf kunnen zijn om die fouten te ontdekken. Een paar fouten die ik niet onbenoemd wil laten van mij:
- Akkoorden en noten werden te hard ingedrukt waardoor ze lichtelijk vals klinken en je vermoeidheid in je handen krijgt tijdens het spelen. Dit is 1 van de meest gemaakte beginnersfouten. Je hoeft in de praktijk namelijk helemaal niet hard te drukken om de goede toon te krijgen. Lichter spelen geeft je veel meer vrijheid van spelen
- Houding van je vingers en je arm (fret). Ik heb me het aangeleerd in het begin om alles te spelen met mijn elleboog vrij ver van mijn lichaam af, en mijn duim recht achter de noten waardoor mijn vingers bijna kaarsrecht op het fretboard stonden. Dit is een enorm foute manier van elektrisch gitaar spelen (dit is meer de houding voor klassiek flamengo gitaar). Pas na 11 maanden kwam ik via youtube videos erachter dat de manier waarop je je elleboog positioneert invloed heeft op je handpositie, ook het soleren met je vingers onder een bepaalde hoek geeft een veel natuurlijkere manier van spelen en levert je meer snelheid op. Ook je duimpositie voor het muten van strings is van groot belang en dat werkt alleen als je je handen goed positioneert.
- Alternate picking is iets waar je eigenlijk op dag 1 mee zou moeten beginnen, ik ben hier pas na een aantal maanden echt mee begonnen en eigenlijk moet je dit elke dag minimaal 10 minuten oefenen omdat daar het geheim ligt van het ontwikkelen van snelheid voor je solo's.
- Als je begint met rocksmith wissel dan elke dag af tussen de akkoorden mode en de soleer mode. Veel te laat kwam ik er pas achter dat soleren veel, maar dan ook veel eenvoudiger wordt als je de akkoorden kent, aangezien heel veel solo's eigenlijk gewoon gebaseerd zijn op akkoorden.

Inmiddels heb ik deze bovenstaande problemen allemaal onder de knie, maar als je nog moet beginnen met rocksmith dan denk ik dat je hier wel het nodige aan hebt om aan te werken.

Al met al dus nog steeds super enthousiast en ik speel met veel plezier bijna elke dag electrisch / acoustisch / bas gitaar. En ik ben van plan om dit de komende tientallen jaren te blijven doen.


Zijn er nog andere mensen hier die zich vermaken met rocksmith na al die tijd, zo ja, ook nog steeds enthousiast over rocksmith?
 

Offline ara

Re: Rocksmith 2014

Reactie #29 Gepost op: di. 23 februari, 2016, 11:52
Jij zou een fantastische leermeester zijn voor beginnende gitaar spelers!  :)
Hoe je alles zo gedetailleerd kunt uitleggen... respect hoor!