6225 keer gelezen

Topic: Rocksmith 2014

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline qrobinez

Rocksmith 2014

Gepost op: wo. 04 februari, 2015, 13:55
Zijn er meer rocksmith spelers hier?

Ik ben afgelopen zaterdag begonnen met de 60 days challenge, wat inhoudt dat je na 60 dagen in staat zou moeten zijn om liedjes mee te spelen op de gitaar zonder dat je dat ooit gedaan hebt, ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Ik heb mijn ervaringen bijgehouden tot nu toe en verwoord in een blogje die ik komende 60 dagen periodiek aanvul, hierin staan de dingen waar je tegen aanloopt als je als complete noob zoals mij begint aan zoiets :D (zoals welke gitaar heb je nodig)

Hieronder mijn  eerste ervaringen:

Rocksmith 2014: De 60 dagen challenge (leer spelen in 60 dagen)

Als zeer geoefend piano speler is het altijd al een wens geweest van mij om gitaar te kunnen spelen. Rocksmith beweert dat je in 60 dagen vanaf niets best een aardig stukje kan spelen op een gitaar. Op dit moment lijkt me dat echt sterk aangezien ik geen noot kan spelen op een gitaar, maar ik ga de handschoen oppakken en beginnen met de 60 dagen challenge. In deze blog ga ik mijn ervaringen posten na dag 1, 15, 30, 45 en 60.

Dag 1: de eerste stapjes ( 31 januari 2015)

De game heb ik aangeschaft en daar zit een mooie kabel bij die je in een gitaar kunt pluggen. Maar ja, dan moet je wel een gitaar hebben. Daar begint het eerste probleem al natuurlijk, want als je op internet kijkt dan wordt je om de oren gegooid met termen als HSS en SSS en weet ik veel wat meer. Na me erin verdiept te hebben kwam ik erachter dat ik me het meest comfortabel voelde met een SSS gitaar kwa sound. Wat houdt dit nou in?

SSS betekent dat je een gitaar met 3 single coils hebt (dat zijn de elementen die het gitaar geluid oppikken). Deze setup vindt je op het type stratocaster wat veel gebruikt wordt in de blues en jazz sound. Wil je graag wat hardere sound hebben dan moet je gaan voor een HSS of HSH gitaar. De H staat voor een humbacker pickup, deze geeft een voller en dikker geluid doordat je met meerdere coils werkt. Dus als je op zoek gaat naar je eerste gitaar is een mooi startpunt: Blues of jazz in de style van stevie ray vaughn, ga dan voor een SSS gitaar. Wil je harder zoals hardrock ga dan voor een HSS gitaar.

Na met deze kennis naar de muziekwinkel gegaan te zijn heb ik een mooie beginners gitaar aangeschaft. Mijn keus is gevallen op de Squier Stratocaster Bullet (SSS model) die je hierboven in de foto ziet. Helemaal top dus en ik was er klaar voor om met rocksmith 2014 te beginnen.

Zodra ik de game gestart had werd mij gevraagd of ik al eens eerder gitaar gespeeld had. Nou dat was simpel, dat heb ik nog nooit gedaan dus dat antwoord was snel gegeven. Na een simpele instructie van het tunen van je gitaar was ik er klaar voor. Mijn eerste les kon beginnen. Rocksmith gaf mij een opdracht om begeleid met vrolijke kleuren de eerste noten te spelen van een riff (ja ik spreek na 1 dag de gitaar taal al!). De drie noten kon ik prima spelen op de bovenste snaar en rocksmith gaf mij een compliment en ik mocht de eerste song spelen!

De eerste song is een aparte ervaring. Je krijgt elke song een opdracht die je moet halen. Mijn eerste opdracht was, raak 1 noot goed in de song. HAHAHA, 1 noot dat lukt dus altijd wel. De game geeft je vervolgens op je eigen niveau noten die je aan moet slaan op een gitaar. Aangezien ik beginner was kreeg ik in de complete song misschien dertig noten op 1 snaar. Prima te doen en een score van 80 procent goed! Uiteraard stond ik er verschikkelijk cool bij als een echte rockster en voelde ik mij ook zo. Zeker omdat ook de leraar in de game aangaf dat ik het bijzonder goed gedaan had!

Een geweldige opzet dus om je te motiveren verder te gaan. Aangezien ik het zo goed gedaan had kreeg ik een tweede nummer voorgesteld. Na de perfecte ervaring van het eerste nummer begon ik voortvarend aan het tweede nummer. Daar schrok ik wel even van. De game past de moeilijkheidsgraad automatisch aan en aangezien ik het zo goed had gedaan in het eerste nummer kreeg ik nu ineens noten op meerder frets (de posities op de gitaar hals) en ook nog eens op 2 snaren! Dat ging flink mis kan ik je vertellen. Ik zocht me rot naar de tweede snaar en waar ik mijn vingers neer moest zetten en dan was de noot al weer voorbij. Dat merkte de game ook overigens en al vlot tijdens het tweede nummer verdwenen al die moeilijke noten weer en werd het weer iets makkelijker voor mij zodat ik op mijn eigen niveau verder kon gaan.

Nadat het tweede nummer was afgelopen kreeg ik drie verbeter punten toegewezen. Waaronder een les over het positioneren van de handen op de frets. Deze les laat een leraar zien die op een video uitlegt hoe het werkt en moet en vervolgens mag je het zelf naspelen in een oefening. Als je de oefening goed uitvoert dan kun je verder, doe je het niet goed dan wordt de oefening automatisch herhaald op een langzamer tempo, net zolang dat je het goed kan.

Ok, ik had de aanbevelingen van Rocksmith opgevolgd, de les gevolgd dus ik probeerde de song opnieuw. Nu ging het ineens stukken beter en voor ik het wist zat ik de song te spelen op 2 snaren en over meerdere frets. Ik had dus daadwerkelijk iets geleerd, want de vorige poging was dramatisch en nu kon ik het best redelijk. Voor mij was het direct duidelijk, dat gitaarspelen dat ga ik leren, dit kun je in je eigen tempo doen en zo vaak herhalen als je maar wilt. Alsof je 24 uur per dag een prive leraar hebt!

Nadat ik 1,5 uur gespeeld had heb ik de rest van het menu verkend, zo kwam ik in de arcade sectie terecht. Hier vindt je techniek oefeningen in de vorm van een spel. Zo moest ik de techniek oefenen om de juiste snaar aan te raken. Je krijgt dan een cafe te zien waar dorstige cowbows als bezetenen rennen naar de bar. Jij moet dan de snaar van de kleur waarover de cowboy heen rent aanraken om de cowboy neer te schieten zodat ze niet bij de bar aankomen. Op zich een moeilijke actie voor mij want als iemand een lekker biertje wil waarom zou je hem of haar dat dan niet gunnen? Maar goed, ik was op een missie en binnen een half uur schoot ik de ene na de andere cowboy naar het hiernamaals en maakte een enorme sprong op de leaderboards. Heel bijzonder was dat ik dus bezig was met een normaal vreselijk saaie techniek maar dat ik nu enorme fun had door de opzet in het Cafe. Je leert hier enorm veel van en het is nog leuk ook!

Zo de eerste dag zat erop. Ik kan uiteraard nog totaal niet spelen na 2 uurtjes oefenen, maar de fun is er en ik heb het gevoel dat ik goed bezig ben. De komende 14 dagen ga ik iedere dag minimaal 1 uur oefenen, dus ik ben benieuwd naar hoe de ervaringen over 14 dagen zijn.

To be continued op 14 februari 2015 …….

 

Offline Vinsanity

  • Redactie
  • Level 5
  • *
  • Lakers Nation stand up
  • psnvincent-Jannie
  • Berichten: 1.079
  • XP: 5
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #1 Gepost op: wo. 04 februari, 2015, 15:31
Leuk dat je ons mee wilt nemen op je trip naar de "Rock & Roll Hall of Fame". Benieuwd hoe ver je de volgende keer bent  :)
Kunnen we al kaarten bestellen voor je concert in GelreDome  ;)
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #2 Gepost op: wo. 04 februari, 2015, 15:56
Citaat van: Vinsanity op wo. 04 februari, 2015, 15:31

Leuk dat je ons mee wilt nemen op je trip naar de "Rock & Roll Hall of Fame". Benieuwd hoe ver je de volgende keer bent  :)
Kunnen we al kaarten bestellen voor je concert in GelreDome  ;)

ik ga inmiddels de 5e dag in, maar ik ga nog geen tipje van de sluier oplichten over mijn voortgang :D
ik kan wel melden alvast dat die 1 uur per dag niet gehaald wordt, dat is vele malen uren meer. Heb er inmiddels al meer dan 10 uur inzitten in 4 dagen.
Als teaser, er zijn al wel de nodige dingen voorgevallen die bepaald niet de schoonheidsprijs verdienen hahaha, het is zeker de moeite waard om straks de 14 dagen beschrijving te gaan lezen :D

 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #3 Gepost op: wo. 04 februari, 2015, 16:54
Ik ben benieuwd naar je youtubefilmpje waar je zelf gitaar speelt ^^
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #4 Gepost op: wo. 04 februari, 2015, 18:47
Citaat van: Heer_Vonck op wo. 04 februari, 2015, 16:54

Ik ben benieuwd naar je youtubefilmpje waar je zelf gitaar speelt ^^

hahaha, ja ik ook

over 60 dagen natuurlijk, nu kan ik nauwelijks spelen nog.
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #5 Gepost op: za. 14 februari, 2015, 15:09
zoals beloofd, het tweede deel mijn ervaringen met de 60 days challenge van rocksmith.

Dag 14: lukt het een beetje?
Imiddels zijn we op dag 14 van de 60 days challenge. De afgelopen 14 dagen heb ik minimaal een uur geoefend (en vaak langer).14 dagen geleden kon ik geen noot spelen, na 14 dagen kun je eigenlijk toch niet verwachten dat je al echte voortgang hebt geboekt, of wel?

Dag 1-3:
De eerste drie dagen waren behoorlijk frustrerend, na de initiele wow factor dat je een aantal noten goed raakt wordt de moeilijkheidsgraad al snel omhoog gegooid door Rocksmith. Je schrikt je helemaal rot als je ineens behoorlijk veel nieuwe noten ziet die je ook nog op alle snaren met een bloedgang moet zien te raken. Natuurlijk lukt dat niet, ik heb geen idee waar een noot op de blauwe of oranje snaar geraakt moet worden, dus dan kijk ik natuurlijk naar de snaren om de noot te kunnen spelen en hoppa, dan zijn er al weer 10 gemiste noten voorbij :(. Op dat moment moet je wel even slikken en doorzetten want gitaarspelen leer je alleen maar door heel veel te spelen. Op internet werd ik door het lezen van forums gerustgesteld dat dit normaal is en dat je de snaren in het begin uiteraard niet weet te vinden maar dat je muscle memory moet opbouwen door het vaak te spelen.

Dag 4 – 6:
Ik was inmiddels op dag 5, ik had meer arcade games ontdekt die in de vorm van simpele spelletjes techniek oefeningen leuk maakte. Zo kun je de snaren leren vinden door cowbows af te schieten, Eendjes neerschieten door de juiste fred positie te vinden. Inbreken in een museum door harmonics te spelen, als ninja gevechten winnen door het spelen van juiste toonladders, en ga zo maar door.

Wacht even hoor ik je nu denken, dag 5 en dan al technieken als Harmonics, akkoorden, hammer-ons, toonladders en ga zo maar door? Ja dus, binnen enkele dagen krijg je al dit soort technieken in basis voorgeschoteld en leer je theoretisch hoe het moet. De praktijk moet je leren via de arcade games en via de songs zelf.

Dag 7-9:
Na dag 7 vond ik het wel tijd worden om eens te kijken of ik al voldoende voortgang had geboekt. Je hebt daar een optie voor genaamd score attack. Hierin heb je 4 moeilijkheids graden waarvan ik de Easy koos. Je krijgt dan een song en deze moet je helemaal goed spelen tot het einde om een gouden plectrum te winnen. Als je drie keer een gedeelte fout speelt dan is het over en uit en krijg je geen score, maar drie rode kruizen als score dat je gefaald hebt en simpelweg niet goed genoeg bent om de song te halen. Na een aantal songs geprobeerd te hebben bleek ik de meeste songs niet te kunnen halen. Ik moest dus overduidelijk meer oefenen.

Op dag 8 kwam ik erachter dat je in de game simpel kunt wisselen tussen lead gitarist, ritme gitarist en bas gitarist. Dit is zeker aan te raden omdat je in ritme gitarist ineens veel meer akkoorden krijgt (Wat logisch is). Duidelijk dus, de komende dagen ga ik me vol storten op het leren van de songs en deze wat meer te kunnen spelen. Hiervoor heb je een handige optie genaamd Rif Repeater. In deze mode kun je elk stukje van de song de moeilijkheidsgraad en snelheid zetten. Ook kun je het zo instellen dat als je 1 of meerdere keren een stukje goed hebt gespeeld dat die automatisch moeilijker en/of sneller gaat. Dit bleek een gouden greep te zijn om veel sneller een song te leren spelen. Al snel kon ik veel makkelijker de snaren vinden en de verschillende noten spelen. Doordat ik ze eerst langzaam speelde kreeg ik muscle memory voor de noten in de track en ging het steeds sneller en kon ik daadwerkelijk al op een behoorlijke moeilijkheidsgraad delen van de songs spelen. Dit waren dus goede oefeningen.

Dag 10 - 13:
Dag 10: Ik sta versteld van de voortgang die ik gemaakt heb inmiddels, doordat je elke dag oefent gaat het steeds makkelijker. Inmiddels kan ik de snaren al redelijk blind vinden en dat scheelt veel snelheid. Ook kan ik voor de simpelere tracks inmiddels de noten en akkoorden vrij goed vinden. Ongelooflijk dus, 10 dagen geleden kon ik echt helemaal niets.

Dag 11: Dit was een hele bijzondere dag voor mij in Rocksmith. Tijdens het spelen van een track vond Rocksmith dat ik goed genoeg was om een bepaald song niet meer te spelen in de garage (een zeer deprimerende omgeving waar ik de afgelopen 10 dagen flink heb lopen oefenen waar je continu tegen een grijze muur aankijkt), ineens bleek ik deze song zo goed te kunnen spelen dat ik volautomatisch in een kleine club vol met dansende en juichende mensen zat te spelen. Wat een beloning was dat! Het performed zoveel beter als je dansende mensen die uit hun dak gaan op jouw performance voor je ziet. Het wordt tijd om mijn rock image te gaan verbeteren dus :D

Dag 14:
Tijd om weer eens te kijken waar ik nu sta kwa skills. 1 week geleden was de score attack op easy dramatisch verlopen. Zou het nu beter gaan? Voor mijn gevoel ben ik enorm vooruit gegaan. Ik kan best wel aardig wat akkoorden spelen, blind de snaren vinden en ook de fret posities kan ik inmiddels behoorlijk snel vinden. Dus dan moet easy toch prima te doen zijn? Mijn verwachtingen waren hoog. Dit bleek ook helemaal juist te zijn. De ene na de andere song werden door mij met 0 fouten afgesloten. Ik bleek met de easy mode helemaal geen moeite meer te hebben, sterker nog, ik vond het vrij simpel. Dit komt ook doordat de learn a song mode dynamisch is en ik de meeste nummers toch al op een moeilijker niveau speel dan dat je in easy score attack voorgeschoteld krijgt. Ik vond het te gek, een week geleden vlogen de drie kruizen me nog om de oren, maar nu heb ik er een week later geen enkele moeite meer mee.

Conclusie na 14 dagen:
Het waren twee zware weken die veel doorzettingsvermogen vergde, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat het steeds makkelijker gaat. Wel denk ik dat je echt gemotiveerd moet zijn om gitaar te willen leren spelen, als je het als game ziet dan ben je ongetwijfeld afgehaakt omdat het echt wel noodzakelijk is om elke dag minimaal een uur te oefenen. Dat is veel namelijk in de praktijk in de drukke levens die we allen hebben. dus je moet er andere dingen voor opgeven. Maar daar krijg je dan ook veel voor terug. Van niets kunnen naar het kunnen spelen van 50 liedjes op Easy mode in twee weken geeft enorm veel voldoening.

Uiteraard begint het gitaar spelen pas nu echt, de eerste twee weken ligt de focus met name op het kunnen spelen van de juiste noten op de juiste snaar en dat zonder te kijken. Nu komt het echte werk, het masteren van de nummers zodat je alle nummers blind kunt spelen zonder te kijken en ook alle noten en technieken foutloos kan uitvoeren. Zover ben je nog lang niet natuurlijk na twee weken. Easy is ook echt easy, dus veel noten in een track wordt je niet mee geconfronteerd. De komende twee weken wordt voor mij de uitdaging om de tracks op medium moelijkheidsgraad te kunnen gaan spelen. Dat lijkt nu nog erg ver weg, maar dat leek de easy mode ook toen ik net begon. Dus we gaan er voor!

to be continued op: 28 februari
 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #6 Gepost op: za. 14 februari, 2015, 16:06
Bedankt voor je uitgebreide review :-)
 

Offline Vinsanity

  • Redactie
  • Level 5
  • *
  • Lakers Nation stand up
  • psnvincent-Jannie
  • Berichten: 1.079
  • XP: 5
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #7 Gepost op: za. 14 februari, 2015, 18:24
Lekker bezig 👍
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #8 Gepost op: zo. 01 maart, 2015, 18:07
zoals beloofd, het derde deel mijn ervaringen met de 60 days challenge van rocksmith.

Update 28 februari.

Dag 28: dit gaat de goede kant op!


28 dagen geleden ben ik begonnen met voor het eerst gitaar te leren spelen. De 60 dagen challenge is dus in volle gang en wat kun je nu eigenlijk na 28 dagen oefenen?

Dag 15 - 18
Nu alle easy songs onder controle zijn op score attack wordt het tijd om een stapje verder te gaan. De eerste 14 dagen heb ik me met name gefocused op het leren spelen van noten op de verschillende snaren en frets. Dit heb ik met name als lead guitarist gedaan, deze mode geeft je dus nauwelijks akkoorden. Ik had wel een aantal keren wat tracks gedaan op rythm mode, maar nu was het dus een mooi moment dus om deze twee weken als rythm guitarist mezelf te gaan ontwikkelen zodat ik beide onderdelen van het gitaar spelen in de vingers kreeg.

De game houdt continu in de gaten hoever je bent, alleen bleek dat als je switched naar rythm guitarist dat de game denkt dat je nog niets kan, immers de meeste songs staan op 0 procent aangezien dit een ander carriere pad is. Dus een nieuwe song gepakt en direct de moeilijkheidsgraad verhoogd aangezien ik dacht dat ik dat best aan zou kunnen. 30 seconden later na het starten van de song stopte ik de song en ging als een geslagen puppy terug naar de begin moeilijkheidsgraad. Het wisselen van de enorme hoeveelheid akkoorden is een kwestie van heel veel oefenen. De songs gaan behoorlijk snel en als je de akkoorden nog helemaal niet kent dan is het onmogelijk om deze goed en op tijd te pakken.

Deze drie dagen ben ik dus ook alleen maar bezig geweest met een paar songs om de akkoorden te leren.

Dag 18-21
Inmiddels ken ik zo'n 4 akkoorden die ook in heel veel songs veel gebruikt worden. De truuk zit er nu in om deze zonder te kijken en snel te kunnen wisselen op de gitaar en vervolgens ook nog eens zuiver te laten klinken. Een onmogelijke opgave voor een beginnend gitarist kan ik je verzekeren. Gelukkig laat ik me niet snel uit het veld slaan en oefen driftig door, het zal me gaan lukken om deze vier akkoorden te masteren.

Af en toe gooi ik er nog een techniek oefening doorheen, deze dagen doe ik met name akkoord oefeningen in arcade stijl om meerdere akkoorden te leren.

Dag 22 - 25
Ik ben niet blij! Het lijkt wel of het steeds slechter gaat, misschien komt het omdat ik vermoeide handen heb door het vele oefenen, of misschien loop ik tegen de zo vaak genoemde muur aan, maar er is absoluut geen sprake van voortgang. Een frustrerende bezigheid is het inmiddels geworden en een mogelijk moment van afhaken van het leren van gitaar spelen als ik niet 100 procent gemotiveerd zou zijn om gitaar te willen leren spelen.

Wat me met name niet aanstaat aan mijn spel is dat de noten van de akkoorden die ik speel niet echt goed klinken, het snel wisselen van de vier (en meer) akkoorden gaat inmiddels goed, maar het klinkt niet zuiver. Dit komt met name omdat mijn vinger door de druk op de frets zo plat wordt dat de andere snaren ook geraakt worden. Dit is iets wat heel veel beginners hebben, maar motiverend is het niet. Toch ga ik vol houden, ik moet en zal het leren en 60 dagen ga ik volhouden!

Dag 25 - 28
De afgelopen drie dagen is het eelt op mijn linkervingers goed tot ontwikkeling gekomen. Je ziet er niets van maar de topjes op mijn vingers zijn harder en wat puntiger geworden. Dit bleek de oplossing te zijn van mijn zuiverheids problemen. Doordat je vingers wat harder geworden zijn door het vele oefenen hoef je de snaren minder hard in te drukken om een zuivere toon te krijgen. Doordat je minder hard hoeft te drukken zijn je vingers ook minder plat op de snaar en raak je de andere snaren niet meer waardoor de akkoorden ineens echt als gitaar akkoorden beginnen te klinken.

De songs die ik nu kan spelen met akkoorden klinken goed, sommige songs heb ik al op 75 procent mastery (bij 100 kun je alle akkoorden en melodieen blind spelen). Dus ik ben goed op weg.

Conclusie:
Het waren twee lastige weken, gelukkig ging het de laatste dagen steeds beter. De komende twee weken ga ik me toeleggen op meer akkoorden leren en vooral het soepeler en blind wisselen van akkoorden, ik ken er nu 12 uit mijn hoofd. Ook ga ik me flink toeleggen op het spelen van lead guitarist melodieen op een 100 procent niveau. Ik heb geen problemen meer met het vinden van snaren en frets, dus de truuk ligt nu in het krijgen van muscle memory voor de lead melodieen. Dit kun je simpel leren door de song op een moeilijkheidsniveu van 100 procent te zetten en de snelheid op 40 procent in de riff repeater. Elke keer als je het goed kunt spelen wordt de snelheid met 10 procent verhoogd zo dat je uiteindelijk de hele melodie goed zult kunnen leren spelen op een snel niveau.

Wat heel top is is dat ik de songs inmiddels aardig ken en zelfs leuk begin te vinden. Dit is absoluut tot nu toe het sterkste punt van deze game. Alhoewel, een game vind ik het niet. Dit is meer een geweldige leermethode waarbij je met complete bands spelenderwijs steeds beter leert spelen. De songs worden steeds leuker hoe meer akkoorden en noten je leert spelen en bij 75 procent mastery die ik bij een aantal tracks heb behaald heb ik echt al het gevoel gewoon gitaar mee te spelen met de band. Eigenlijk bizar dat dit mogelijk is in 28 dagen!

Als kanttekening wil ik wel plaatsen dat het echt noodzakelijk is om iedere dag minimaal een uur te spelen. Je hebt dus een ijzeren discipline nodig. Dit is noodzakelijk om je vingers gitaar gereed te maken door het ontwikkelen van eelt op je vinger toppen en natuurlijk om je hersenen aan te leren hoe de akkoorden en noten zijn en vooral het aanslaan van de juiste snaren aan te leren. Maar wat je ervoor terugkrijgt is enorm veel. Het geeft echt een goed gevoel als je songs meespeelt en het gevoel hebt dat je de songs inmiddels voor het grootste gedeelte meespeelt :)


to be continued op: 14 maart

 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #9 Gepost op: zo. 01 maart, 2015, 19:41
Lol, het klinkt soms schrikwekkend :)
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #10 Gepost op: ma. 02 maart, 2015, 10:48
Citaat van: Heer_Vonck op zo. 01 maart, 2015, 19:41

Lol, het klinkt soms schrikwekkend :)

dat is het af en toe ook :D

en dan loop ik er nog vrij soepel doorheen, ik heb ook zat verhalen gelezen van mensen die pijn kregen aan hun vingers en tot bloedens toe blaren op hun vingers kregen die ze open haalden. Dat komt met name door een verkeerde techniek overigens. Daar heb ik gelukkig allemaal geen last van gehad :D

Maar het is bijzonder dat je in 28 dagen al in staat bent om een willekeurige gitaar op te pakken en al in staat bent om meer dan 60 bekende liedjes te spelen ondanks dat je slechts een paar akkoorden kent. Op YouTube staan tientallen tutorials die met die 4 tot 6 akkoorden de ene hit na de andere voorbij laten komen. Het is echt megasimpel nadat je door de initiele leercurve heen bent.

Wel denk ik dat het helpt dat ik al muzikant was en gevoel had voor akkoorden, muziekharmonie, noten leer en veel meer. Voor mij voelen akkoord progressies heel natuurlijk aan, met de noodzakelijke timing tussen de verschillende akkoorden. Ik merk dat ook heel goed aan het studeren met de nummers, ik kijk bij veel nummers nauwelijks meer naar het scherm puur doordat ik de nummers uit mijn hoofd ken en weet welke akkoorden er komen.

Als je geen muzikant vooraf bent maar puur leert spelen met de game zul je veel meer moeite hebben om het snel op te pakken verwacht ik. Je moet namelijk dan niet alleen gitaar leren spelen maar ook gevoel voor ritme en akkoord progressies dienen te krijgen. Dat is niet echt simpel om dat even binnen een paar weken je eigen te maken. Dus als je al een muziekinstrument speelt en dan dit erbij doet zul je het wel wat makkelijker krijgen.

Dat heb ik op YouTube ook wel gezien, daar staan ook wel videos op van mensen die laten horen wat ze na de 60 dagen challenge kunnen, bij veel van die videos ben ik zelf al veel verder dan dat ze daar laten zien. Ik twijfel er niet aan dat dit komt door mijn tientallen jarenlange piano ervaring.

Maar bottomline is dat je voor 85 euro een complete gitaar opleiding koopt met het aanschaffen van deze game. Echte lessen van een gitaarleraar zijn rond de 30 euro per half uur, dat maakt deze opleiding echt spotgoedkoop. Ook het feit dat je continu vanaf dag 1 meespeelt met bekende liedjes maakt het oefenen totaal niet saai, dat heb je bij gewone gitaarles wel als je daar steeds maar weer vier akkoordjes moet oefenen ben je er snel zat van. Met deze 'game' oefen je ook die vier akkoorden maar wel tegelijkertijd met de volledige echte band.

Briljant dus!  :D
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #11 Gepost op: ma. 16 maart, 2015, 19:31
En we zijn weer twee weken verder, dit keer week 5 en 6 (nog 2 weken te gaan hierna :) )

UPDATE 14 maart

dag 29-32
 Nu de eerste maand er op zit wordt het tijd voor de tweede maand, de basis heb ik inmiddels aardig onder de knie en kan redelijk goed de juiste snaren en noten vinden op de gitaar. Wat ik totaal nog niet kan is de snelheid op een hoge moeilijkheid vasthouden, om een nummer op volle snelheid te kunnen spelen moet je echt blind zonder te twijfelen en na te denken het juiste akkoord kunnen grijpen op de gitaar en de juiste noten snel kunnen wisselen voor de lead melodieen.

Dit leer je alleen maar door je te gaan focussen op een aantal songs en die via de riff repeater uit je hoofd te gaan leren door deze op 100 procent moeilijkheid te zetten met een heel langzaam tempo. Als je dan dat gedeelte zonder fouten gespeeld hebt zal de riff repeater je hetzelfde weer laten spelen, maar dan 10 procent sneller, totdat je dat stukje op 100 procent snelheid zonder fouten kan spelen. Daarna gaat de riff repeater automatisch door naar het volgende stukje.

Deze methode uitgekozen te hebben werd het tijd om een song selectie te maken waar ik me de komende weken op ga richten. Lang niet alle nummers vind ik echt leuk dus ik vond het een goed moment om een aantal nummers online te kopen die ik enorm leuk vind en daar mee te gaan oefenen om de bestaande lijst aan te vullen. Uiteindelijk heb ik als oefen playlist nu:
– Pearl Jam – Alive
– Nickelback – How You Remind Me
– Albert King – The Sky is Crying
– Chic – Good Times
– Ramones – Blitzkrieg Bop
– Joe Satriani – Satch Boogie

Ik ben er nu helemaal klaar voor, let the oefening begins.

Aangezien de meeste nummers nieuw waren was ik benieuwd wat mijn initiele master score zou zijn als ik de nummers voor de eerste keer speel. Dit viel me niet tegen, alle nummers scoorde ik bij de eerste poging al boven de 50 procent mastery. Ik was verbaasd, ik had de afgelopen maand dus nog veel meer geleerd dan ik verwacht had. Nu kwam het focussen op het echte werk, een 100 procent moeilijkheidsgraad op 100 procent snelheid.

In de riff repeater had ik de juiste instellingen gedaan, ik had gekozen voor een initiele snelheid van 50 procent met een 100 procent moeilijkheidsgraad. Dit bleek ik net aan te kunnen kwa snelheid. Ik maakte natuurlijk nog wel veel fouten maar dat maakte niet uit want dan kreeg ik dat stuk keer op keer opnieuw totdat ik het beheerste. Deze drie dagen heb ik niets anders gedaan dan me focussen op het steeds sneller leren wisselen van akkoorden en melodieen.

dag 33-38
 Dag 33, ik dacht laat ik eens kijken of ik de songs in score attack al op Medium aan kan. Dit is een moeilijkheidsgraad van rond de 80 procent op volle snelheid. De afgelopen dagen had ik flink geoefend en de resultaten waren redelijk, lang niet goed, maar ik was wel iets vooruit gegaan.
 Helaas niet genoeg bleek al snel. Ik was niet in staat om welke song dan ook succesvol af te ronden. Veel noten had ik goed, maar er zaten elke keer wel een paar stukjes in de song die ik niet op volle snelheid kon dus dan resulteerde dat in drie keer een rood kruis en een afgebroken song zonder eindscore.

Opnieuw verder oefenen dus. De methode van de vorige drie dagen beviel me goed, dus elke dag heb ik braaf minimaal een uur geoefend in de riff repeater op de songs die ik uitgezocht had.

dag 39-43
 dag 39 was een memorabele dag. In de learn a song mode haalde ik voor het eerst een mastery van 93 procent voor een song! Ik had hem dus bijna helemaal op volle snelheid onder de knie. Ik was enorm blij over de voortgang die ik gemaakt had. Ook de andere songs had ik nu tussen de 75 en 90 procent mastery. Het gaat iets langzamer dan ik had verwacht, want de eerste weken maak je de snelste sprongen. Maar om het in perspectief te plaatsen, in deze twee weken leer je wel de songs compleet spelen met alle noten die een ervaren gitarist ook speelt.

Ik ben er overigens nog lang niet. Zodra Rocksmith uitstaat ben ik ook niet meer in staat om al die songs blind te spelen. Wel kan ik simpele songs spelen (ook wel de campfire setlist genoemd waarin iedereen rondom een kampvuur meezingt met de simpele akkoorden uit je akoestische gitaar), maar de hele complexe Joe Satriani leads kan ik alleen op basis van de visuele notatie van Rocksmith spelen. Maar het is duidelijk dat deze oefen methode voor mij werkt.

Conclusie dag 43:
 Eigenlijk vind ik het onvoorstelbaar dat ik zes weken geleden nog geen noot kon spelen, zo voelt dat op dit moment namelijk helemaal niet meer aan. Tijdens de oefensessies voel ik me al een echte gitarist, zowel kwa vertrouwed gevoel van de gitaar in handen hebben tot hoe de noten uit de gitaar klinken. Ik zie veel videos van beginners waarin het nogal vals klinkt, bij mij is dat niet zo. Of dit te maken heeft met een goede afstelling van de gitaar of vanwege het feit dat ik vooraf al piano speelde en dus onbewust al de toon corrigeer tijdens het spelen is mij een raadsel, maar het klinkt simpelweg zuiver en goed. Dit hoor je met name tijdens 1 van de moeilijkste en belangrijkste onderdelen van het gitaar spelen: Het benden van de strings. Met deze techniek druk je de gitaarsnaar omhoog of omlaag om de noot van toonhoogte te laten veranderen en zo min of meer leven in je gitaar spel te krijgen. Hier moet je wat gevoel voor hebben of je op de juiste toonhoogte zit maar bij mij gaat dat gelukkig vanzelf goed.

Ik ga nu de laatste twee weken in (17 dagen zelfs). Het worden uitdagende weken om de laatste puntjes op de i te krijgen in de tracks. Het snel en blind kunnen spelen van akkoorden en melodieen is iets wat je niet zomaar kan, daar moet je heel veel tijd insteken. Zover ben ik nu nog niet na twee weken focussen op deze technieken, maar met een beetje mazzel gaat het in de komende twee weken lukken om dit onder de knie te krijgen.

Ik ben nog steeds enorm enthousiast. Maar hou er wel rekening mee dat het echt een enorme opgave is om elke dag minimaal een uur vrij te maken voor gitaar spelen. Zeker als je niet al te veel vrije tijd hebt is dit wel iets wat je je vooraf moet beseffen. Als je namelijk niet de regelmaat (zeker in het begin) erin houdt zul je het simpelweg moeilijk krijgen om het te leren. In ieder geval zul je er veel langer over doen. Maar gezien hoever ik nu al ben na zes weken vind ik het persoonlijk alle inspanningen meer dan waard !

To be continued op 1 april.
 

Heer_Vonck

Offline Heer_Vonck

  • Administrator
  • Level 12
  • *
  • Game on!
  • psnHeer_Vonck
  • Berichten: 7.199
  • XP: 60
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #12 Gepost op: ma. 16 maart, 2015, 19:45
Nice, cool dat je het volhoudt
 

Offline qrobinez

Re: Rocksmith 2014

Reactie #13 Gepost op: di. 17 maart, 2015, 11:26
Citaat van: Heer_Vonck op ma. 16 maart, 2015, 19:45

Nice, cool dat je het volhoudt

ja, het is soms wel een opgave om er weer aan te beginnen, maar zodra je weer aan het spelen bent is het weer super tof.

Om eens een indruk te geven wat ik nou aan het oefenen ben is hier een voorbeeld van 1 van de oefen tracks waar ik mee bezig ben. Deze track heet Joe Satriani - Satch Boogie. Deze track heb ik uitgekozen om snelheid te kunnen leren tijdens het soleren, dit is dus geen track waar de focus ligt op de akkoorden. Deze track kan ik nu goed spelen op ongeveer 60 procent snelheid, in de video hieronder kan hij het op 100 procent snelheid, dat kan ik nog lang niet, maar alle noten op 60 procent lukt inmiddels vrij goed  :D




Hoe werkt het?
Elke kleur is een aparte snaar, de nummers onderin geven aan welke fret (op de hals) je moet indrukken op die kleur snaar. Als een lijn aanhoudt moet je de noot ingedrukt houden, als een lijn omhoog gaat dan moet je benden, dus die noot indrukken en tegelijkertijd een halve of hele noot de snaar omhoog of omlaag drukken.

 

Offline Kdcookie

  • Level 2
  • **
  • psnKdcookie
  • Berichten: 70
  • XP: 1
  • Geslacht: Man

Re: Rocksmith 2014

Reactie #14 Gepost op: do. 19 maart, 2015, 04:58
Joe is dan ook geen makkie
Daar waag ik met jaren ervaring nog niet aan ;)
Met oefenen kan je wel alles bereiken maar de weg er naar toe wil je meestal niet weten :))

Goe bezig! Dit wordt mijn eerst volgende game :)